طلا‌ی جهانی در قله تاریخی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در ساعاتی از معاملات روز گذشته، قیمت این پناهگاه امن تا ۱۹۴۵ دلار بالا رفت تا با قدرت، مرز ۱۹۲۰ دلاری را بشکند. این سطح بالاترین قیمت تاریخی طلا، پیش از آمار روز گذشته بود. از ابتدای سال‌جاری میلادی اتفاقات بسیار زیادی که هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا باشد، در بازارها ایفای نقش کردند. از افزایش سطح تنش‌های خاورمیانه در ماه ژانویه تا گسترش ویروس کرونا و مخدوش شدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی در ماه‌های پس از آن. پاندمی کرونا سبب شد تا عوامل دیگری از جمله اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و به اجرا گذاشتن بسته‌های حمایتی، تزریق نقدینگی بی‌سابقه به اقتصاد و تضعیف چشمگیر دلار دست در دست هم بدهند و به صعود قیمت طلا کمک کنند. افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین نیز آخرین بازیگر صعود ارزش اونس در بازارهاست. اما سوال اصلی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران درباره ادامه روند اونس در سال‌جاری میلادی است. کارشناسان بر این باورند که با توجه به اینکه راه‌حل سریعی برای مشکلات کنونی اقتصادی جهان وجود ندارد، تداوم روند صعودی اونس محتمل است و جهش فلز زرد به سطح‌ ۲۰۰۰ دلار و پس از آن به ۲۵۰۰ دلار، تا انتهای سال‌جاری میلادی قابل‌دسترسی است.

سرانجام طلا توانست سقف تاریخی قیمت خود را بشکند و در معاملات روز دوشنبه با افزایش ۲ درصدی و عبوری قدرتمند از مرز ۱۹۲۰ دلاری قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. اونس جهانی در معاملات روز دوشنبه در ساعاتی تا قیمت ۱۹۴۵ دلاری نیز پیش رفت، اما در میانه روز با عقب‌نشینی ملایم به قیمت ۱۹۴۰ دلار بازگشت. طلا برای آخرین بار در ماه آگوست سال ۲۰۱۱ توانسته بود به دلیل بحران بدهی جهانی و خلل در روند ریکاوری پس از بحران مالی به قیمت ۱۹۲۰ دلاری برسد. اما در سال‌جاری مجموعه‌ای از عوامل از افزایش تنش‌های سیاسی در خاورمیانه در ماه ژانویه تا شیوع کرونا و رکود اقتصادی بی‌سابقه دست به دست هم دادند تا فلز زرد بتواند بیش از ۲۸ درصد در سال‌جاری رشد کند. عوامل دیگری از جمله شروع موج جدیدی از همه‌گیری کرونا، افزایش تنش‌های میان آمریکا و چین، کاهش ارزش دلار و اعمال بسته‌های حمایتی و انبساطی توسط بانک‌های مرکزی نیز اونس را در راستای رکوردشکنی تاریخی خود حمایت کردند. با وجود سقف‌شکنی طلا و رالی این فلز ارزشمند در ماه‌های اخیر، تحلیلگران بر این باورند که هنوز روند اونس صعودی خواهد بود. در حقیقت کارشناسان بازارها بر این باورند که طبیعت عوامل کنونی محرک قیمت طلا به صورتی است که به سرعت قابل حل نیستند و به همین دلیل همچنان سبب وجود تقاضای قدرتمند برای اونس هستند.

ژانویه پُر تنش

شاید در انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی کمتر کسی فکر می‌کرد طلا در سال ۲۰۲۰ روندی صعودی داشته باشد. مرور نظر تحلیلگران در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ حاکی از آن است که پس از آنکه طلا در سال گذشته میلادی بیش از ۱۸ درصد افزایش قیمت داشت، بیشتر نظرات به رشد ملایم طلا در سال‌جاری متمایل بود. اما طبیعتا در هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها اتفاقات عجیب و بی‌سابقه سال ۲۰۲۰ لحاظ نشده بود. در حالی که طلا در محدوده قیمتی ۱۵۱۷ دلار کار خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد، افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در عراق اولین شوک به بازارهای جهانی بود. این اتفاق سبب شد ارزش اونس در ماه ژانویه بر فراز قله ۸۰ ماهه خود بایستد. در حقیقت سرمایه‌گذاران که شاهد افزایش ناگهانی تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه بودند، به دلیل نااطمینانی که این عامل در بازارها ایجاد کرده بود به سمت پناهگاه‌های امن سرمایه از جمله طلا یورش بردند.

همین اتفاقات کافی بود تا اونس سال جدید میلادی را توفانی آغاز کند و تنها در یک ماه رشد ۸/ ۴ درصدی را رقم بزند. بعد از ژانویه طلا دو ماه نسبتا آرام را سپری کرد و در ماه‌های فوریه و مارس به ترتیب با ۳۲/ ۰ و ۸۷/ ۰ درصد کاهش در ارزش روبه‌رو شد؛ اما اینجا نقطه پایان جاه‌طلبی‌های طلا و اتفاقات بی‌سابقه سال ۲۰۲۰ نبود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه