مبارزه با کرونا، تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، همین باعث شد تا کریس مورفی، سناتور آمریکایی، در یک کنفرانس خبری درباره گسترش بیشتر کرونا در ایران در نتیجه تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا هشدار بدهد. ایسنا، به نقل از مجله نشنال اینترست نوشت این سناتور آمریکایی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا مانع از ارسال تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه به ایران در پی شیوع ویروس کرونای جدید شده است، گفته: «اگر رشد و گسترش این بیماری همه‌گیر در ایران ادامه پیدا کند، منجر به جان‌باختن مردم بی‌گناه خواهد شد و این در نتیجه سیاست آمریکا خواهد بود که به منافع امنیت ملی کشور ما تعلق ندارد. به ‌خاطر بسپارید که اگر ما [این بیماری را] در آنجا شکست ندهیم، در اینجا هم شکست نداده‌ایم. این ویروس مرزی نمی‌شناسد. اینکه حتی به مخالفانمان کمک کنیم که بر این بلا غلبه کنند، سیاست خوبی در زمینه سلامت عمومی است».سخنان مورفی در حالی است که دولت آمریکا تاکنون با درخواست‌های بین‌المللی برای لغو یا تسهیل تحریم‌های اقتصادی‌ای که بر ایران اعمال کرده، موافقت نکرده است، بااین‌حال رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است تحریم‌هایی که بر ایران اعمال می‌کند مانعی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد نمی‌کند. چندی پیش نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، درباره دریافت وام اضطراری پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با کرونا مدعی شده بود: «ما کمک‌های بشردوستانه‌مان را به مردم ایران پیشنهاد دادیم، اما قرار نیست برای نظام پول ارسال کنیم».

 تحریم‌ها ارسال کالاهای بشردوستانه را مختل کرده است

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره وضعیت روابط ایران و آمریکا در شرایط شیوع ویروس کرونا نوشت تحریم‌های واشنگتن مانع از ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران، حتی در وضعیت دشوار کنونی شده است.آسوشیتدپرس در این گزارش با اشاره به اینکه ایران و آمریکا این روزها با یک دشمن مشابه مقابله می‌کنند، آورده است: «واشنگتن که در سال 2018 به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه این کشور را بازگرداند، ادعا می‌کند با وجود این تحریم‌ها، کمک‌ها به تهران ارسال می‌شود، اما سازمان‌های بشردوستانه تأکید دارند تحریم‌های آمریکا حتی تجارت مجاز با ایران در امور بشردوستانه را نیز مختل کرده است. آمریکا می‌گوید کالاهای بشردوستانه، شامل تجهیزات پزشکی همچنان از تحریم‌ها مستثنا هستند و مانعی برای ارسال آنها به ایران وجود ندارد، اما دیده‌بان حقوق بشر به تازگی در یک گزارش اعلام کرد که قوانین آمریکا بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم از قبیل دستگاه تنفس مصنوعی، سی‌تی‌اسکن و تجهیزات ضدعفونی‌کننده اثر گذاشته است، چراکه شرکت‌های خارجی هنوز به دلیل تحریم‌های آمریکا حتی برای تجارت کالاهای مجاز با ایران هراس دارند».«اولیور واندکاستیلی»، رئیس بخش ایران در سازمان کمک‌رسانی بین‌المللی هم در بیانیه‌ای عنوان کرد: «یکی از مشکلات کمک‌رسانی بین‌المللی، شفاف‌سازی درخصوص مسائل حقوقی مرتبط با تحریم‌ها برای تضمین ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است. این وضعیت موجب کندشدن پاسخ‌های پزشکی در هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونا شد».

 کرونا؛ عاملی برای همکاری جهان با تهران

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی به بررسی تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و تأکید کرد که بیماری کرونا عاملی است که جهان با تهران همکاری کند.به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، تهران اکنون با برجسته‌کردن مبارزات خود با بیماری ناشی از ویروس کرونا، درصدد است تا تحریم‌ها را لغو کند. این در حالی است که آمریکا ادعا می‌کند کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به جمهوری اسلامی ایران برسد. هرچند سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند تحریم‌های واشنگتن حتی تجارت مجاز را هم مختل می‌کند.درحالی‌که ایالات متحده می‌گوید کمک‌های پزشکی و بشردوستانه معاف از تحریم است، دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید قوانین آمریکا مطابق نوشته‌ها بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم، از جمله دستگاه‌های تهویه، اسکنر CT، تجهیزات ضدعفونی‌کننده و دستگاه‌های تنفسی تأثیر می‌گذارد. در همین حال، بنگاه‌های بین‌المللی همچنان به دلیل ترس از آمریکا مایل به تجارت با ایران نیستند. یکی از مقام‌های سازمان امداد بین‌المللی گفت: «یکی از مشکلات کمک‌های بین‌المللی، شفاف‌سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها برای اطمینان از ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است».

 سیاست‌های ترامپ طرفدار ندارد

«متیو آنتونی»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا نیز شیوع کرونا را فرصتی برای ترامپ در راستای فشار بر ایران دانست و گفت: بعید به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ حمایت گسترده‌ای را در بین مردم آمریکا پیدا کند.به گزارش ایلنا، او افزود: «بر اساس قوانین بین‌المللی و اصول اساسی اخلاقی، نمی‌توان از دسترسی مردم به غذا و دارو جلوگیری کرد. ایالات متحده ادعا می‌کند تحریم‌های این کشور اجازه دسترسی ایران به دارو را می‌دهد، اما مشکل محدودیت معاملات مالی است. شرکت‌هایی که به فروش مواد غذایی و دارو می‌پردازند، بدون نقض قوانین ایالات متحده، نمی‌توانند پرداخت‌های مربوطه را انجام دهند و همین عامل ترس از مجازات آمریکا مانع از معامله با ایران می‌شود».این استاد دانشگاه تأکید کرد: «به نظر می‌رسد دولت آمریکا در دوره‌ای که مردم ایران از بیماری کرونا رنج می‌برند، تحریم‌های بیشتری را اعمال کند. اما این سیاست با رویکرد دولت ترامپ نسبت به سایر کشورها، مانند ونزوئلا که با آن مخالف است، سازگار است که در صورت تضعیف یک کشور در اثر بیماری، فشار بیشتری را اعمال کند. بعید به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ بتواند حمایت گسترده‌ای را در بین مردم آمریکا پیدا کند. حدود 25 سازمان و افراد حقیقی و نهادهای ضدجنگ خواهان کاهش تحریم‌ها به مدت ۱۲۰ روز شده‌اند».او همچنین به نامه سیاست‌مداران آمریکایی به ترامپ برای کاهش تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: چندین سیاست‌مدار آمریکایی بیانیه‌ای صادر کردند و از دولت ترامپ خواستند که تحریم‌هایی را که اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر بخش‌های عمده اقتصاد ایران از جمله بخش‌های بانکی و نفتی داشته‌اند متوقف کند. امضاکنندگان عمدتا شخصیت‌های سیاسی دموکرات مانند سناتورها برنی سندرز و الیزابت وارن بودند. نتیجه اصلی که می‌توان گرفت این است که دشمنی در برابر دولت ایران در دولت ترامپ در شرایط همه‌گیری کرونا کم نشده است. برعکس، به نظر می‌رسد مقام‌های ترامپ برای افزایش فشار بر ایران مصمم هستند، حتی اگر مدیریت آنها در مورد این بیماری در ایالات متحده ناکافی و ناموفق بوده باشد».

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه