آتش‌بس در غزه دوباره وتو شد

 شورای امنیت ‌سازمان ملل متحد⁩ بار دیگر بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره توقف درگیری نظامی در غزه به توافق نرسید. آمریکا و بریتانیا که حق وتو دارند، با آن مخالفت کردند.

‏پس از بیش از دو ساعت مذاکره پشت درهای بسته در شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافقی بر سر یک "آتش‌بس بشردوستانه" در جنگ ‌ غزه⁩ به دست نیامد. پیش‌نویس این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده بودند.

‏چین که ریاست شورای امنیت سازمان ملل در این ماه را بر عهده دارد و امارات متحده عربی این نشست را به دلیل "بحران انسانی" در نوار غزه برگزار کردند. لانا نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت که تلاش از سوی همه ۱۵ عضو شورا "برای کاهش شکاف‌ها و رسیدن به توافق بر سر یک قطعنامه ادامه خواهد یافت". او خاطرنشان ساخت که "کشورهای عضو باید بر اختلافات میان خود غلبه کنند."‏او ضمن تاکید بر محکومیت حملات حماس⁩ به اسرائیل در هفتم اکتبر و ضرورت آزادی فوری گروگان‌ها، همچنین "حملات بی‌رویه اسرائیل به نوار غزه" را محکوم کرد. حماس ۲۴۰ نفر را در حمله یاد شده به گروگان گرفته است.

آمریکا خواهان "وقفه‌های بشردوستانه" در جنگ بین ‌ اسرائیل⁩ و حماس است، در حالی که بسیاری از اعضای دیگر شورا خواهان "آتش‌بس بشردوستانه" برای ارائه کمک‌های ضروری و جلوگیری از مرگ و میر بیشتر غیرنظامیان در غزه هستند.

‏رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «ما در مورد وقفه‌های بشردوستانه صحبت کردیم و علاقه‌مندیم همین ادبیات را دنبال کنیم. اما در شورا در مورد اینکه آیا این امر قابل قبول است یا خیر، اختلاف‌نظر وجود دارد.»

‏پیشتر نیز تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل به منظور تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس در غزه با شکست مواجه شده بودند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه