بازخوانی سهم هر ایرانی از نفت/ صادرات نفت به ازای هر نفر به ۱.۷۵ بشکه در سال ۲۰۲۰ رسید

منابع طبیعی همواره نقشی اساسی در اقتصاد ایران داشته است. نفت، یکی از مهم‌ترین این منابعی است که از زمان کشف آن تاکنون، نقشی اساسی در شرایط اقتصادی و سیاسی ایران در دنیا ایفا کرده است. همچنین نفت یکی از اساسی‌ترین منابع درآمدی دولت به شمار می‌شود.

در نیم قرن گذشته، هزینه‌کرد نادرست منابع نفتی، باعث شده تا آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور وارد شود و آن را دچار بیماری هلندی کند. بیماری‌ که زیان بسیاری را به بخش تولیدی کشور تحمیل کرده است. طبق داده‌های بودجه سال‌های مختلف، نفت از سال ۱۳۹۰ تا کنون، به طور متوسط سهمی ۳۵.۱ درصدی از منابع عمومی دولت داشته است.

از سوی دیگر، گزارش‌های مرتبط با یارانه‌های پنهان و ارز ترجیجی نشان می‌دهد درآمدهای ارزی کشور همچنان در راه سحال سوالی که پیش می‌آید این است که میزان تولید و صادرات نفت ایران چقدر است؟ سهم هر ایرانی از این نفت به چه میزان است، و این شاخص در کشورهای مختلف چگونه است؟ در ادامه یادداشت، با استناد به آمارهای اوپک به سوالات ذکر شده پاسخ داده می‌شود.

تغییرات تولید نفت ایران

تولید نفت ایران در طی نیم قرن گذشته نوسانات بسیاری را تجربه کرده و صادرات نفت ایران نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی مختلف روندی مشابه را طی کرده است و در مواردی پر نوسان‌تر از میزان تولید است. همچنین باید توجه داشت میزان قابل توجهی از تولید نفت در کشور صرف مصارف داخلی می‌شود و از شیوه‌های مختلف به دست مصرف‌کننده می‌رسد.یاست‌هایی خرج می‌شود که مسکنی کوتاه مدت هستند و خود؛ عوارض بسیار خطرناکی برای طبق داده‌های اوپک، سقف تاریخی تولید نفت در کشور در سال ۱۹۷۴ می‌باشد. میزان تولید نفت در کشور در سال ذکر شده، روزانه حدود ۶ میلیون بشکه گزارش شده است. همچنین کمترین میزان تولید نفت در کشور در سال  ۱۹۶۰ می‌باشد. میزان تولید نفت در کشور در سال ذکر شده، روزانه حدود ۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۷۰۰ بشکه گزارش شده است

پس از وقوع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، تولید نفت ایران مجدد کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و در سال ۱۹۸۱ به کمی بیشتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید. پس از آن، تولید نفت ایران مجددا روندی صعودی را در پیش گرفت و در سال ۲۰۰۵ به سطح ۴ میلیون و ۹۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.اقتصاد کشور دارند.طبق داده‌های اوپک، سقف تاریخی تولید نفت در کشور در سال ۱۹۷۴ می‌باشد. میزان تولید نفت در کشور در سال ذکر شده، روزانه حدود ۶ میلیون بشکه گزارش شده است. همچنین کمترین میزان تولید نفت در کشور در سال  ۱۹۶۰ می‌باشد. میزان تولید نفت در کشور در سال ذکر شده، روزانه حدود ۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۷۰۰ بشکه گزارش شده است

پس از وقوع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، تولید نفت ایران مجدد کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و در سال ۱۹۸۱ به کمی بیشتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید. پس از آن، تولید نفت ایران مجددا روندی صعودی را در پیش گرفت و در سال ۲۰۰۵ به سطح ۴ میلیون و ۹۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه