۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

 اقتصاد در سال ۲۰۲۳ قوی بود و بسیاری از اقتصاددانان گفتند که ایالات متحده به زودی به «فرود نرم» مورد انتظار دست خواهد یافت. اما تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، بیشتر کشور هنوز در مورد اقتصاد ایالات متحده غمگین است. در پایان سال ۲۰۲۲، بسیاری از اقتصاددانان و بانک‌های برجسته پیش‌بینی می‌کردند که تا پایان سال ۲۰۲۳ رکود اقتصادی خواهد بود. با این حال، تورم در بحبوحه رشد مداوم شغل و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید بسیار کاهش یافت. علاوه بر این، شکاف دستمزد نژادی و ارزش خالص کمتر شد در حالی که مخارج مصرف‌کننده همچنان قوی بود. از سوی دیگر، نرخ‌های وام مسکن بالا می‌ماند، پرداخت وام‌های دانشجویی از سر گرفته می‌شود، و تورم برای بسیاری از هزینه‌های روزانه مانند غذا، سرپناه، و چیزهای «تفریحی» مانند اشتراک ماشین و کنسرت همچنان بالاست.

 شانون سیری گرین، معاون رئیس جمهور و اقتصاددان ولز فارگو، به بیزینس اینسایدر گفتند که بانک انتظار یک رکود خفیف در اقتصاد در سال ۲۰۲۴ را دارد، اما چیزی خیلی دردناک نیست. سیری گرین گفت: ما همچنین به دنبال تعدیل اخیر در بازار کار هستیم تا ادامه یابد و منجر به اخراج کامل کارکنان تا اواسط سال آینده شود که مطابق با رکود است. وی افزود: «به گفته وی، اگر اقتصاد واقعاً در سال آینده به رکود سقوط کند، ما پیش‌بینی می‌کنیم که این انقباض با معیارهای تاریخی ملایم باشد، که عمدتاً به دلیل وضعیت مالی مناسب خانوارها و برخی اثرات احتکار نیروی کار در بین مشاغل است.» اقتصاددانان امیدوارند سال ۲۰۲۴ نسبتاً بدون حادثه - یا «کسل کننده» باشد. مدیریت دارایی جی پی مورگان، گلدمن ساکس و اس اند پی گلوبال همگی رشد تولید ناخالص داخلی را در حدود یا کمی بالاتر از ۲ درصد پیش‌بینی می‌کنند، زیرا اقتصاد وارد «نزول نهایی» خود به یک «فرود نرم» می‌شود. ولز فارگو پیش‌بینی می‌کند که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی اصلی - که توسط فدرال رزرو به دقت زیر نظر گرفته می‌شود - در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به طور میانگین سالانه ۲.۲ درصد باشد.

در این مقاله به ۹ عاملی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ تعریف می‌کنند می‌پردازیم.تورم بسیار کند می‌شود

تورم، همانطور که با شاخص قیمت مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌شود، در سال جاری به میزان قابل توجهی کم شد و از ۶.۳ درصد سال به سال در ژانویه به ۳.۱ درصد در نوامبر کاهش یافت. این پس از آن است که تورم در ژوئن ۲۰۲۲ به بیش از ۸.۹٪ رسید. کاهش سرعت افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و کالاها، تورم را به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو کاهش داده است. به گفته کاخ سفید، این احتمال وجود دارد که فشارها بر قیمت مسکن در سال آینده کاهش یابد. در حالی که قیمت کالاهای بادوام در ماه اکتبر ۲.۲ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافت، بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز اثرات افزایش قیمت مسکن، پوشاک و مواد غذایی را احساس می‌کنند. قیمت سرپناه – یا مسکن – در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که اجاره بها ۶.۵ درصد افزایش یافته است. مواد غذایی در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷ درصد افزایش یافت، در حالی که غذا در رستوران‌ها و بارها ۵.۳ درصد افزایش یافت. به طور کلی پوشاک ۱.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و برای پوشاک مردانه و پسرانه ۲.۸ درصد افزایش یافته است.نرخ بهره ای که بانک‌ها با آن پول قرض می کنند، تعیین شده توسط فدرال رزرو در نمودار مشخص است.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

۲. ممکن است تسهیلاتی برای نرخ‌های بهره بالا که نرخ‌های وام مسکن و کارت‌های اعتباری را ناگهانی افزایش داده است، در راه باشد

فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ چهار بار نرخ بهره را افزایش داد که از ماه جولای با نرخ استقراض معیار بین نرخ هدف ۵.۲۵-۵.۵ درصد ثابت مانده است. فدرال رزرو سه کاهش نرخ را در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد به این امید که نرخ وجوه فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۶ به ۲ تا ۲.۲۵ درصد کاهش یابد. اگرچه ممکن است نرخ وجوه فدرال رزرو به اوج خود رسیده باشد، اما بر نرخ‌های دیگر مانند نرخ بهره کارت اعتباری و نرخ وام مسکن تأثیر گذاشته است. نرخ بهره کارت اعتباری اکنون به رکورد ۲۰.۷ درصد رسیده است. در همین حال، نرخ وام مسکن ثابت ۳۰ ساله اندکی کمتر از ۷.۵ درصد است که کار را برای خریداران جدید خانه دشوارتر می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که خرید خانه هرگز از این گرانتر نبوده است.
اعضای کمیته بازار آزاد فدرال در مورد تعداد کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ توافق ندارند - دو نفر پیش‌بینی می‌کنند هیچ کاهشی وجود نداشته باشد، در حالی که چهار نفر انتظار چهار کاهش را دارند. ما معتقد نیستیم که هنوز میزان سیاست سخت‌گیرانه‌تر را شاهد نبوده‌ایم که به شرایط اقتصادی تبدیل شده است، و از آنجایی که فدرال رزرو در کوتاه‌مدت متوقف می‌شود و تورم معتدل باقی می‌ماند، مقدار مناسبی از انقباض‌های منفعلانه بر روی بانک‌ها اعمال خواهد شد.

۳. بازار کار احتمالا به کندی ادامه دهد، اما نه بیش از حد

سال ۲۰۲۳ شاهد رشد شغلی پایدار بود، اما با نرخی کمتر از دو سال گذشته. در این سال، اقتصاد به طور متوسط هر ماه ۲۳۲۲۰۰ شغل جدید اضافه کرد که حدود ۵۵۰۰۰ شغل در ماه بیشتر از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود. این مشاغل در بخش‌هایی از جمله مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی، اوقات فراغت و مهمان نوازی و دولت بودند. از اوایل سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری بین ۳ تا ۴ درصد ثابت مانده است - حتی با وجود افزایش نرخ بهره. سال گذشته، بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند که افزایش نرخ‌ها به منظور کاهش تورم مستلزم افزایش نرخ بیکاری است.
دفتر بودجه کنگره پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال آینده اندکی افزایش خواهد یافت و به ۴.۴ درصد در سه ماهه چهارم خواهد رسید که هنوز در استانداردهای تاریخی پایین است. سهم کارگران در سنین برتر با شغل یا در جستجوی کار ۸۳.۳ درصد است، که بالاترین درصد از سال ۲۰۰۲ است. نرخ مشارکت برای زنان به رکورد ۷۷.۸ درصد رسیده است. همه اینها نشان می‌دهد که مردم نباید بیش از حد نگران حفظ شغل فعلی خود باشند، زیرا نابرابری در بازار کار همچنان رو به بهبود است.

در نمودار رشد ماهانه شغلی ملاحظه می‌گردد.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

4. رشد اقتصادی به لطف هزینه‌های بالای مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری قوی در تولید، می‌تواند همچنان فراتر از انتظارات باشد
در اواخر سال ۲۰۲۲، بسیاری از اقتصاددانان و پیش‌بینی‌کنندگان رشد اقتصادی واقعی ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۳ منفی پیش‌بینی کردند. در عوض، طبق گفته کاخ سفید، پیش‌بینی اقتصادی بلو چیپ رشد تولید ناخالص داخلی ۲.۶ درصدی را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که بخشی از آن به لطف افزایش ۵.۲ درصدی در سومین سه ماهه سال است. رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ تا حدی ناشی از مخارج مصرف کننده قوی با وجود تورم همچنان بالا در کالاها و خدمات خرده فروشی بود. شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) در نوامبر ۲۰۲۳ ۲.۶ درصد بیشتر از سال قبل بود - و در نوامبر نسبت به ماه قبل برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۰ کاهش یافت. تغییر ماه به ماه در مخارج مصرف کننده برای سال ۲۰۲۳ برای هر ماه به جز مارس مثبت بوده است.

در نمودار تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده از سه ماهه اول ۲۰۲۱ ارائه گردیده است.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد
رشد اقتصادی نیز به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید بود - در سه ماهه سوم، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخت و ساز به رکورد بالایی رسید که بالاترین سطح از سال ۱۹۵۸ بود. با این حال انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. بانک‌ها و اقتصاددانان پیشرو، اعداد رشد تولید ناخالص داخلی برای سال آینده را عمدتاً بین ۰.۵ تا ۲ درصد اعلام کردند. جی پی مورگان سرعت رشد محافظه‌کارانه را ۰.۷% پیش بینی می‌کند، در حالی که هیئت کنفرانس ۰.۹% را تخمین می‌زند. CBO پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی به ۱.۵٪ کاهش یابد. اگرچه تولید ناخالص داخلی معیاری از رکود است که به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد، دو فصل متوالی کاهش اعداد تعریف رسمی نیست. سیری گرین گفت: اعتقاد ما به رکود به اندازه گذشته نیست و آنچه به وضوح می‌بینیم این است که سال ۲۰۲۴ یک سال کند برای رشد خواهد بود. درصد تغییر ماه به ماه شاخص قیمت PCE در نمودار زیر ملاحظه می‌گردد.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

 ۵.  مردم بالاخره متوجه می‌شوند که وضع اقتصاد با وجود تورم خوب است

ممکن است «رکود احساسی» یعنی رکودی که مبتنی بر احساسات مردم است و در نظر آن ها وجود دارد، در حال پایان باشد. بر اساس نظرسنجی مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان و نظرسنجی اعتماد مصرف کننده هیئت کنفرانس، احساسات مصرف کننده در حال بهبود است. شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان در ماه دسامبر ۱۳.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت - و ۱۶.۶ درصد در ۱۲ ماه گذشته، که سطح را به سطح در جولای بازگرداند. دانا پترسون، اقتصاددان ارشد در کنفرانس گفت: «افزایش دسامبر در اعتماد مصرف‌کننده نشان‌دهنده رتبه‌بندی‌های مثبت‌تر از شرایط فعلی کسب‌وکار و در دسترس بودن شغل، و همچنین دیدگاه‌های کمتر بدبینانه نسبت به کسب‌وکار، بازار کار، و چشم‌انداز درآمد شخصی در شش ماه آینده بود.» با این حال، بسیاری از آمریکایی‌ها نگران اقتصاد هستند، به ویژه با توجه به چیزهایی که بیشتر بر آنها تأثیر می‌گذارد، مانند هزینه مواد غذایی یا اجاره که هنوز هم بالا هستند. بر اساس نظرسنجی CNN در نوامبر از نزدیک به ۱۸۰۰ نفر، ۸۴٪ گفتند که حداقل تا حدودی نگران اقتصاد هستند - ۴۳٪ گفتند که بسیار نگران هستند. روندهایی مانند «افسردگی خاموش» نشان‌دهنده اختلاف بین متغیرهای اقتصادی بزرگتر و احساس آمریکایی‌ها در مورد وضعیت مالی خود است. با توجه به اینکه اکثریت گسترده آمریکایی‌ها حداقل کمی نگران اقتصاد هستند، اقتصاد می‌تواند نقش مهمی در تغییر عقاید مردم قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایفا کند.

۶.  بخشودگی گسترده بدهی‌های دانشجویی شکست خورد و پرداخت وام بر توانایی هزینه وام گیرندگان فشار می‌آورد
در ۱ سپتامبر، سود وام دانشجویی فدرال پس از یک وقفه سه ساله از سر گرفته شد، در حالی که پرداخت‌ها در اکتبر آغاز شد. تا ژوئن ۲۰۲۳، بدهی وام دانشجویی فدرال مجموعاً ۱.۶۴ تریلیون دلار بود که توسط ۴۳.۶ میلیون نفر نگهداری می‌شد و به طور متوسط حدود ۳۸۰۰۰ دلار به ازای هر وام گیرنده بود. تنها ۷ درصد از وام گیرندگان بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار بدهی وام دانشجویی تا سه ماهه سوم داشتند، در حالی که بیش از نیمی از آنها زیر ۲۰۰۰۰ دلار برای پرداخت به ازای ولز فارگو داشتند. از سرگیری پرداخت‌ها به این معنی بود که برای بسیاری از وام‌گیرندگان، تعهدات بازپرداخت اضافی از سایر مخارج یا پس انداز حذف شد. میلیون‌ها نفر در مواقع اضطراری شاهد کاهش در ذخایر مالی خود بوده‌اند. نزدیک به ۹ میلیون وام گیرنده وام دانشجویی اولین پرداخت خود را در ماه اکتبر از دست دادند - حدود ۴۰٪ از کسانی که چند ماه پیش بازپرداخت را آغاز کردند. علیرغم اینکه هزاران نفر از طریق اصلاح بخشودگی وام خدمات عمومی و برنامه های بازپرداخت مبتنی بر درآمد، ابطال بدهی خود را دریافت کردند، میلیون‌ها نفر دیگر با پرداخت بدهی خود در تلاش هستند تا زندگی خود را تامین کنند. اگرچه اولین تلاش بایدن برای کاهش بدهی دانشجویان در سال ۲۰۲۳ با شکست مواجه شد، اما دولت او در حال تلاش برای یک مسیر جایگزین برای بخشش وام برای گروه محدودتری از وام گیرندگان است. اگرچه وام گیرندگان می‌توانند پاسخی در مورد تسهیلات آینده در سال ۲۰۲۴ داشته باشند، اما احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ اجرا نخواهد شد.

۷. اقتصاد ایالات متحده بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر است

ایالات متحده از نظر تورم و تولید ناخالص داخلی از بسیاری از کشورهای G۷ پیشی گرفته است. نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در G۷ پس از ایتالیا در رتبه سوم قرار دارد - با ۱.۷٪ در اکتبر پس از کاهش از ۵.۳٪ در سپتامبر - و کانادا با ۳.۱٪. در ماه اکتبر، ژاپن، فرانسه و آلمان همگی زیر ۴ درصد بودند در حالی که بریتانیا ۴.۷ درصد بود.
در سه ماهه سوم، ایالات متحده بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی را با ۱.۲ درصد نسبت به سه ماهه قبل داشت. بالاترین رتبه بعدی، فرانسه با ۰.۱ درصد است، در حالی که بقیه کشورها رشد یا کاهش نداشته‌اند. از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، ایالات متحده همچنین G۷ را از نظر تولید ناخالص داخلی منفجر کرد - ایالات متحده ۷.۴٪ رشد کرد، در حالی که رتبه دوم کانادا با ۳.۵٪ و ایتالیا با ۳.۳٪ بود.  تورم ماه اکتبر اعضای گروه ۷ در نمودار زیر مشاهده می‌شود.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

۸. نابرابری اقتصادی کاهش یافت، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

با افزایش دستمزدهای واقعی، آمریکایی‌های کم درآمد شروع به کاهش شکاف با آمریکایی های پردرآمد کردند. در ماه نوامبر، دستمزدهای واقعی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۸ درصد رشد کرد و بیشتر در صدک‌های درآمد پایین‌تر بود، که بخشی از آن به دلیل رشد تلاش‌های اتحادیه و کمبود مداوم نیروی کار در صنایع کم‌درآمد مانند مهمان‌نوازی بود. طبق گزارش کاخ سفید، دستمزدها در میان صدک ۹۰ حقوق بگیران، در مقایسه با صدک ۱۰، نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش شورای مشاوران اقتصادی، سال ۲۰۲۳ همچنین یک سال رکورد برای نرخ اشتغال سیاه‌پوستان آمریکایی در مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی بود. هنوز کارهای زیادی برای رفع شکاف دستمزد نژادی وجود دارد - داده‌های سرشماری در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که متوسط درآمد خانوار برای سفیدپوستان آمریکایی حدود ۸۱۰۰۰ دلار است، در حالی که این رقم برای خانواده‌های سیاه‌پوست کمتر از ۵۳۰۰۰ دلار و برای خانواده‌های اسپانیایی ۶۲۸۰۰ دلار است. نرخ فقر کودکان نیز همچنان نگران‌کننده است، زیرا بر اساس داده‌های اخیر اداره سرشماری، از ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ یا حدود نه میلیون کودک رسیده است. این با نرخ کلی فقر در ایالات متحده قابل مقایسه است. بسیاری از زنان مجبور به ترک نیروی کار هستند زیرا میانگین هزینه مراقبت از کودکان در ایالات متحده ۱۰۰۰۰ دلار در سال است.

 ۹. فیلم‌ها، کنسرت‌ها و چت جی‌پی‌تی

تیلور سویفت تور Eras خود را در ماه مارس آغاز کرد، در حالی که تور جهانی رنسانس بیانسه از ماه می تا اکتبر برگزار شد. در حالی که موسیقی آنها میلیون ها طرفدار را به خود جذب کرد، آنها همچنین یک یا دو چیز در مورد اقتصاد به آمریکایی‌ها یاد دادند. بسیاری از مصرف کنندگان هزاران دلار برای بلیط کنسرت و سفر برای شرکت در رویدادها خرج کردند که تا حدی به افزایش ۴.۴ درصدی قیمت سالانه برای پذیرش در سینما، تئاتر و کنسرت کمک کرد. بسیاری مایل بودند برای دیدن این هنرمندان در سراسر کشور یا سراسر جهان پرواز کنند، روندی شگفت انگیز با توجه به افزایش نرخ تورم. پدیده مشابه، هرچند نه به شدت، با اکران فیلم‌هایی از جمله «باربی» و «اپنهایمر» رخ داد. تورم برای پذیرش در سینما، تئاتر و کنسرت در نمودار زیر مشاهده می‌شود.

۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد۹ ویژگی که اقتصاد ایالات متحده را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهد

چت جی‌پی‌تی همچنین به دلیل توانایی خود در ایجاد بهره‌وری بیشتر مردم و هاله تهدیدآمیز آن برای از بین بردن مشاغل، سرفصل خبرها شد. در حالی که بسیاری از اقتصاددانان مطمئن نیستند که نرم افزار هوش مصنوعی چقدر می‌تواند بر بازار کار تأثیر بگذارد، بسیاری معتقدند که می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و درآمد اضافی برای شرکت‌ها ایجاد کند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه