۵ انتظار از نشست فدرال رزرو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طلا طی سه روز معاملاتی که از ابتدای هفته گذشته است، بیش از ۲/ ۱ درصد رشد کرده است و با ادامه روند کنونی می‌تواند برای دومین هفته متوالی روند صعودی خود در راستای رسیدن به مرز ۲ هزار دلاری را حفظ کند.

یکی از عوامل رشد طلا در معاملات روز گذشته، عقب‌نشینی ارزش دلار و بازگشت به زیر مرز ۹۳ واحدی بود. ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی، روز گذشته با کاهش ۱۸/ ۰ درصدی به ۸۹/ ۹۲ واحد رسید. کاهش ارزش دلار به‌طور معمول با ارزان‌تر کردن قیمت طلا برای سرمایه‌گذاران جهانی، سبب افزایش تقاضای طلا می‌شود. عامل مهمی که روز چهارشنبه فضای بازارها را تحت تاثیر خود داشت، نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو و بیانیه مهم آن درباره سیاست‌های پولی و همچنین انتشار گزارش چشم‌انداز اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در کنار کنفرانس خبری جرومی پاول، سکان‌دار فدرال رزرو بود. سرمایه‌گذاران امیدوارند تصمیمات سیاستی فدرال رزرو حاوی سیگنال‌های انبساطی برای بازارها باشد؛ سناریویی که در صورت تحقق می‌تواند سبب افزایش قیمت فلز زرد شود.

نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو از سویی آخرین نشست قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و اولین جلسه این هیات پس از معرفی استراتژی پولی این نهاد درباره نرخ تورم است.

اقدامات انبساطی احتمالی

کریگ ارلام تحلیل‌گر در موسسه OANDA در مورد وضعیت فضای بازارها در روز چهارشنبه گفت: آنچه ما درحال حاضر درباره وضعیت بازار طلا مشاهده می‌کنیم، از سویی انتظار سرمایه‌گذاران برای اقدامات انبساطی بیشتر فدرال رزرو نسبت به گذشته و از سوی دیگر احتمال فشار بیشتر تورم از مقداری که قبلا پیش‌بینی می‌شده است. در حقیقت با اینکه فدرال رزرو اکنون نیاز مبرمی برای معرفی اقدامات جدید انبساطی ندارد، اما باید زمینه لازم را برای اقدامات بالقوه انبساطی در آینده فراهم کند. یکی دیگر از اهمیت‌های جلسه فدرال رزرو در آخرین ساعات روز چهارشنبه آن است که این جلسه اولین جلسه بانک مرکزی آمریکا پس از معرفی چارچوب جدید تورمی این نهاد است. فضای سیاستی جدیدی که به جای سیاست گذشته این نهاد، اکنون بر میانگین تورم در سطح ۲ درصد تمرکز خواهد کرد و در شرایط مورد نیاز اجاره عبور کنترل شده نرخ تورم از سطح ۲ درصد را خواهد داد. موضوعی که می‌تواند خبر خوبی برای بازار طلا باشد از این جهت که طلا به‌طور سنتی به‌عنوان مقصد سرمایه‌ها در شرایط تورمی محسوب می‌شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه