چرا قیمت طلا کاهشی شد؟/ وضعیت ضعیف اقتصاد جهانی به سود طلا است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سایت طلا، با توجه به شرایطی که بخاطر بیماری ناشی از ویروس کرونا در بازار به وجود آمده است و عدم قطعیت هایی که حاصل آن است این سوال پیش می‌آید که چرا قیمت طلا کاهشی شد؟ چرا قیمت طلا و بیت کوین گران تر نمی شوند؟

پروفسور کارول الکساندر استاد دانشگاه ساسکس در این باره می‌گوید که متاسفانه شاهد دخالت‌ها دستکاری‌های زیادی در بازار طلا هستیم که تا به امروز واقعا به ندرت اتفاق افتاده اند. چند تا از بازیگران قدرتمند بازار با دخالت‌ها و عدم صداقتشان در بازار در حال فروپاشی اقتصاد جهانی هستند که این باعث می‌شود اقتصاد ضربه خورده فعلی مسیری بسیار سخت را برای ترمیم در پیش رو داشته باشد.

تیمی از دانشکده بازرگانی دانشگاه ساسکس با تجزیه و تحلیل داده‌های منتشر شده از بازار متوجه شدند که گزارش‌های منتشر شده از بازار در مقیاس بزرگی دستکاری شده اند که متاسفانه از چشم تنظیم کننده‌های بازار دور مانده است.

این تیم با داده هایی که منتشر کرد مشخص کرد که عده ای با سفارشات بزرگ طلا، مس و ارز‌های دیجیتالی تقاضای آن‌ها را بالا برده و قیمت آن را به شکلی ناگهانی افزایش داده اند و این موضوع سود بسیاری عایدشان شده است. با وجود اینکه این کار طبق قوانین ایلات متحده جرم محسوب می‌شود به دلیل آشفتگی‌ها موجود در بازار از چشم ناظران بازار به دور مانده است و آن‌ها توانسته دستکاری‌های عظیمی را در بازار انجام دهند.

توضیح اینکه این عده ای با سرمایه ای بسیار زیاد با افزایش تقاضای این کالا‌ها در ابعاد بسیار بزرگ میتوانند قیمت کالا را بالا برده و پس از گران شدن آن، کالا را بفروشند و باعث ثابت شدن و یا حتی کاهش قیمت شوند.

سقوط و صعود؛ حال و آینده طلا

به گزارش زی‌بیزینس، آنوج گوپتا، تحلیلگر ارشد فنی درباره نوسانات اخیر طلا می‌گوید: چشم انداز قیمت طلا احتمالاً برای این هفته مثبت باقی خواهد ماند زیرا این فلز زرد از وضعیت ضعیف اقتصادی جهانی سود می‌برد. این فلز می‌تواند سطح قیمتی ۱۷۵۰ دلار را نیز امتحان کند.

وی افزود: یکی از محرک‌های اصلی نوسانات طلا تنش‌های مستمری است که در روابط آمریکا و چین وجود دارد که این وضعیت عموما موقعیت طلا را در وضعیتی صعودی قرار می‌دهد. طلا در زمان بحران به عنوان یک شبکه ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است.

سرمایه گذاران ممکن است از این وضعیت نزولی به عنوان فرصت خرید هر چه بیشتر استفاده کنند چرا که حدس می‌زنند که محدودیت‌های قرنطینه به زودی برداشته شود. در این حالت، مثبت ترین کشور ژاپن است که این آمادگی را دارد تا وضعیت اضطراری را در پنج منطقه از کشور خود قبل از برنامه اعلام کند. این امر نشان دهنده آن است که این همه گیری جهانی در حال کندشدن است.

از طرف دیگر، قیمت طلا نمی تواند خیلی اصلاح شود چرا که  به دلیل وجود قانون جدید امنیتی، احتمال افزایش درگیری ژئوپلیتیکی دیگری بین ایالات متحده و چین وجود دارد که ممکن است در حقوق و آزادی جمعیت هنگ کنگ اختلال ایجاد کند. با تشدید درگیری کاخ سفید در این شرایط،‌ تهدیدات و خطرات نیز باز هم افزایش می‌یابد. که البته برای قیمت طلا بد نیست.

تقاضا برای طلای فیزیکی در میزان متوسطی قرار دارد که تهدید چندانی برای آن وجود ندارد. چنانچه روند بهبود مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ تسریع شده و همچنین شیوع آن کاهش یابد، باید انتظار داشت که روند نزولی بهای طلا به همین منوال تداوم یابد. در مقابل، تنش‌های سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی میان واشنگتن و پکن و اتهام زنی‌های متقابل آنها بازار طلا را بار دیگر در جاده رشد قرار دهد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه