صعود طلای جهانی از یال دلا‌ر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  طلا در مجموع معاملات روز دوشنبه و سه‌شنبه رشد ۴ درصدی را رقم زد. کارشناسان بر این باورند که روند بلندمدت قیمتی اونس به‌دلیل عواملی همچون دلار تضعیف‌شده، سطح نرخ بهره پایین و تورم احتمالی پیش‌رو صعودی خواهد بود.

ارزش اونس در معاملات روز سه‌شنبه مجددا توانست به بالای مرز ۲ هزار دلاری بازگردد. مهم‌ترین عامل صعود مجدد قیمت طلا در این روزها کاهش ارزش دلار آمریکا بود. ارزش پول آمریکا همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و روز گذشته نیز با کاهش ۳۲/ ۰ درصدی به مرز ۵/ ۹۲ واحدی رسید. این پایین‌ترین ارزش دلار آمریکا در ۲ سال اخیر است. با اینکه موج خروشان فروش طلا در هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره اتمام روند نزولی ارزش اونس را به وجود آورده بود، اما طلا مجددا توانست طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه با نزدیک به ۴ درصد افزایش قیمت، مجددا به بالای مرز ۲ هزار دلاری بازگردد. در این بین گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش‌های ارزش اونس به‌صورت مقطعی است و نمی‌توان به آن به چشم تغییر استراتژی معامله‌کنندگان نسبت به طلا نگریست. بر اساس این تحلیل پیش‌زمینه‌های کلان همچنان به سود طلا عمل خواهند کرد. عواملی مانند کاهش ارزش دلار آمریکا به‌عنوان بازار رقیب طلا و همچنین به اجرا گذاشتن بسته‌های حمایتی و انبساطی بی‌سابقه همچنان به صعود ارزش اونس کمک خواهند کرد. از سوی دیگر به دلیل اعمال اقدامات انبساطی در اقتصاد و تزریق نقدینگی در آینده میان‌مدت، نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد و از این رو طلا که یکی از پوشش‌دهنده‌های سنتی ریسک تورم است، با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. از سوی دیگر کارشناسان، عوامل تهدیدکننده قیمت اونس را نیز کشف واکسن کرونا و افزایش سرعت در ریکاوری اقتصادی عنوان کردند که در صورت وقوع می‌تواند موجب ریزش قیمت اونس شود.

اصلاح قیمتی نه تغییر استراتژی

تحلیل‌گران بر این باورند که موج فروش طلا در هفته گذشته و افت شدید قیمتی این فلز ارزشمند، تاثیری بر چشم‌انداز صعودی قیمت آن نداشته است. دو عامل تاثیرگذار دلار کم‌ارزش در کنار نرخ‌های بهره پایین، همچنان در افقی بلند مدت طلا را در روندی صعودی نگه خواهند داشت. در حقیقت میزان فروش هفته گذشته اگرچه عمیق‌ترین فروش طلا از ماه آوریل سال ۲۰۱۳ است، اما عواملی که در ماه‌های گذشته باعث صعود طلا شدند، همچنان با قوت در بازارها حضور دارند. تحلیل‌گران بر این موضوع تاکید دارند که شواهد موجود نشان‌دهنده این است که افت قیمتی طلا در هفته گذشته در حقیقت نوعی اصلاح قیمتی است تا تغییر استراتژی بلندمدت معامله‌گران طلا.

ریسک‌های اونس

اما در این بین عوامل تهدید کننده قیمت طلا در ادامه سال جاری کدام عوامل هستند؟ یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های تهدیدکننده قیمت طلا در ادامه سال جاری کشف واکسن کرونا است. در صورت کشف این واکسن بسیاری از عوامل افزایش‌دهنده قیمت طلا از جمله بسته‌های حمایتی و اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی تا حد زیادی کمرنگ‌تر خواهد شد که این موضوع به ضرر طلا تمام می‌شود. از دیگر عواملی که می‌توانند سبب کاهش قابل ملاحظه قیمت اونس در ادامه سال‌جاری شوند، ریکاوری سریع اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای فیزیکی برای طلا است

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه