جنبش ضدنژادپرستی جهانی شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، روز شنبه ساکنان بسیاری از شهرهای اروپایی از جمله لندن، پاریس و برلین با نقض قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی به خیابان‌ها آمده بودند تا با معترضان امریکایی اعلام همبستگی کنند و بگویند که با نژادپرستی و قتل سیاهپوستان مخالفند و «جان سیاهان ارزش دارد.» در لندن هزاران نفر مقابل پارلمان انگلیس و سفارت امریکا جمع شدند و علیه نژادپرستی شعار دادند. اگر چه تظاهرات روز شنبه در لندن تا حد زیادی صلح‌آمیز بود اما حوالی عصر در نزدیکی داونینگ استریت، اقامتگاه نخست‌وزیر، درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان رخ داد و پلیس درصدد متفرق کردن معترضان برآمد که منجر به دستگیری 4 معترض و زخمی شدن یک افسر پلیس زن شد. در تظاهرات لندن سخنرانی‌هایی هم در محکومیت نژادپرستی ایراد شد و معترضان به احترام سیاهپوستان کشته شده زانو زده و یک دقیقه سکوت کردند. علاوه بر لندن، در منچستر و دیگر شهرهای انگلیس هم تظاهرات‌هایی برگزار شد و قرار بود، دیروز یکشنبه در اسکاتلند هم مردم به خیابان‌ها بیایند. این در حالی است که پیشتر پلیس هشدار داده بود تظاهرات گسترده غیرقانونی است.

در پاریس، پایتخت فرانسه هم علی‌رغم ممنوعیت تجمع به‌خاطر همه‌گیری کووید 19 تظاهرات بزرگی در حمایت از اعتراض‌های ضدنژادپرستی امریکا برگزار شد و پلیس فرانسه که از قبل پیش‌بینی وقوع چنین تجمع بزرگی را کرده بود، در نخستین ساعات روز شنبه اطراف سفارت امریکا در پاریس را تحت کنترل امنیتی شدید قرار داد. در دیگر شهرهای فرانسه از جمله لیون، مارسِی، بوردو و... هم روز شنبه تظاهرات‌های ضدنژادپرستی و ضد خشونت پلیس برگزار شد و وزارت کشور فرانسه شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های سراسر این کشور را 23 هزار و 300 نفر تخمین زد که از این تعداد 5 هزار و 500 نفر معترضان پاریسی بودند.

کارت قرمز به نژادپرستی

در برلین، پایتخت آلمان هم بنا بر تخمین پلیس، روز شنبه 15 هزار نفر به خیابان آمده بودند تا از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» حمایت کنند. در کلن، دوسلدورف و برخی شهرهای کوچک آلمان تظاهرات‌هایی برگزار شد. فوتبالیست‌های تیم بایرن مونیخ آلمان هم روز شنبه قبل از برگزاری مسابقه فوتبال تی شرت‌هایی به تن کرده بودند که روی آن نوشته شده بود: «کارت قرمز برای نژادپرستی – جان سیاهان ارزش دارد.»

در ایتالیا هم حدود هزار نفر در حالی که ماسک به‌صورت زده بودند و می‌کوشیدند فاصله اجتماعی را رعایت کنند، در جنوا راهپیمایی اعتراضی کردند. حدود 300 نفر هم در «باری» تحصن کردند. در ناپل هم مقابل کنسولگری امریکا صدها نفر تظاهرات صلح‌آمیز برگزار کرده و به یاد فلوید که در لحظات آخر مرگش التماس می‌کرد که نمی‌تواند نفس بکشد، فریاد می‌زدند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» قرار بود دیروز یکشنبه هم یک جنبش ضد راست افراطی به‌نام «ساردین» در رم یک تظاهرات برگزار کند. در پرتغال و اتریش هم تظاهرات‌هایی در حمایت از معترضان امریکایی برگزار شد.

علاوه بر کشورهای اروپایی در آسیا، آفریقا و استرالیا هم مخالفان نژادپرستی ساکت نبودند و به خیابان‌ها آمدند. در قاره آسیا پایتخت‌ها و برخی شهرهای کره‌جنوبی و ژاپن صحنه اعتراض‌های ضدنژادپرستی بود و در سیدنی، پایتخت استرالیا شمار معترضان به بیش از هزار نفر می‌رسید و در بریزبن، مرکز ایالت کوئینزلند هم حدود 30 هزار نفر تجمع اعتراضی کرده بودند. در قاره آفریقا هم مردم جامائیکا با پوشیدن لباس‌های سراسر مشکی خشم خود را از کشته شدن فلوید به دست پلیس ابراز کرده و خواستار عدالت برای او شدند.

ده‌ها هزار معترض امریکایی در خیابان‌های واشنگتن

این اعلام همبستگی جهانی با معترضان امریکایی روز شنبه در حالی رخ داد که مردم امریکا هم در دوازدهمین روز از تجمع‌های خود در واشنگتن دی‌سی تاریخ ساز شدند و با حضور ده‌ها هزار نفری نخستین تظاهرات عظیم تاریخ این شهر را رقم زدند. نیروهای امنیتی اما تمام مسیرهای منتهی به کاخ سفید را مسدود کرده بودند و نگذاشتند معترضان خود را به مقر رئیس جمهوری برسانند. علاوه بر واشنگتن در نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو و سانفرانسیسکو و حتی برخی از شهرهای امریکا که مقر راست‌های افراطی و کوکلوکس کلان‌ها است هم روز شنبه تظاهرات‌هایی برگزار شد و در کارولینای شمالی، زادگاه جورج فلوید مراسم یادبودی برای او برگزار شد. به‌گزارش فارن پالیسی، شرایط در امریکا در حالی هر روز ملتهب‌تر می‌شود که بیش از 280 دیپلمات و مقام نظامی سابق و فعلی این کشور با انتشار نامه‌ای شدید‌اللحن علیه ترامپ، به او حمله کرده و از عملکرد او ابراز ناخرسندی کرده‌اند. این نامه توسط «داگلاس سیلیمان»، سفیر سابق امریکا در عراق، دبورا مک کارتی، سفیر سابق امریکا در لیتوانی و توماس کانتریمن، دیپلمات بازنشسته امریکایی، نوشته شده است و دیگر مقامات آن را امضا کرده‌اند.

روگردانی هم حزبی‌ها از آقای رئیس‌جمهور

به‌گزارش بیزینس اینسایدر، برخی مقامات جمهوریخواه هم از وضعیت به وجود آمده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی می‌کنند به طوری که جورج بوش، رئیس جمهوری سابق و میت رامنی، سناتور جمهوریخواه گفته‌اند در انتخابات نوامبر از ترامپ حمایت نمی‌کنند، جان کلی، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید در دولت ترامپ دچار سردرگمی شده و به نیویورک تایمز گفته است: «کاش گزینه‌های دیگری برای رأی دادن داشتیم» و برخی از جمهوریخواهان از جمله فرانسیس رونی، سفیر سابق امریکا در واتیکان در دوره بوش و سیندی مک کین، بیوه سناتور مک کین گفته‌اند، به جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ رأی خواهند داد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه