بحران دریای سرخ چه تاثیری بر قیمت نفت می‌گذارد؟

تغییر مسیر کشتی‌ها باعث تأخیر و هزینه‌های اضافی به سفرها می‌شود و فشار صعودی بر قیمت نفت وارد می‌کند. نفت خام برنت، معیار بین المللی نفت، از اواسط دسامبر حدود ۸ درصد افزایش یافته و به بالای ۷۹ دلار در هر بشکه رسیده است. اما این اقدام تنها تا حدودی کاهش یک ماهه قیمت نفت را که در سپتامبر و اوایل اکتبر بالای ۹۰ دلار در هر بشکه بود، معکوس کرد.

چرا مهم است: یک مسیر حیاتی برای انرژی در خطر است 

کانال سوئز و تنگه باب المندب در دو انتهای دریای سرخ مسیرهای اصلی حمل و نقل انرژی هستند. نفتکش هایی که از کشورهای خلیج فارس مانند عراق و عربستان سعودی می آیند از طریق دریای سرخ برای رسیدن به اروپا حرکت می کنند. این کشتی‌ها اخیراً اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، زیرا جنگ در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه، اروپا را بیشتر به نفت و محصولات تصفیه‌شده مانند گازوئیل و بنزین خاورمیانه و آسیا وابسته کرده است. جریان نفت روسیه به سمت جنوب به هند و سایر بازارهای آسیایی نیز افزایش یافته است. گلدمن ساکس تخمین می زند که روزانه هفت میلیون بشکه نفت و فرآورده، که حجم قابل توجهی است، از تنگه باب المندب عبور می کند. کانال سوئز همچنین مسیری حیاتی برای حمل و نقل گاز طبیعی مایع از ایالات متحده به آسیا است که مسیری بسیار مهم است. گلدمن تخمین می‌زند که جایگزین اصلی دریای سرخ، سفر به دور آفریقا از طریق دماغه امید نیک، حدود دو هفته به سفرها اضافه می‌کند و به طور بالقوه نرخ حمل و نقل را تا ۱ دلار در هر بشکه برای نفت خام و ۴ دلار در هر بشکه برای محصولات تصفیه شده افزایش می‌دهد.
به نظر می رسد وضعیت دریای سرخ بیشتر از تعطیلی چاه ها باعث تغییر مسیر و تاخیر در عرضه نفت شود. به عنوان مثال، نفت بیشتری می تواند از بنادر دریای سرخ در غرب عربستان سعودی به اروپا برسد و نیاز به عبور از تنگه باب المندب را دور بزند. علاوه بر این، تحلیلگران می‌گویند که بعید به نظر می‌رسد حوثی‌ها عمدا به کشتی‌های متصل به کشورهایی که آنها از نظر سیاسی دوست دارند، از جمله کشتی های روسیه و قطر حمله کنند. تا همین اواخر، قیمت نفت در یک مسیر نزولی قرار داشت، زیرا معامله گران محاسبه می‌کردند که عرضه زیادی در جهان وجود دارد. ایالات متحده در حال پمپاژ نفت در سطوح بی سابقه است و اروپا نیز تأسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی خود را برای زمستان بارگیری کرده است. در عین حال، تحلیلگران می گویند که رشد تقاضای نفت در ماه های آینده ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی در چین و زمستان گرم در اوایل، ضعیف باشد. معامله گران با این شرط که رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند حمله روسیه به اوکراین باعث اختلال در جریان نفت می شود، سوزانده شده اند. آنها ممکن است در این مرحله نخواهند روی چنین شرط‌هایی ریسک کنند.

چه اتفاقی خواهد افتاد: تلاش برای بازگشایی مسیر می‌تواند فشار بر قیمت‌ها را کاهش دهد

 روز سه‌شنبه، ایالات متحده آنچه را که مقامات می‌گویند افزایش حضور نظامی در دریای سرخ با مشارکت سایر کشورها مانند بریتانیا و بحرین توضیح داد. اینکه آیا این برای بازدارندگی حوثی ها کافی خواهد بود یا نه، باید دید. تحلیلگران می گویند که تا کنون، به نظر نمی رسد این تلاش چیز زیادی به قدرت شلیک موجود اضافه کند. سوال بزرگ این است که آیا مالکان کشتی و شرکت های انرژی متقاعد خواهند شد که گذرگاه های دریای سرخ ایمن هستند؟ ریچارد برنز، رئیس ژئوپلیت که یک شرکت  تحقیقاتی است، گفت: مالکان کشتی‌ها تا زمانی که مشخص شود وضعیت تثبیت شده و خطرات کاهش می‌یابد محتاط خواهند بود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه