خروش ارزش دلار و فشار بر قیمت فلزات گرانبها/ سیاست‌هایی که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ بدون تردید در طول هفته روند حرکت قیمتی طلا و نقره خسارات فنی کوتاه مدتی به بازار سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها وارد کرده است. معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش 13.80 دلاری به قیمت 1863 دلار انجام شد و معاملات آتی نقره دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.261 دلار کاهش 22.93 دلار در هر اونس قیمت گذاری شد. 

افت شدید قیمت فلزات گرانبها در شرایطی اتفاق می‌افتد که به رغم نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، عوامل تاریخی بیانگر حمایت از این بازارهاست. یکی از تحلیل‌گران FXTM با انتشار یک نامه الکترونیکی این سناریوی صعودی را ارائه داده است: با توجه به اینکه بازارهای بدهی با مشکل انتشار اوراق جدید دست و پنجه نرم می‌کنند و در جنوب شرقی آسیا تقاضای اوراق قرضه کاهش یافته و این مسائل احتمالا منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد (بلومبرگ). در صورتی که شرکت‌ها و دولت‌ها قادر به گرفتن وام نباشند، نیاز به عرضه سهام جدید (صرف سهام) خواهد بود. در این نامه آمده است: «اگر دولت‌ها قادر به صدور اوراق بدهی نباشند، ممکن است منجر به افزایش رشد نقدینگی شده و یا نرخ بهره افزایش پیدا کند. این در حالی است که افزایش نرخ بهره برای توسعه اقتصادی مضر برآورد می‌شود و چاپ پول نقد اصولا یک رویکرد تورمی عنوان می‌شود و در هر صوت تمام این موارد منجر به افزایش دوباره قیمت طلا خواهد شد.» اگرچه بسیاری از ناظران بازار استدلال می‌کنند که طرح فاقد ارزش است.

بازارهای سهامی جهان در طول روز گذشته عملکرد عمدتا ترکیبی رو به ضعیف از خود نشان دادند، در حالی که شاخص‌های سهام ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفتند و اندکی زیان‌های طول هفته را جبران کردند اگرچه در نهایت هم این هفته به عنوان چهارمین هفته کاهشی بازارهای سهام ایالات متحده بود. یک تحلیل‌گر بازارهای سهام در این باره عنوان کرد: هر اندازه که به سه ماهه چهارم نزدیک‌تر می‌شویم، ریسک خرید در بازارهای سهام افزایش می‌یابد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه