وزیر خارجه چین ناپدید شد!

به گزارش بلومبرگ، «جیمز کلوِرلی» وزیر خارجه انگلیس در پی ناپدید شدن «چن گانگ» همتای چینی اش سفر خود به پکن را به تأخیر انداخت. گانگ هفته هاست که در ملأ عام ظاهر نشده است.

 

به گزارشش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران، ناپدید شدن وزیر خارجه چین  و ظاهر نشدن در ملأ عام باعث گمانه زنی هایی در رسانه ها شده است و به گفته بلومبرگ ظاهر نشدن وزیر خارجه چین به مدت بیش از یک ماه باعث شده است که کلورکلی سفر خود به پکن در اواخر جولای را به تأخیر بیندازد.

به گفته برخی منابع آگاه غیبت طولانی مدت گانگ تا حدود زیادی برنامه های وزیر خارجه انگلیس را تحت تأثیر قرار داده است.یک منبع نیز گفت که ظاهر نشدن چن دلیل اصلی تأخیر در سفر وزیر خارجه انگلیس به پکن است این در حالی است که یک منبع دیگر گفت که این دلیل یکی از چند دلیل ت أخیر در سفر کلورلی است.

 
 

در همین حال، به گزارش رویترز، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد عدم حضور «چن گانگ»، وزیر خارجه چین در انظار اظهار نظر کرد.

سالیوان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که مقامات ایالات متحده هیچ اطلاعاتی در مورد دلایل ناپدید شدن وزیر خارجه چین از عرصه عمومی ندارند.

‌مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت چن گانگ افزود: «ما اطلاعاتی در این رابطه نداریم.»

وزیر امور خارجه چین با وجود تقویم دیپلماتیک در پکن که مملو از جلسات برجسته بود، بیش از سه هفته است که از دید عموم غایب بوده است. چن از ۲۵ ژوئن، زمانی که با همتایان خود از روسیه، ویتنام و سریلانکا گفتگو کرد، در انظار عمومی دیده نشده است.

نزدیک به یک ماه است که چن گانگ وزیر خارجه چین هیچ جا دیده نشده است. این برای پرجمعیت ترین کشور جهان که دیپلماسی بسیار فعالی دارد عجیب است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که علت اصلی این غیبت طولانی و عجیب، رابطه وزیر خارجه چین با یک مجری مشهور تلویزیونی است.

آخرین حضور چن در رسانه های دولتی دیدار با آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه بود که کمتر از ۴۸ ساعت پس از شورش نافرجام گروه مزدور واگنر علیه مسکو از پکن بازدید کرد. وزیر خارجه قرار بود در ۴ ژوئیه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند، اما مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که چین بدون هیچ توضیحی با هشدار چند روزه این مذاکرات را لغو کرده است. پس از آن، چن در نشست‌هایی که با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و جان کری، فرستاده ایالات متحده در زمینه آب و هوا شرکت نکرد.

وزارت خارجه چین در آن زمان گفت که غیبت کین به «دلایل بهداشتی» بوده است، اما این توضیح را در رونوشت‌های رسمی حذف کرد. مقامات چینی از آن زمان تاکنون از پرسش در مورد سلامتی چن یا محل نگهداری او طفره رفته اند. فقدان شفافیت موجی از گمانه زنی ها را در داخل و خارج از چین برانگیخته است، از جمله شایعاتی که هنوز ثابت نشده است مبنی بر اینکه چن از چشم رهبری این کشور افتاده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه