گذر طلا از مرز ۱۹۰۰ دلاری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به‌نظر می‌رسد بازارها از پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌ها استقبال کرده‌اند. با پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ماه نوامبر احتمال تصویب بسته حمایتی در ابعادی عظیم افزایش پیدا خواهد کرد. موضوعی که به‌نظر می‌رسد علاوه بر اینکه خبر خوبی برای اونس محسوب می‌شود، بازارهای سهام را نیز به پیروزی بایدن در انتخابات خوش‌بین کرده است.

طلا در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی بیش از یک درصد افزایش قیمت داشت تا در آستانه ثبت دومین هفته با بازدهی مثبت قرار بگیرد. طلا با این صعود قابل توجه در روز گذشته مجددا از مرز ۱۹۰۰ دلاری عبور کرد و  تا ساعت ۲۰ به وقت تهران با  قیمت ۱۹۲۶ دلاری معامله شد. این افزایش قیمت سبب شد که بازدهی هفتگی طلا که تا پایان روز پنج‌شنبه منفی بود، با تغییر جهت به مثبت ۴۸/ ۱ برسد و در امتداد هفته قبل از خود که بازدهی بیش از ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود حرکت کند. دو عامل اصلی سبب حرکت پرشتاب طلا در روز جمعه شد؛ عامل اول بازیگر اصلی هفته‌های اخیر بازار طلا یعنی ارزش شاخص دلار آمریکا بود. شاخص دلار آمریکا روز گذشته با افت ۵/ ۰ درصدی به ارزش ۱۶/ ۹۳ واحدی رسید تا دقیقا در جهتی خلاف جهت طلا در آستانه ثبت دومین هفته متوالی با بازدهی منفی قرار بگیرد. دلار نیز با احتساب عملکرد روز جمعه خود، در هفته گذشته بیش از نیم درصد از ارزش خود را از دست داد.

افزایش امیدها به بسته حمایتی

عامل مهم دیگری نیز که سبب شد تا جذابیت فلزهای ارزشمند از جمله طلا در روز گذشته افزایش پیدا کند افزایش امیدها به تصویب بسته حمایتی جدید ضد کرونا در آمریکا بود. این عامل هر چه برای بازار طلا خبر خوبی محسوب می‌شود، از طرف دیگر همواره بر ضد ارزش دلار عمل می‌کند. در حقیقت تصویب احتمالی بسته حمایتی با افزایش انتظارات تورمی و همچنین چاپ بیشتر پول توسط بانک مرکزی سبب می‌شود که ارزش دلار کاهش پیدا کند، و به این دلیل که طلا همواره پناهگاهی برای حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در برابر تورم است، با تقاضای بیشتری روبه‌رو می‌شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه