رشد اقتصادی بخش غیرنفتی ایران مثبت است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارشی با بیان اینکه اقتصاد ایران حدود یک دهه است رشد پایینی را تجربه می کند، از تحریم ها و پیامدهای کرونا به عنوان دلایل نامتعادل بودن اقتصاد ایران نام برده است. این نهاد همچنین با اشاره به کاهش ارزش ریال در هفته های اخیر نوشت این مساله باعث افزایش تورم و آسیب پذیری خانوارها شده است.  

وضعیت اقتصاد ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه خوب است

بانک جهانی با اشاره به تنوع بالای بخش های اقتصادی ایران پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۴.۵ درصد برسد که بخش بزرگی از این رشد منفی متاثر از عملکرد بد بخش نفتی است. با این حال این رشد منفی از نرخ های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است. به گفته بانک جهانی، رشد بخش غیرنفتی ایران حدود ۱.۱ درصد است. ایران به دلیل تحریم ها و ارتباط کمتر گسترده با کشورهای جهان با شوک خارجی کمتری در زمان کرونا روبرو شده و منابع طبیعی و نیروی انسانی سرمایه های مهم این کشور برای تداوم رشد است. 

این نهاد بین المللی با اشاره به کاهش بها و تقاضای نفت در بازارهای جهانی می نویسد: دولت با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکلاتی شده است ما انجام کارهایی نظیر افزایش مالیات ها و صدور اوراق بدهی به تامین مالی دولت کمک کرده است.  

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه