شاخص سهام به قله جدید صعود کرد

بازار سهام

20-01 copy

جدی‌ترین جهش بورس در یک ماه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس دیروز در ادامه رکوردشکنی‌های خود 4/ 4 درصد ارتفاع گرفت و قله جدیدی را فتح کرد. جدی‌ترین جهش بورس از سیزدهم اردیبهشت توام با افزایش 18 درصدی ارزش معاملات خرد رقم خورد و صف‌های طویلی از خرید هم در انتهای معاملات پابرجا ماند. با افزایش تدریجی سرعت ورود سرمایه خرد به بورس تهران طی پنج جلسه معاملاتی اخیر، میزان تغییر کل مالکیت سهام خرد بورسی در روز گذشته به رقم قابل توجه 1/ 1 هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. اقبال مجدد به سهام پس از موج اصلاحی اخیر را همچنان باید نتیجه تب تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و توفیق اجباری بورس در اثر نیاز عاجل دولت برای حمایت از بازار سرمایه دانست. البته جذابیت‌های ذاتی سهام نظیر سیاست‌های تقسیم سود و عقب‌نشینی تدریجی سیاست‌گذار در حوزه تعیین قیمت محصولات تولیدی هم در تحریک همه‌جانبه تقاضای موثر عمل کرده است.

بازار سکه

20-03 copy

واکنش سکه به کف حمایتی

ساعت 16 دیروز قیمت هر سکه طرح جدید در بازار تهران افزایشی 30 هزار تومانی را ثبت کرد و به سطح 7 میلیون و 330 هزار تومانی رسید. سکه دو هفته قبل هم در عقب‌نشینی از اوج تاریخی به سطح 7 میلیون و 300 هزار تومانی(کف سه هفته) واکنش نشان داده بود. گواهی‌های سپرده سکه در بورس کالا هم که روز شنبه تا قیمت 7 میلیون و 170 هزار تومانی عقب رفته بودند، دیروز ضمن افزایش یک درصدی تا سطح 7 میلیون و 250 تومان بالا آمدند. با وجود ریزش سنگین طلای جهانی همچنان گرایش‌های صعودی نرخ داخلی دلار را باید حامی سکه دانست. البته مهاجرت مجدد پول‌ها به بازار سهام مهم‌ترین عاملی است که انگیزه برای خرید سکه به‌عنوان دارایی امن را کاهش داده و منجر به ایجاد الگوی نسبتا متعادل برای سکه در زیر سقف تاریخی شده است.

بازار طلای جهانی

20-04 copy

امیدهای افزایشی در بازار فلز زرد

طلای جهانی هفته گذشته با عقبگرد 5/ 2 درصدی سنگین‌ترین افت را از ماه مارس به ثبت رساند و به سطح 1685 دلار تنزل کرد. داده‌های بازار کار آمریکا برای ماه مه ‌و عدم تحقق پیش‌بینی‌های بدبینانه از نرخ بیکاری این کشور سرمایه‌گذاران را به ترمیم زودتر از انتظار آسیب‌های کرونا امیدوارتر کرد و زمینه‌ساز سقوط طلا شد. آمارهای تجارت خارجی چین هم این فضای مثبت را تقویت کرد. از میان اتفاقات پیش روی طلا، نشست اعضای فدرال رزرو در روز چهارشنبه است؛ با این تفاوت که دیگر کسی منتظر کاهش نرخ بهره نیست. با وجود این نیروهای کاهشی در بازار طلا، بسته‌های پولی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا برای حمایت از اقتصاد در برابر کرونا از سوی کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو به‌عنوان محرک رشد بهای این فلز گرانبها در هفته پیش رو در نظر گرفته شده است.

بازار اوراق مسکن

20-05

عقب‌نشینی یک‌پله‌ای اوراق مسکن

بازار اوراق از ابتدای این هفته روندی نزولی در پیش گرفته و از اوج سه سال اخیر در حال عقب‌نشینی است. دیروز قیمت هر امتیاز وام مسکن دی 97 کاهشی یک درصدی را تجربه کرد و با تنزل یک‌پله‌ای به کانال 78 هزار تومان بازگشت. میانگین «تسه»ها هم دیروز در الگویی مشابه 3/ 1 درصد افت کردند. اوراق وام مسکن طی 7 هفته متوالی، خاصه پس از اصلاح شاخص سهام، در مدار افزایشی پیش آمده بودند و تا بالاترین قیمت از تابستان 96 هم پیش رفتند. اما از میانه هفته قبل با شکل‌گیری موج جدید تقاضا برای سهام بار دیگر شاهد غلبه عرضه‌ها در اوراق مسکن بودیم که تا روز گذشته هم ادامه یافت. به نظر می‌آید رونق دوباره سهام از سرعت رشد قیمت در بازارهای رقیبی چون مسکن کاسته و متعاقبا امکان برتری تقاضا از اوراق وام را هم سلب کرده است.

بازار نفت

20-06

حمایت‌های دوجانبه از طلای سیاه

خوش‌بینی بازار نفت به ائتلاف اوپک بی‌جواب نماند. اعضاى اوپک‌پلاس در نشست شنبه بر سر تمدید یک ماهه کاهش 7/ 9 میلیونی تولیدات خود - تا پایان جولای- به توافق رسیدند و به اعضایى که پایبندى کاملى به توافق نداشتند تا ماه سپتامبر مهلت داده شد که سطح پایبندى خود به توافق را به 100 درصد برسانند. اعضای این نشست از ماه آینده تا پایان سال، در ابتداى هر ماه نشستی درخصوص تمدید یا عدم تمدید توافق برگزار خواهند کرد. مکزیک باز هم ائتلاف اوپک را یاری نکرد. وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرد که این کشور تولید نفت خود در سال 2020 را 40 تا 50 میلیون تن کاهش خواهد داد. متوسط روزانه واردات نفت چین در ماه مه ‌هم در پی ترمیم فعالیت‌های اقتصادی به رکورد 3/ 11 میلیون روزانه رسید تا تمام علائم زمینه‌ساز بازگشایی مثبت طلای سیاه در هفته پیش رو باشند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه