کاربرد هش ریت در بلاکچین بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت BTC

تغییرات نرخ هش ریت چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

 براساس تحلیل‌های موجود همزمان با افزایش هش ریت، قیمت بیت کوین نیز افزایش یافته است. با این حال، افزایش نرخ هش بیت کوین تنها دلیل کشف بلاک‌های جدید نیست. اصولاً، زمان لازم برای ایجاد یک بلاک در بیت کوین که به طور متوسط هر 10 دقیقه اتفاق می‌افتد، در تاریخچه بلاکچین کدگذاری شده است و تا طی 12 سال آینده ثابت خواهد ماند. برای حفظ نرخ هش ‌ریت بیت کوین، شبکه به صورت منظم تنظیم ارد. در ادمه علت این موضوع را توضیح می‌دهیم. فرآیند استخراج بیت ‌کوین شامل حل محاسبات پیچیده است که توسط ماینرها انجام می‌شود تا بلوک‌ها به بلاکچین اضافه شوند. این عمل منجر به افزایش امنیت شبکه می‌شود تا عوامل مخرب نتوانند به شبکه آسیب برسانند.می‌شود. این به این معناست کافزایش قیمت بیت ‌کوین به معنای افزایش پاداش برای ماینرها است و این امر باعث تحریک ماینرهای بیشتری به ورود به شبکه می‌شود. در دوران طولانی‌ مدت، نرخ هش به مرور زمان افزایش خواهد یافت. افزایش سودآوری احتمالاً ماینرهای بیشتری را به شبکه جذب می‌کند.

همچنین، پیشرفت‌های در فناوری محاسباتی ممکن است ماینینگ را کارآمدتر و در نتیجه پاداش ماینرها را کمتر کند. بیت‌ کوین نیز قرار است در سال ۲۰۲۴ پاداش استخراج خود را به نصف کاهش دهد، که این امر به افزایش هزینه‌های اعتبارسنجی بلاک‌ها و احتمالاً کاهش سودآوری منجر می‌شود. در نظر داشته باشید که متغیرهای زیادی می‌توانند بر روی نرخ هش تأثیر بگذارند. ماینرها می‌توانند ارزهای دیجیتالی را که می‌خواهند استخراج کنند، انتخاب کنند. با توجه به هزینه‌های مرتبط با ماینینگ (انرژی، سخت‌افزار، زمان)، ماینرها ترغیب می‌شوند که ارزهای دیجیتال با بازدهی بالاتر را استخراج کنند.

نرخ هش ریت بیت کوین بالا نشان‌دهنده وجود رقابت بیشتر است، اما هنوز پاداش می‌تواند جذابیت خود را حفظ کند. به عنوان مثال، نرخ هش بیت کوین به ۱۷۹ اگزاهش در ثانیه رسیده است، با این حال ماینرها همچنان به دلیل ارزش پاداش، تمایل به مشارکت دارند.

ماینرها چطور برای استخراج یک ارز دیجیتال تصمیم می گیرند؟

معمولاً ماینرها با مقایسه هزینه استخراج یک کوین با پاداش تصمیم می‌گیرند که کدام کوین را استخراج کنند. به عنوان مثال، در بیت کوین، هر چند هفته یکبار، سختی استخراج بیت کوین جدید توسط پروتکل تعیین می‌شود که این تصمیم بر اساس نرخ هش فعلی اتخاذ می‌شود. زمانی که نرخ هش بالا باشد، سختی ماینینگ افزایش می‌یابد و در صورت کاهش نرخ هش، سختی نیز کاهش می‌یابد. با توجه به سطح سختی، ماینرها تصمیم می‌گیرند که آیا ارزش تلاش برای استخراج آن رمزارز خاص را دارد یا خیر. این یک سیستم تنظیم خودکار است.

ارتباط قیمت بیت کوین و نرخ هش ریت چیست؟

برای درک رابطه هش ریت و قیمت بیت کوین باید بدانید که ماینرها تنها در صورتی که متوجه ‌شوند می‌توانند قدرت پردازشی خود را در مکانی با بازدهی بالاتر استفاده کنند، از فرآیند استخراج بیت کوین دست بر می‌دارند. این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد که عبارتند از کاهش در قیمت بیت‌ کوین و افزایش در هزینه‌ها و مخارج.

کاربرد هش ریت در بلاکچین بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت BTC

به همین دلیل، قیمت بیت ‌کوین و نرخ هش ‌ریت بیت کوین به طور جداگانه با یکدیگر ارتباط دارند. در طی دوره ۱۲ ساله‌ بیت ‌کوین، نرخ هش ‌ریت در زمانی که قیمت به بیشینه‌اش می‌رسد، همچنین به حداکثر میزان خود افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت نیز کاهش می‌یابد. اما بعد از این مرحله، نرخ هش بیت کوین دوباره شروع به افزایش می‌کند.

از زمان تأسیس بیت کوین، ماینرها در سه حالت سقوط بازار در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، دیرتر از سایر سرمایه‌گذاران از بیت‌ کوین دست کشیدند. به همین علت، تغییرات در نرخ هش ‌ریت نیز در این سال‌ها کمتر از تغییرات قیمت‌ها بوده است.

از سال ۲۰۱۰ به بعد، بیشترین کاهش در نرخ هش ‌بیت کوین ۵۳ درصد بوده است. این در حالی است که بیت کوین در همین دوره‌ی زمانی به‌طور کلی تا ۹۳ درصد افت داشته است. جالب است که پس از هر سه حالت سقوط قیمت بزرگ، هنگامی که قیمت به کف می‌رسد، نرخ هش ‌ریت بیت کوین به سرعت به روند صعودی خود باز می‌گردد.

کاربرد هش ریت در بلاکچین بیت کوین چیست؟

هش‌ ریت بیت کوین به عنوان یک ابزار بسیار مؤثر مورد استفاده برای ارزیابی سلامت و امنیت شبکه بلاکچین است. به عنوان مثال، زمانی که هش ‌ریت شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد، احتمال وقوع حمله ۵۱ درصد به شدت کاهش می‌یابد.

 افزایش نرخ هش ‌ریت بیت کوین به این معناست که برای حمله به شبکه، تعداد بیشتری از ماینرها باید در آن مشارکت داشته باشند. به طور دقیق‌تر، برای انجام یک حمله به یک شبکه سالم، نیاز به توان پردازشی بیشتری است. این ویژگی در شبکه بیت کوین باعث می‌شود که نفوذ به این شبکه بسیار دشوار و در واقع تقریباً غیرممکن به نظر برسد.

با این حال، کنترل توان پردازش (هش‌پاور) یک نکته نگران‌کننده در شبکه بیت کوین است. به منظور توضیح این مفهوم، به یک تحقیق انجام‌شده در سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم. این تحقیق نشان‌دهنده است که ۸۰ درصد فعالیت ماینینگ بیت کوین به‌وسیله شش دسته از ماینرها انجام می‌شود که در پنج مورد از این گروه‌ها مدیریت به صورت مستقیم توسط افراد یا شرکت‌های چینی است. این تحقیق بیانگر این است که توان پردازش قابل‌توجهی از شبکه بیت کوین به دست چینی‌ها می‌افتد. از دیگر موارد مرتبط به کاربرد هش ریت بیت کوین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ارتباط بین هش ریت و قیمت بیت کوین یک شاخص مفید برای تشخیص کف قیمت و شانس خرید و فروش بیت کوین است.ه در صورت حملات گسترده با قدرت محاسباتی، کشف بلاک‌های جدید به چالش کشیده می‌شود و تأثیر نرخ هش ‌ریت بر قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه