سرعت کاهش دلار تندتر شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این ارز از دوشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی افت روز شنبه از تمام کاهش‌های هفته گذشته تندتر بود و در سال ۹۹ هم سابقه نداشت. چنین افتی موجب شد که قیمت به کمترین میزان سال‌جاری برسد و به سطح حمایتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز نزدیک‌تر شود. بخشی از افزایشی‌های بازار امیدوارند بازار در دامنه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی،‌ مسیر حرکتی خود را تغییر دهد.

با این حال، کاهشی‌ها همچنان به افت بیشتر قیمت امیدوار هستند. دلیل اصلی که انتظار افت قیمت این گروه را بالا برده است، کاهش تقاضا در بازار است. به گفته آنها زمانی که تقاضای موثر خاصی در بازار وجود ندارد،‌ دلیلی هم ندارد که انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم. در این میان، کاهشی‌ها به وضعیت بازار سهام و قیمت دلار در سامانه نیما نیز به‌عنوان متغیرهایی اشاره می‌کنند که می‌توانند زمینه کاهش قیمت را هموارتر کنند. به گفته آن‌ها زمانی که وضعیت بازار سهام صعودی است و مرتب رکوردهای جدیدی را جا‌به‌جا می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌ها از بازار بورس به سوی بازار ارز روانه شوند. حتی ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی سرمایه‌ها از بازار ارز و سکه به سوی سهام بروند.

در کنار این، در روزهای اخیر قیمت دلار و یورو نیز در سامانه نیما بالا آمده و به بازار آزاد ارز نزدیک شده است. طبیعی است که هر چقدر این قیمت‌ها به هم نزدیک‌تر باشند، تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه یاد شده بالاتر خواهد رفت. در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز می‌تواند منابع خود را ذخیره و در زمان شوک‌ها یا سفته بازی دلالان از آن استفاده کند. در واقع با افزایش قیمت در سامانه نیما، مقاومت بازارساز برای مقابله با شوک‌های ارزی بالاتر خواهد رفت.  البته باید در نظر گرفت که در صورت افزایش تقاضا،‌ قیمت دلار می‌تواند از سطوح فعلی فاصله بگیرد. باز شدن بازار دبی و جدی‌تر شدن معاملات درهم یکی از اهرم‌هایی است که می‌تواند به افزایشی‌های بازار کمک کند. شدت گرفتن واردات دیگر عاملی است که می‌تواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در روزهای اخیر اهمیت بازار هرات افغانستان نیز برای بازار داخلی ارز زیاد شده است و معامله‌گران قیمت‌های معامله شده در بازار هرات را به دقت رصد می‌کنند. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند در صورتی که قیمت دلار در هرات افغانستان به زیر ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان برود، در بازار داخلی نیز ریزش این ارز ادامه خواهد یافت.  در روزی که دلار با شدت زیادی کاهشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز به کمترین قیمت در سال ۹۹ رسید. دیروز فلز گران‌بهای داخلی ۱۱۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از دو کانال ۶ میلیون و ۴۰۰ و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به بهای ۶ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید. سطح ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سطح حمایتی مهمی برای سکه بود و شکست آن می‌تواند زمینه ساز افت بیشتری شود.   به گفته فعالان نزول طلای جهانی به زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلاری نیز در کاهش ارزش سکه بازار داخلی نقش داشت. طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی به قیمت هزار و ۶۸۶ دلار رسید. برخی فعالان نیز باز شدن برخی طلا فروشی‌ها در روز شنبه را در افت قیمت سکه و طلا اثرگذار می‌دانستند.

 ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر عنوان کرد: از دیروز حدود ۲۰ درصد همکاران ما فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و فقط واحدهایی که در راسته خیابان هستند امکان آغاز فعالیت دارند. وی افزود: اما واحدهایی که در بازارها، پاساژها و واحدهای مسقف هستند همچنان تعطیل هستند و به‌دنبال راه‌حلی برای حل مشکلات آنها و فعالیت تحت چارچوب خاصی هستیم که لازمه آن چند روزی صبر است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه