چین؛ فاتح اقتصادی سال کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، درحالی‌که شیوع ویروس کرونا سبب اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین مشکلات بسیاری برای کسب‌وکارهایشان شد، دومین اقتصاد بزرگ جهان تنها قدرت اقتصادی است که دچار رکود نشده است. براساس پیش‌بینی بانک جهانی در فصل تابستان، اقتصاد جهانی در پایان سال‌جاری ۲/ ۵درصد کوچک‌تر می‌شود و این در حالی است که اقتصاد چین در روندی مخالف، احتمالا سال ۲۰۲۰ را با رشد اقتصادی مثبت ۶/ ۱ درصدی به پایان خواهد رساند.

شاخص‌های اقتصاد کل نیز پیروزی بزرگ اقتصاد چین در طول دوره کرونا را تایید می‌کنند. براساس محاسباتی بر مبنای داده‌های بانک جهانی، سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهانی در پایان سال‌جاری میلادی، ۱/ ۱ واحد درصد افزایش پیدا خواهد کرد که این مقدار سه‌برابر افزایش سهم اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ میلادی است. این درحالی است که سهم دیگر اقتصاد‌های بزرگ جهان در پایان سال ۲۰۲۰ طبق همین محاسبات کاهش خواهد یافت. درحالی‌که بانک جهانی پیش‌بینی کرده است اقتصاد جهانی در پایان سال‌جاری، با انقباضی ۲/ ۵ درصدی مواجه خواهد شد، دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان در مسیر صعودی خود رشد اقتصادی مثبت ۶/ ۱ درصدی را به ثبت خواهد رساند. نتیجه اینکه پیش‌بینی می‌شود در پایان سال کرونایی جهان، اقتصاد چین ۵/ ۱۷ درصد از کل اقتصاد جهان را تشکیل دهد و گامی بزرگ در راستای رسیدن به رتبه اول اقتصادهای جهان بردارد تا به نوعی بتوان اقتصاد چین را بزرگ‌ترین برنده جنگ اقتصادی در طول دوره کرونا دانست.

نتیجه آشکار اقدامات چینی

مقامات چینی به وسیله سیاست‌های مختلفی توانستند این ریکاوری به نسبت سریع را به‌دست بیاورند؛ قرنطینه بسیار سختگیرانه در اوایل شیوع کرونا در این کشور و همچنین سیاست‌های ردیابی جمعیت و مبتلایان برای مهار ویروس، از جمله این اقدامات بودند. دولت چین همچنین صدها میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در این دوره بحرانی اختصاص داد و از سویی مشوق‌های نقدی را نیز برای تحریک هزینه‌کرد مردم این کشور در نظر گرفت. نتیجه اقدامات مقامات چین نیز اکنون بسیار آشکار است و به‌عنوان مثال گزارش‌ها حاکی از آن است که صنعت توریست این کشور و همچنین هزینه مردم در هفته طلایی این کشور که در تعطیلات چینی است، به وضوح بهبود یافته است.

چین برنده سال کرونایی

محاسبات شاخص‌های اقتصاد کلان نیز نشان می‌دهد که چینی‌ها برنده واقعی جنگ اقتصادی در دوره کرونا بوده‌اند. براساس محاسبات بخش اقتصادی خبرگزاری CNN سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهانی در پایان سال‌جاری میلادی به اندازه ۱/ ۱ واحد درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این محاسبات براساس داده‌های بانک جهانی انجام شده است. مقدار افزایش سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰، سه برابر افزایش سهم اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۹ است؛ آماری که به خوبی نشان می‌دهد اقتصاد دوم جهان چه گام بزرگی برای رسیدن به مقام بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در طول دوره بحران کرونا برداشته است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه