ارز سال ۹۹ را چگونه شروع کرد؟/ بازار تا پایان اردیبهشت ماه در انتظار است

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین تاکید کرد: برای توضیح وضعیت نرخ ارز در یک ماهه اول سال 99 هم باید برگردیم به وقایعی که در بهمن و اسفند سال 98 رخ داد و هم باید به سراغ بعضی وقایع پایه‌ای تر که در سال 99 انتظار ما را می‌کشد.

وی افزود: تقریبا همه می‌دانند که اتفاقاتی که در آخر سال 98 در بازار ارز رخ داد تاثیرگسترده تادیه درهم در دی ماه بود که آن هم به مشکلاتی برمی‌گشت که برای برخی صرافی‌ها رخ داد و همه هم می‌دانند که این چشم‌انداز وجود دارد که در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد این مشکل روبنایی حل شود به همین خاطر است که در بازار شکافی بین قیمت خرید و فروش می‌بینیم زیرا کسانی که دلار می‌خرند به شدت نیاز دارند و قیمت فروش خیلی بالاتر است.

این کارشناس ادامه داد: در حوزه مسائل مرکزی‌تر و جدی تر سوالاتی داریم که هنوز پاسخ داده نشده ما در یک ماه گذشته در شرایطی هستیم که هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا کاهش یافته است  و در کوتاه مدت می‌بینیم که تقاضا بیشتر از عرضه افتاده است و این اتفاق خودش را به شکل کاهش قیمت نشان می‌دهد اما ما نمی‌دانیم که چه کاهشی با چه شدتی رخ خواهد داد.

شاکری با بیان اینکه چون شکل کالاهای وارداتی و صادراتی ایران به شدت با هم متفاوت است، یادآور شد: به همین خاطر خیلی مهم و موثر است که تراز تجاری ما در سال جاری چگونه خواهد بود و باید برای فهمیدنش کمی بیشتر تامل کنیم زیرا یک رده ای از واردات و صادرات کاملا متوقف و در انتظار آینده است.

به گفته وی متغیرهای اصلی که بر بازار ارز در ماه‌های آینده اثر می‌گذارند این است که در تابستان تخفیفی در بحران کرونا خواهیم داشت؟ آیا اقتصاد جهانی در فصل سوم سال 2020 به بالا باز خواهد گشت؟ اینکه در واقع اینکه ایران می‌تواند از بحران کرونا برای تضعیف تحریم ها استفاده بکند که البته تا کنون نکرده است. این‌ها سوالاتی است که هنوز پاسخش را نمی‌دانیم و در نیمه اردیبهشت بهتر می‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

شاکری در رابطه با این پرسش که کاهش نرخ سود سپرده‌ها چقدر می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد؟ گفت: تحلیل‌های قطعی که می‌گوید این اقدام به طور مستقیم بر بازار ارز یا بازار سرمایه اثر خواهد گذاشت درست نیست اما نمی‌توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی با توجه به اینکه حساب سرمایه ایران نسبتا بسته است اثری بر بازار ارز نخواهد گذاشت.

وی در آخر در پاسخ به این پرسش که اتفاق خاصی در ماه‌های آینده در بازار ارز رخ خواهد داد یا خیر، تاکید کرد: بازار در حال حاضر درحال انتظار برای ددلاین آخر اردیبهشت‌ماه است و همه چیز به متغیرهایی که ذکر شد بستگی دارد و نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه