احمدی‌نژاد در ۲سال پایانی دهه ۹۰ چقدر ارز به بازار ریخت؟ / داستان اختلاف ۸۴میلیارد دلاری!

به گزارش اقتصادآنلاین، دیروز بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ میزان مداخله در بازار غیر رسمی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار بوده است.

 

اما مرور داده‌هایی که قبلا در این زمینه منتشر شده، ابهاماتی را در میزان مداخلات ارزی ایجاد می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط دولت روحانی در آبان ۹۸، فقط در سال ۸۹ به میزان ۵۵میلیارد دلار مداخله ارزی انجام شده، این در حالی است که در داده‌های جدید این عدد کمتر از ۵میلیارد دلار ذکر شده است.این جدول میزان مداخله سال ۹۰ را هم ۱۶.۳ میلیارد اعلام کرده، اما در داده‌های قبلی این عدد ۵۰ میلیارد عنوان شده بود.

 
 

بنابراین در حالی که بر اساس گزارش آبان ۹۸ میزان مداخله در سال‌های ۸۹ و ۹۰ جمعا برابر ۱۰۵میلیارد دلار بود، گزارش جدید بانک مرکزی این عدد را حدود ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرده است.

بر اساس این داده‌ها میزان مداخله ارزی در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ برابر ۳۵.۴ میلیارد دلار عنوان شده که دولت روحانی هم در گزارش خود میزان مداخله در دوره اول تدبیر و امید را ۳۵.۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود و از این نظر داده‌ها با یکدیگر مطابقت کامل دارد.

اما اطلاعات مربوط به سال‌های ۸۹ تا ۹۱ مبهم و نیازمند شفاف‌سازی است؛ اولا در مجموع مداخلات سال ۸۹ و ۹۰ اختلاف ۸۴میلیارد دلاری به چشم می‌خورد و در ثانی در رابطه با سال ۹۱ در هیچ کدام از این ۲ گزارش اطلاعاتی منتشر نشده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه