وضعیت بانکداری در سایه کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ براساس این گزارش هراس و اضطراب اقتصادی ناشی از کرونا در شرایط کنونی کمی آرام شد و درد و رنج آن به تاخیر افتاده است. اما عدم اطمینان هنوز پابرجاست.

اولین پرده از نمایش تاثیر ویروس کرونا بر بازارهای مالی آمریکا و نظام بانکی این کشور با هراس مالی همراه بود. بنگاه‌هایی که سخت در تلاش بودند برای بقای خود در دوران قرنطینه نقدینگی گرد آورند با عجله فروش ذخایر اوراق بهادار خود را آغاز کردند و تعداد خطوط اعتباری جاری را کاهش دادند. معامله‌گرانی که از روی مبل خود تلاش می‌کردند بازارسازی کنند ناگهان با حجم غیرمترقبه‌ای از معاملات روبه‌رو شدند. دفاتر وام بانک‌ها و حساب‌های سپرده‌گذاری متورم شدند. مدیران ریسک‌ دیوانه‌وار تلاش کردند تا ضررهای وامی بالقوه را محاسبه کنند. تمام این رویدادها در گزارش درآمد سه ماه اول بانک‌های بزرگ که در اواسط آوریل انتشار یافت منعکس شده بود. سود حاصل از معاملات سر به فلک کشید و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری بانک‌ها را بالا برد. اما سطوح پایین دچار آسیب شدند و بانک‌های تجاری ذخایری را کنار گذاشتند تا برای ضررهای اعتباری احتمالی آماده شوند. پرده دوم تلاطم کمتری داشت چراکه دولت با پشتیبانی خود هراس و اضطراب را فرو نشاند. قانونی که در ماه مارس به تصویب رسید مزایای بیکاری را افزایش داد؛ طرح وام‌دهی به کسب‌وکارهای کوچک را تدوین کرد و به فدرال‌رزرو اجازه داد تا بدهی‌های شرکتی را خریداری کند. به نظر می‌رسید این اقدام بنگاه‌ها و خانوارها را در برابر بخش بزرگی از آسیب‌ها مصون ساخت و نظم را به بازارهای مالی بازگرداند. اما نگرانی در مورد آینده همچنان باقی است. این تحولات را می‌توان آشکارا در گزارش درآمدهای سه‌ ماه دوم چهار بانک بزرگ آمریکا یعنی سیتی‌گروپ، گلدمن‌ساکس، جی‌پی مورگان چیس و ولز فارگو مشاهده کرد. گزارشی که در ۱۴ و ۱۵ جولای انتشار یافت (قرار بود دو بانک بزرگ دیگر یعنی بانک آمریکا و مورگان استنلی در ۱۶ جولای و پس از انتشار نشریه اکونومیست گزارش دهند).

با آغاز مجدد فعالیت‌ها در بازارهای اوراق بهادار بنگاه‌ها برای فروش اوراق بهادار هجوم آوردند. شرکت‌های آمریکایی بیش از ۲ تریلیون دلار اوراق بدهی و سهام مالکانه انتشار داده‌اند که معادل ۵ درصد کل ارزش اوراق شرکتی و سهام مالکانه عمومی است و افزایش ۵۰درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. بنابراین درآمدهای حاصل از انتشار اولیه اوراق در چهار بانک بزرگ آمریکا سالانه ۵۶ درصد افزایش یافت و به ۸ / ۷ میلیارد دلار رسید. معامله‌گران همچنان گرفتار بودند. درآمدهای حاصل از معاملات در مقیاس سالانه ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد و به بالاترین نقطه خود یعنی

۹/ ۲۶ میلیارد دلار بالغ شد. به گفته استفان شر، مدیر مالی ارشد گلدمن‌ساکس، این تحولات نشان‌دهنده فعالیت قدرتمندتر مشتریان و بزرگ‌تر شدن شکاف‌ (اسپرد)های تجارت بود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه