اونس عقب‌نشینی کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این داده‌ها نشان می‌داد که تعداد مسافرت‌های مردم چین و همچنین هزینه‌های آنها طی تعطیلات هفته طلایی توانسته است به نزدیکی سطح خود در دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ برسد.

در حالی که اغلب اقتصادهای قدرتمند دنیا به احتمال زیاد سال جاری را با رکود پشت‌سر بگذارند، به نظر می‌رسد چین تنها کشوری است که می‌تواند در این بین با رشد اقتصادی مثبت سال ۲۰۲۰ را به پایان برساند. از سوی دیگر افزایش مجدد تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا عاملی بود که سقف سودها مخصوصا در سهام اروپایی و آمریکایی را محدود کرد. در حالی که برخی از کشورهای حوزه آسیای شرقی و اقیانوسیه مانند سنگاپور، استرالیا و ژاپن در حال برداشتن برخی از محدودیت‌های مسافرتی هستند کشورهای اروپایی به‌دلیل نگرانی از افزایش تعداد بیماران کرونایی در حال افزودن به این محدودیت‌ها هستند.

سهام‌های اروپایی نیز با توجه به درخواست دولت ترامپ از کنگره برای اعمال بسته جدید حمایتی با استفاده از منابع باقی‌مانده، تا حدودی امیدوار باقی ماندند. شاخص STOXX ۶۰۰ روز دوشنبه با افزایش ۷/ ۰ درصدی به ارزش ۸/ ۳۷۲ واحدی رسید و شاخص بریتانیایی FTSE ۱۰۰ نیز با رشد ملایم ۰۷/ ۰ درصدی مواجه شد. شاخص‌های آسیای شرقی نیز روز دوشنبه افزایش قابل توجهی داشتند؛ شاخص MSCI برای آسیا و اقیانوسیه کار خود در روز دوشنبه را با افزایش ۱۸/ ۰ درصدی به پایان برد در حالی که شاخص شانگهای به‌دلیل انتشار داده‌های بسیار امیدوارکننده از اقتصاد چین، روز دوشنبه بیش از ۶/ ۲ درصد افزایش ارزش داشت.

طلا در منگنه عامل‌های متضاد

در حالی که بازارهای سهام روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند، طلا هفته خود را نزولی آغاز کرد. در حالی‌که قیمت اونس در روزهای اخیر به سقف سه هفته‌ای خود رسیده و تا مرز قیمتی ۱۹۳۳ دلار نیز بالا رفته بود، روز دوشنبه با کاهش ۴۳/ ۰ درصدی مواجه شد تا به حوالی مرز ۱۹۲۰ دلاری بازگردد. تحلیلگران مهم‌ترین عامل بازگشت طلا از سقف سه هفته‌ای خود را افزایش مجدد ارزش دلار آمریکا عنوان کرده‌اند. شاخص دلار آمریکا در حالی که در دو هفته اخیر مجددا وارد روند نزولی شده و طی این دوره زمانی بیش از ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در معاملات روز گذشته با افزایش ۱۶/ ۰ درصدی به ارزش ۲۲/ ۹۳ واحدی رسید. البته از نظر تحلیلگران دو عامل مهم سبب شده است طلا بالاتر از مرز ۱۹۰۰ دلاری معامله شود و در برابر کاهش زیاد قیمت مقاومت کند. عامل اول مربوط به افزایش امیدها به تصویب بسته حمایتی ضد کرونا است که سبب خواهد شد تقاضای اونس در بازارهای جهانی مجددا افزایش پیدا کند. عامل دوم نیز افزایش نااطمینانی در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که سبب شده تا سطح ریسک در بازارها افزایش پیدا کند. مایکل هیوسون تحلیلگر ارشد بازارها در CMC Markets UK درباره روند این روزهای بازارها گفت: در حال حاضر شاهد احیای ملایم دلار هستیم، اما به نظر من طلا هنوز هم یکی از مقاصد جذاب سرمایه‌هاست به این دلیل که در نهایت چشم‌انداز تصویب بسته حمایتی پس از انتخابات سوم نوامبر مجددا از قیمت اونس پشتیبانی خواهد کرد. دولت ترامپ روز یک‌شنبه از کنگره آمریکا درخواست کرد که لایحه‌ای برای تصویب بسته حمایتی با استفاده از منابع باقی‌مانده را به تصویب برساند. این درخواست در حالی اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد مذاکرات درباره بسته حمایتی پیش از انتخابات سوم نوامبر متوقف شده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه