تأثیر طلای ۲ هزار دلاری بر بازار ایران

 اما این پایان کار نیست، چرا که همچنان شرایط برای رشد بیشتر این فلز گرانبها وجود دارد. برهمین اساس در روز 17 مرداد برای ساعاتی قیمت 2 هزار و 74 دلار را هم تجربه کرد. با این حال پس از نوسان قیمتی روز گذشته (در زمان تنظیم این گزارش) هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 2 هزار و 35 دلار رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با ورود به سال 2020 میلادی شیوع هولناک‌ترین بیماری قرن که در مدت کوتاهی تمام مرزهای دنیا را درنوردید، تغییرات شدیدی دربازارهای مختلف ایجاد کرد. در گام نخست بازارهای مالی اکثر کشورهای دنیا قرمز پوش شد، ارزهای عمده نیز با افت ارزش روبه‌رو شد. اما دراین میان طلای جهانی مانند همیشه به عنوان امن‌ترین محل سرمایه‌گذاری خودنمایی کرد و سرمایه‌گذاران به سمت این بازار هجوم آوردند. بنابراین با وجود نوسانات و عقب‌نشینی‌های مقطعی که انتشار برخی از اخبار امیدوارکننده برای یافتن واکسن یا بهبود شرایط اقتصادی کشورها به‌دنبال داشت، قیمت فلز زرد روند صعودی چشمگیری را در ایام کرونایی جهان تجربه کرده است.

بدین ترتیب هر اونس طلای جهانی از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون در مقایسه با سال‌های قبل بیشترین میزان رشد را با 36 درصد داشته است. پیش از این در سال 2077 میلادی رشد 30.9 درصدی بهای جهانی طلا، رکورددار افزایش قیمتی بود. در سال 2010 نیز فلز زرد رشد 29.5 درصدی را تجربه کرده بود. همچنین در سال‌های 2009 و 2006 میلادی نیز قیمت جهانی طلا به ترتیب رشد 23.4 و 23 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. درحالی که از سال 2005 تاکنون میانگین رشد قیمتی سالانه طلا 11 درصد بوده است، تمام رشد‌های غیرمتعارف طلا در بازارهای جهانی به‌دلیل تغییر شرایط اقتصادی یک منطقه یا کل جهان رخ داده است. یک بار بحران رکود اقتصاد جهانی و بار دیگر بحران بدهی باعث رشد فلز زرد شده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه