روزهای تاریک لیر ترکیه ادامه دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که ارزش اونس نهایتا در روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد، طلا با پیشروی خود در روز سه‌شنبه دوباره حرکت خود به سوی مرز ۱۹۰۰ دلاری را از سر گرفت، حرکتی که در هفته‌های گذشته بارها ناتمام مانده است. این در حالی بود که طبق الگوی هفته‌های گذشته ارزش دلار جهتی معکوس با روند طلا داشت و با کاهشی ۲۵/ ۰ درصدی دوباره به نزدیکی مرز ۹۴ واحدی بازگشت. علاوه بر موضوع دلار معامله‌گران بازارها در انتظار تعیین تکلیف دو عامل مهم دیگر بودند. از سویی برگزاری اولین مناظره بایدن و ترامپ و از طرف دیگر بلاتکلیفی درباره سرنوشت بسته جدید حمایتی آمریکا برای حمایت از اقتصاد در برابر پاندمی کرونا، موضوعاتی هستند که سرمایه‌گذاران به دقت آنها را زیرنظر دارند.

رویای لیر خراب شد

روز سه‌شنبه ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد تاریخی خود در برابر دلار رسید. در امتداد مسیر کاهش ارز پول ملی ترکیه، ارزش دلار آمریکا در برابر لیر روز گذشته به رکورد تاریخی ۸۵/ ۷ رسید و طبق نظر تحلیلگران بازار حرکت خود به سمت قله ۸ واحدی را ادامه خواهد داد. موضوع جدیدی که سبب شد فشار بر پول ملی ترکیه افزایش پیدا کند بالاگرفتن تنش‌ها در قفقاز و میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این اتفاق پتانسیل رویارویی غیرمستقیم میان ترکیه و روسیه را نیز که هرکدام پشتیبان طرف مقابل هستند، افزایش می‌دهد.

انتظارات از طلا تغییر کرده است؟

در حالی که قرار است سه‌شنبه شب اولین مناظره تلویزیونی میان دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شود، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که شاید فضای کلی انتظارات از قیمت اونس تغییر کرده باشد. مایکل هیوسون تحلیل‌گر ارشد بازارها در

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه