واکنش‌های چهار گانه به کووید - ۱۹

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در این گزارش اثرات پاندمی کووید-۱۹ بر جهان از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، منطقه‌ای و آماری مورد بررسی قرار گرفته است. از مهم‌ترین آثار این بیماری بر بخش‌ اقتصادی می‌توان به مواردی نظیر افت شدید ساعات کاری، کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، آسیب وارده بر بنگاه‌های کوچک و متوسط، افزایش تعداد افراد فقیر و توقف صنعت هواپیمایی اشاره کرد.

وجه اقتصادی

براساس مطالعه‌ای که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است، آمارهای بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اعتبارات بانکی میان‌مرزی جهان در فصل نخست ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این روند به ویژه با افزایش چشم‌گیر مطالبات خارجی در بخش رسمی ایالات متحده آمریکا همراه شده است و متقابلا اعتبارات در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نیز با رکود همراه بوده است. نهایتا نوسانات ناشی از پاندمی در بازارهای مالی منجر به جهش قابل‌توجهی در ارتقای جایگاه اوراق مبتنی بر دارایی بانک‌ها در جهان شده است.

افزایش برنامه خرید اضطراری پاندمی: در دوران بحران نیاز بیشتری برای داده‌های با کیفیت که به موقع در دسترس باشد وجود دارد. بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک‌های مرکزی ملی به مراکز گزارش‌دهنده کمک کردند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های تولیدی متناسب با اهداف‌شان است. بانک مرکزی اروپا برنامه‌ای تحت عنوان برنامه خرید اضطراری پاندمی معرفی کرده تا از بخش بانکی اروپا، بنگاه‌ها و خانوارها طی بحران کووید-۱۹ حمایت کند.

توقف صنعت هواپیمایی: صنعت حمل و نقل هوایی جهان، با قرنطینه گسترده و اعمال محدودیت‌های مسافرتی در بسیاری از مناطق جهان تقریبا متوقف شده است. بر اساس آمارها در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۵۶ درصد کاهش یافته و از ۲/ ۲ میلیارد مسافر به یک میلیارد مسافر رسیده است. منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین کاهش را در تعداد مسافران (۴۶۶ میلیون نفر) تجربه کرده است. پس از آن اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب ۳۴۲ میلیون نفر و ۲۶۴ میلیون نفر افت تعداد مسافران را شاهد بوده‌اند. تقاضا برای حمل و نقل هوایی بار به پایین ترین سطح تاریخی خود رسیده و با کاهش ۲۸ درصدی همراه بوده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه