کمک‌های داوطلبانه برای شکست دادن ترامپ

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رقمی بی سابقه که از یک سو حکایت از محبوبیت بالای رئیس جمهوری سابق، آن هم 4 سال پس از ترک کاخ سفید داشت و از سوی دیگر، مهر تأییدی بر کاهش محبوبیت  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا آن هم در شرایطی که هنوز در قدرت است، بود.

به گزارش فرانس 24، اوباما روز سه‌شنبه در نخستین حضور مجازی‌اش در کمپین بایدن که بیش از 175 هزار مخاطب داشت، بارها از عملکرد ترامپ در هر دو حوزه سیاست داخلی و خارجی انتقاد کرد و گفت: «یک مشاجره بزرگ نه تنها در امریکا بلکه در سراسر جهان درباره اینکه ما که هستیم، وجود دارد.» بایدن هم که ترامپ به او لقب «خوابالو» داده است، در بخشی از سخنانش گفت اگر رئیس جمهوری شود، در نخستین روز کاری‌اش تلفن را برمی‌دارد و در یک پیام کوتاه به متحدانش در سراسر جهان می‌گوید: «امریکا بازگشت.» کمک مالی‌ای که روز سه‌شنبه با کمک اوباما برای حزب دموکرات و بایدن جمع شد، اتفاق بزرگی بود اما غیرقابل پیش‌بینی نبود زیرا در ماه‌های اخیر به خاطر عملکرد ترامپ در بحران‌های همه‌گیری کووید 19 و به راه افتادن جنبش ضدنژادپرستی، محبوبیت دموکرات‌ها افزایش یافته و آمار حاکی از سرازیر شدن کمک‌های مالی مردمی به این حزب است.

درخشش بایدن در ماه مه

در این راستا، سایت رادیو ملی امریکا (ان پی آر) در روز 20 ژوئن آماری از مجموع پول‌هایی که کمپین‌های انتخاباتی بایدن و ترامپ جمع کرده‌اند، منتشر کرد و نوشت: تا روز 20 ژوئن کمپین بایدن 557 میلیون دلار و کمپین ترامپ 996 میلیون دلار جمع کرده‌اند اما آنچه حائزاهمیت است، این است که ترامپ از همان ابتدا که رقابت‌های انتخاباتی 2020 آغاز شد، کاندیدای نهایی جمهوریخواهان بود و تمام کمک‌های مالی به کمپین او سرازیر می‌شد. اما بایدن پس از سپری کردن دور مقدماتی انتخابات و در اواسط ماه مارس یعنی حدود سه ماه قبل رسماً کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات شد. با این حال عملکرد قابل قبول و حتی می‌توان گفت درخشانی در جلب کمک‌های مالی، بویژه در ماه مه ‌داشت. بایدن در ماه مه ‌موفق شد برای نخستین بار در طول رقابت‌های انتخاباتی 2020 در بحث جمع‌آوری کمک‌های مالی، ترامپ را شکست دهد و حدود 81 میلیون دلار کمک مالی جذب کند در حالی که ترامپ در این ماه تنها موفق به جذب 74 میلیون دلار کمک مالی شد. یک تفاوت معنادار دیگر در کمک‌های مالی مردم امریکا به دو حزب دموکرات و جمهوریخواه وجود داشت که از کاهش محبوبیت ترامپ حکایت می‌کرد. در ماه مه ‌کمک کننده‌های مالی خرد که در واقع مردم معمولی امریکا هستند، به کمپین ترامپ تنها 5 میلیون و 387 هزار دلار کمک کرده بودند در حالی که به کمپین بایدن 17 میلیون و 424 هزار دلار کمک شده بود. کمک کننده‌های بزرگ که در واقع ثروتمندان امریکا و صاحبان مشاغل بزرگ هستند نیز در ماه مه ‌تنها 8 میلیون و 716 هزار دلار به ترامپ و کمیته ملی جمهوریخواهان کمک کرده بودند در حالی که این کمک کننده‌های بزرگ به بایدن و حزب دموکرات حدود 19.5 میلیون دلار کمک کرده بودند.

تام پرز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات در توضیح چرایی موفقیت بایدن و حزب دموکرات در ماه مه ‌به نیویورک تایمز گفت، حدود 6 هفته قبل کمیته با یک پدیده عجیب مواجه شد. کمک‌های مالی هزار و 200 دلاری بدون آنکه درخواستی برای این کمک‌ها شده باشد، به حساب کمیته واریز می‌شد: ابتدا 20، بعد 40 و بعد 80 کمک کننده. من از تیم خود خواستم درباره این کمک‌ها تحقیق کند. نتیجه تحقیق آن شد که برخی افراد تصمیم گرفته‌اند به بایدن کمک کنند تا بتواند ترامپ را در انتخابات شکست دهند. این پول‌های خردی که به حساب حزب می‌آمد، بخشی از همان کمک‌های مالی است که باعث شد بایدن در ماه می‌ از ترامپ در بحث کمک‌های مالی پیشی بگیرد.

جنیفر اُمالی دیلون، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ هم در این باره گفت: ما واقعاً فکر می‌کنیم که به جایگاه قدرتمندی رسیده‌ایم؛ جایگاهی که مردم حس می‌کنند می‌توانند کاری برای آنچه که الان دارد در امریکا رخ می‌دهد، بکنند. بنابر گزارش نیویورک تایمز، عملکرد بایدن در ماه جاری میلادی (ژوئن) بویژه با توجه به اعتراض‌های ضدنژادپرستی اخیر، احتمالاً حتی از ماه مه ‌هم بهتر خواهد بود. برخی مقامات حزب دموکرات نیز پیش‌بینی کرده‌اند رقم کمک‌های مالی جمع‌آوری شده کمپین بایدن در این ماه به رقم 100 میلیون دلار برسد.

پیشگویی‌های انتخاباتی

سی‌ان‌ان هم در گزارشی نسبت به این موضوع که ترامپ بتواند در انتخابات نوامبر، 270 رأی الکترال مورد نیاز برای پیروزی را کسب کند ابراز تردید کرد و نوشت، هفته گذشته «امی والتر» و «نِیت سیلور»، دو تحلیلگر سیاسی مشهور که سابقه طولانی در پیش‌بینی نتایج انتخابات بر اساس داده‌های آماری دارند، از تغییر نقشه انتخابات به نفع بایدن خبر دادند. امی والتر در مقاله‌ای نوشت: در حالی که تنها 5 ماه تا انتخابات مانده، شانس ترامپ برای پیروزی مجدد بشدت پایین آمده است و 248 رأی الکترال قطعاً یا به احتمال زیاد از آن بایدن خواهد شد و ترامپ 204 رأی الکترال قطعی یا احتمالی خواهد داشت. این بدین معناست که برای برنده شدن در الکترال کالج بایدن تنها 26 درصد و ترامپ 75 درصد کم دارد.

تحلیل هفته گذشته سیلور از نقشه انتخابات 2020 امریکا هم مشابه تحلیل والتر بود. او در مقاله‌ای نوشت: اگر فرض را بر این بگیریم که ایالت‌هایی که نظرسنجی نشده‌اند همان طور رأی دهند که در سال 2016 رأی داده بودند، بایدن آرای الکترال 368 ایالت را و ترامپ آرای الکترال 170 ایالت را از آن خود خواهند کرد. با این حال هیچ کدام از این دو تحلیلگر نگفتند ترامپ نمی‌تواند برنده انتخابات نوامبر باشد زیرا به عقیده آنها، در 5 ماه آینده همه چیز ممکن است تغییر کند و کفه ترازوی انتخابات بار دیگر به نفع ترامپ سنگین شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه