بازگشت آرامش به بازارها در مرداد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید؛ با ثبت این رشد، میزان بازدهی دلار در مردادماه به ۲/ ۶درصد رسید که بسیار کمتر از رشد حدودا ۱۴ درصدی تیرماه بود.

به گفته فعالان، بازارساز در صورتی که بتواند دلار را به زیر مرز ۲۳ هزار تومانی بازگرداند، احتمال نوسان دوباره در این بازار بسیار کاهش خواهد یافت و حتی احتمال افت قیمت‌ها مطرح می‌شود. با این حال، نوسان بالای کانال ۲۳ هزار تومانی، به معنای قرار گرفتن در یک کانال صعودی است که بازارساز باید سعی کند اجازه ندهد به سرعت قیمت از آن خارج شود، چراکه زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار می‌شود و توجهات را به سوی ارز بیشتر می‌کند. در واقع بازارساز اگر توان مقابله با حملات سفته‌بازان در کانال‌های پایین‌تر را ندارد، بهتر است در همین کانال ۲۳ هزار تومان، دامنه نوسانات را کاهش دهد و با این تاکتیک، کم‌کم انگیزه افراد جدید برای خرید ارز را کم کند. در حال حاضر نوسان‌گیران، به‌دنبال آن هستند تا با جوسازی پیرامون اقدامات آمریکا و تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، فضای ارزی را نوسانی کنند؛ از این جهت، وظیفه بازارساز برای فعالیت در هفته جاری خطیر به نظر می‌رسد تا بتواند آرامش نسبی بازار در مرداد را در شهریور نیز حفظ کند.

جدا از دلار، بازدهی سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه هم نسبت به تیر بسیار کمتر بود و شاخص کل بورس هم برای اولین بار از ابتدای سال، بازدهی منفی را به ثبت رساند؛ در واقع بررسی تمام بازارها نشان می‌دهد که در مردادماه، فضای آرامش تا حدی به معاملات برگشته بود و خبری از سودهای بالای ابتدای تابستان نبود.

از ریزش بورس تا طلایه‌داری گرم طلا

در ماهی که گذشت، شاخص کل بورس صدرنشینی جدول بازدهی را از دست داد و گرم طلای ۱۸ عیار جای آن را گرفت. شاخص کل بورس در مرداد بیش از ۸ درصد افت را به ثبت رساند. این شاخص حتی در همین هفته آخر مرداد ۱۱ درصد ریزش کرد که در تاریخ بازار سهام بی سابقه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در تیرماه بازدهی حیرت انگیز بالای ۵۰ درصد برای شاخص کل بورس رقم خورده بود و این شاخص را به صدرنشین بلامنازع جدول بازدهی تبدیل کرده بود. افت مرداد، شاخص کل بورس را به قعر جدول بازدهی مرداد برد

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه