رکود بریتانیا به کمک طلا آمد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  در حالی‌که روز سه‌شنبه ارزش اونس طلا با افت بسیار شدید ۷۲/ ۵ درصدی روبه‌رو شده بود و به قیمت هزار و ۹۱۱ دلاری رسیده بود، این فلز ارزشمند روز چهارشنبه را نیز نزولی آغاز کرد تا آنجایی که ارزش هر اونس آن از مرز هزار و ۹۰۰ دلار نیز پایین‌تر رفت و در برخی از ساعات تا قیمت هزار و ۸۶۴ دلار نیز پایین آمد. افت ارزش طلا در روز سه‌شنبه بزرگ‌ترین افت قیمت اونس در هفت سال گذشته بوده است، اما با این وجود طلا در سال جاری همچنان با رشدی ۲۸ درصدی جزو بازارهای پیشرو به حساب می‌آید.

اما در ادامه روز و با انتشار رشد سه‌ماهه دوم اقتصاد بریتانیا که حاکی از یک رکود بی‌سابقه است، مجددا تقاضای طلا افزایش پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد، ششمین اقتصاد بزرگ جهان، سه‌ماه دوم سال جاری ۴/ ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است که این حجم از انقباض برای بریتانیا یک رکورد تاریخی است. پس از انتشار آمار اقتصادی بریتانیا طلا مجددا به بالای مرز هزار و ۹۳۰ دلاری بازگشت.

تحلیل‌گران بازار طلا معتقدند با وجود افت قیمتی طلا در روزهای اخیر، عوامل بنیادی که سبب افزایش قیمت طلا می‌شوند همچنان بدون هیچ تغییری در بازارها حضور دارند و از طرفی با توجه به رفتار اونس در بحران‌های گذشته، دسترسی طلا به قیمت ۳ هزار دلاری نیز دور از دسترس نخواهد بود.

بریتانیا در بحران اقتصادی

به نظر می‌آید بریتانیا رکورد رکود در یک فصل را در میان تمامی اقتصادهای بزرگ دنیا شکسته باشد. ششمین اقتصاد بزرگ جهان در بازه زمانی آوریل تا ژوئن با حجم بی‌سابقه ۴/ ۲۰ درصد منقبض شده است. این رکود اقتصادی همزمان است با دوره‌ای که محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه در سطح شدیدی از سوی دولت این کشور پیگیری شده بود. این رکود بی‌سابقه از اکنون نگرانی‌های بسیاری را درباره افزایش نرخ بیکاری در این کشور تقویت کرده است. پس از انتشار داده‌های فصلی ایالات متحده و اقتصاد ناحیه یورو، این سومین خبر مهم درباره کاهش شدید و بی‌سابقه تولید ناخالص داخلی از اقتصادهای تاثیرگذار در جهان است. این دومین فصل متوالی است که اقتصاد بریتانیا رشد منفی را تجربه می‌کند؛ موضوعی که برخی از تحلیلگران آن را نشانه رسمی ورود یک اقتصاد به رکود می‌دانند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه