الاکلنگ کرونا و رشد اقتصادی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی‌که سیاست قرنطینه در کشورهای اروپایی نسبتا راهگشا بوده است اما به دلیل تفاوت در خصوصیات اقتصادی کشورهای آمریکای‌جنوبی، تجربه نشان داد همین سیاست در کشورهای آمریکای‌لاتین کارساز نبوده است.

از سوی دیگر تجربه نشان داده است که در کشورهایی که سیاستمداران آن در ابتدا سعی در کم‌اهمیت نشان‌دادن خطرات این ویروس داشتند، آن کشور متحمل هزینه‌های بسیار بزرگی شده است. اما در حالی‌که بسیاری از سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف سعی در بازگشایی کامل فعالیت‌های اقتصادی دارند، آمارها نشان می‌دهد رابطه محکمی میان نرخ تلفات و افت رشد اقتصادی در کشورهای مختلف وجود دارد. در حقیقت کشورهایی که تعداد مرگ و میر نسبت به جمعیتی ثابت در آنها بیشتر بوده است، در نیمه اول سال‌جاری میلادی، رشد اقتصادی منفی‌تری را به ثبت رسانده‌اند.

رابطه معکوس مرگ و رشد اقتصادی

اکنون با بیش از یک میلیون کشته در سرتاسر جهان هنوز هم بسیاری از کشورها در حال مبارزه برای کنترل ویروس هستند. علاوه بر جان انسان‌ها و فشارها بر سیستم درمانی، تقریبا اقتصاد تمامی جهان وارد رکود بی‌سابقه‌ای شده است. اقتصادهای قدرتمند از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی و شرق آسیا (به‌جز چین) همگی در حال ثبت یکی از پایین‌ترین رشدهای اقتصادی خود در سال ۲۰۲۰ هستند. در حالی‌که بسیاری از دولتمردان در کشورهای مختلف به دنبال راه‌حل‌هایی برای بازگشایی کامل فعالیت‌های اقتصادی هستند، تحقیقات نشان می‌دهد، کشورهایی که تعداد مرگ و میر بالایی داشته‌اند، بیشترین آسیب اقتصادی را نیز متحمل شده‌اند.

کشورهایی مانند چین، ویتنام، کره‌جنوبی و فنلاند که تعداد مرگ و میر کمی را به‌ثبت رسانده‌اند، یا رشد اقتصادی پایین مثبتی را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به‌ثبت رسانده‌اند یا رشد اقتصادی منفی کمتر از ۵ درصد را متحمل شده‌اند. در حقیقت تعداد مرگ و میر بالا سبب افزایش رکود اقتصادی می‌شود و این به معنی رابطه‌ای خطی با شیب منفی میان رشد اقتصادی و تعداد تلفات کشورها است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه