جنگ تعرفه‌­ای با چین به پایان می­‌رسد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ جو بایدن به‌تازگی گفته در صورت پیروزی در انتخابات، تعرفه‌هایی را که ترامپ بر واردات محصولات چینی اعمال کرده است، برمی‌چیند. وی در یک گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به پرسشی که برخی می‌گویند، مواضع ترامپ در مقابله با نفوذ چین مثبت است، آیا شما تعرفه‌های او را نگه می‌دارید، گفت: «چه کسی گفته که ایده ترامپ خوب است. تولیدکنندگان دچار رکود شده‌اند و بخش کشاورزی میلیاردها دلار ضرر کرده است.»

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گوید: در صورت پیروزی در انتخابات، تعرفه‌هایی که دونالد ترامپ بر واردات محصولات چینی اعمال کرده است را برمی‌چیند،‌ چراکه به اعتقاد او، این تعرفه‌ها بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکایی پرداخت می‌شود. با این وجود، یکی از منابع مطلع در این زمینه اظهار کرد: معاون سابق باراک اوباما در صورت کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در تعرفه‌های وضع شده دوران دونالد ترامپ تجدید ارزیابی خواهد کرد. در این زمینه یافته‌های نظرسنجی ماه فوریه ۲۰۲۰ «گالوپ» نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها نظر مثبتی نسبت به تجارت بین‌المللی دارند، جایی که ۷۹ درصد اعلام کردند، تجارت فرصتی برای رشد اقتصادی است، در مقابل ۱۸ درصد تجارت را تهدیدی برای اقتصاد این کشور دانستند.

 جو بایدن در گفت‌وگویی که آخر هفته گذشته با «لولا گارسیا ناوارو» در «رادیو عمومی ملی» داشت، این اظهارات پیرامون تعرفه‌های ترامپ را مطرح ‌کرد. در این گفت‌وگو لولا گارسیا-ناوارو از بایدن پرسید: «برخی می‌گویند مواضع ترامپ در مقابله با نفوذ چین مثبت است. آیا شما تعرفه‌های او را نگه می‌دارید؟» که بایدن در پاسخ گفت: «نه. عجب! چه کسی گفته که ایده ترامپ خوب است؟... تولیدکنندگان دچار رکود شده‌اند. بخش کشاورزی میلیاردها دلار ضرر کرده و هزینه‌های هنگفتی بر دوش مصرف‌کنندگان است.»

او ادامه داد: «ما به روش نادرستی در تعقیب چین هستیم. چینی‌ها در حال دزدیدن مالکیت معنوی هستند. آنها برای انجام فعالیت اقتصادی در کشورشان شرط گذشته‌اند، شرط مالکیت ۵۱ درصدی برای چینی‌ها. این موضوع باید پایان یابد. من زمانی که معاون رئیس‌جمهور بودم، زمان بسیاری را با شی جین پینگ -رئیس‌جمهور چین-  سپری کردم، به این خاطر که رئیس‌جمهور باراک اوباما می‌خواست او را بهتر بشناسیم. او حتی به اندازه حرف «د» هم دموکرات نیست.» گارسیا ناوارو پرسید: اگر شما تعرفه‌ها را لغو کنید، در عوض چه چیزی از آنها طلب می‌کنید یا اینکه بدون دریافت هیچ امتیازی تعرفه‌ها را برمی‌دارید که بایدن پاسخ داد: «نه، نه، موضوع چیز دیگری است. موضوع این است که چه رفتاری مناسب خواهد بود تا آنها مجاب به مشارکت در روابط بین‌المللی شوند، وارد روابط تجاری با ما شوند و در زمین قوانین بین‌المللی بازی کنند. رفتارهای ما تاکنون ما را خلع سلاح کرده است.» کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به تعرفه‌هایی که دولت ترامپ علیه واردات اقتصادهای متحد این کشور یعنی کانادا، اروپا و آسیا وضع کرده است، ادامه داد: «سهم ما از اقتصاد جهان ۲۵ درصد است، اما ما چه کردیم؟ انگشت خود را آن بیرون به چشم متحدان خود فرو کردیم. چین زمانی مسوولیت‌پذیر است که بقیه جهان را گردهم بیاوریم. آن زمان همه‌چیز شروع به تغییر کند و آن زمان چین، تصمیم به تغییر رفتار خود خواهد گرفت.»

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه