افت دلار ادامه نیافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، رشد دلار از معاملات شبانه و پشت‌خطی روز جمعه آغاز شد. این ارز که روز پنج‌شنبه تا محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عقب رفته بود، از اواخر روز جمعه با افزایش خریدها مواجه شد و تا قیمت ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت. برخی فعالان باور داشتند، این رشد ناشی از کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. بعدازظهر دیروز ارزش طلا در بازارهای جهانی سقوط شدیدی را آغاز و به سمت محدوده هزار و ۹۱۰ دلاری حرکت کرد. به باور برخی تحلیلگران، شماری از معامله‌گران سکه برای اینکه مانع از اثر کاهشی اونس بر بازار خود شوند، وارد معاملات دلار شدند و خریدهای خود را بالا بردند.

صبح روز شنبه، دلار معاملات خود را در محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کرد و میزان خریدها حتی در بازار بیشتر هم شد. به گفته برخی از فعالان، نوسان‌گیران زمانی که دیدند شاخص ارزی از محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پایین‌تر نرفته است، با اطمینان بیشتری وارد بازار شدند و موقعیت خرید به خود گرفتند. این موضوع موجب شد قیمت دلار در معاملات فردایی به بالای ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان برود؛ در معاملات نقدی حدود ساعت ۴ بعدازظهر، قیمت دلار روی عدد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. چنین رشدی در شرایطی صورتی گرفت که خبرهای زیادی نیز در مورد عرضه سنگین بازارساز در فضای اطلاع‌رسانی شنیده می‌شد. به‌عنوان مثال، سایت «اقتصاد‌نیوز» خبر داد که بازارساز دیروز هم اقدام به تزریق ارز از کانال بازار نیما و بازار آزاد کرد و ۲۲۰ میلیون درهم با میانگین نرخ ۵۶۹۰ تومان از سوی بازارساز تزریق شد.

اگر با چنین سطح عرضه‌ای قیمت دلار باز هم به روند افزایشی خود ادامه داده باشد، نشان از این موضوع دارد که سطح تقاضا در بازار ارز بالاست. با این حال این افزایش تقاضا می‌تواند به دو دلیل متفاوت باشد. ممکن است گروهی واقعا امیدوار باشند که دلار به افزایش قیمت خود ادامه می‌دهد و به همین دلیل هم در موقعیت خرید قرار گرفته باشند. این در حالی است که عده دیگری ممکن است تنها به این دلیل در موقعیت خرید قرار گرفته باشند که بخواهند تا جایی که ممکن است در قیمت‌های بالا، خریدهای خود را خالی کنند. در واقع هدف گروه دوم، نگهداری ارز نیست، بلکه فروش در بالاترین قیمت به قصد کسب سود بیشینه است. در روزهای آتی مشخص می‌شود که جنس خریداران بازار بیشتر از کدام گروه بوده است.

عده‌ای در بازار باور دارند، دلار به‌دنبال فتح کانال ۲۵ هزار تومانی است و پس از آن قصد دارد که به سوی سقف تاریخی ۲۶ هزار تومانی حرکت کند. این در حالی است که عده‌ای دیگر باور دارند عرضه بازارساز، معامله‌گران را برای خرید بیشتر دچار تردید کرده است و آنها قصد دارند در قیمت‌های بالا، ارزهای خریداری شده را خالی کنند. پس از این فروش، آنها در انتظار واکنش بازار به دو نقطه ۲۴ هزار تومانی و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی خواهند بود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه