روسیه ادعای آمریکا علیه ایران مبنی بر نقض قطعنامه شورای امنیت را رد کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کنستانتین کاساچوف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: اظهارات مقامهای ایرانی درباره پرتاب ماهواره نظامی ایرانی نور1 به فضا که قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی کند، درست است زیرا که دارای مهمات هسته ای نیست. 

وی افزود: باید به این واقعیت توجه داشت که مفهوم ماهواره نظامی به این معنا نیست که در آن سلاح قرار گرفته است.

گفتنی است ماهواره نور1 به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

ماهواره نور ۱ از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. 

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که پرتاب این ماهواره از نظر واشنگتن نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

کاساچوف گفت: پس از تایید توافق‌های بین‌المللی در مورد منع استقرار تسلیحات کشتار جمعی در مدار پیرامون کره زمین، اهداف ماهواره‌های نظامی شامل ناوبری هوایی، ارتباطات و تجسسی می‌شود. 

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون خاطرنشان کرد: بحث‌ها درباره حق ایران برای پرتاب ماهواره‌ها از زمان امضای برجام که با قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید شده است، جریان دارد.

وی افزود: در این سند از ایران دعوت شده است از انجام فعالیت‌ در زمینه طراحی موشک‌های بالستیکی قادر به حمل موشک‌های هسته‌ای خودداری کند اما این کشور را متعهد نکرده است.

کاساچوف گفت: طرف ایرانی می‌گوید که پرتاب ماهواره به قطعنامه های شورای امنیت ارتباطی ندارد و تهران چنین حقی دارد از سویی طرف روسی اطلاعات دال بر اینکه ایران موشک برای حمل سلاح هسته ای آزمایش کرده است را در اختیار ندارد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه