ضدحمله بازارساز به دلا‌ر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ دلار که به نزدیکی ۳۲ هزار تومان رسیده بود، به ابتدای کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت و سکه از کانال ۱۶ میلیونی عقب نشست. در کنار عرضه روزانه اسکناس، بانک‌مرکزی اجازه داد که سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند. این دو تاکتیک می‌تواند تا حدی التهاب بازار ارز را کاهش دهد.

بانک‌مرکزی به نوسان‌گیران ارزی سیگنال داد که به‌دنبال افزایش عرضه ارز در بازار است. «سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد و بانک‌مرکزی روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به‌صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.» انتشار این خبر در سایت بانک‌مرکزی کافی بود تا نوسان‌گیران کمی از خریدهای خود عقب‌نشینی کنند. در واقع بازارساز به معامله‌گران ارزی علامت داد که از امروز برای مدیریت بازار از دو تاکتیک افزایش آزادی خرید در بازار متشکل ارزی و بالا بردن میزان عرضه اسکناس استفاده خواهد کرد. پس از انتشار این خبر، از میزان هیجان افزایشی بازار آزاد ارز کاسته شد. در ابتدای روز یکشنبه قیمت دلار به بالای ۳۱ هزار تومان رفت و در اواسط روز به نزدیکی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان نیز رسید. چنین قیمت‌هایی هرگز در تاریخ بازار ارز ثبت نشده بودند. صرافی‌های بانکی هم روز یکشنبه در واکنش به رشد قیمت بازار آزاد، قیمت فروش دلار خود را هزار و ۲۰۰ تومان افزایش دادند و به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رساندند.

این مساله نشان می‌داد که بازارساز در قله قیمتی دلار به‌دنبال اصلاح کردن قیمت‌هاست. نتیجه جدال روز یکشنبه بازارساز و نوسان‌گیران در ابتدای روز به سود گروه دوم بود، ولی هر چقدر به ساعات پایانی روز نزدیک شدیم، میزان فروش‌ها رشد پیدا کرد. می‌توان گفت بازارساز در نیمه دوم روز برنده جدال ارزی بود. چرا که قیمت تا ابتدای کانال ۳۱هزار تومانی عقب‌گرد کرد.

دلار و ثبت یک رکورد

روز یکشنبه، معاملات دلار در حوالی ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان کلید خورد که افزایشی ۶۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، معامله‌گران اعتباری در ساعات پایانی روز شنبه با افزایش خریدهای خود در معاملات پشت خطی قیمت دلار را بالا آوردند و موجب شدند که نرخ بازگشایی بازار در روز یکشنبه در سطح بالاتری نسبت به نرخ بسته شده ابتدای هفته قرار بگیرد. شروع افزایشی بازار با ادامه افزایش خریدها دنبال شد و این ارز در حوالی ساعت ۲ ظهر به بهای ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه