سقوط طلا متوقف شد

20-01 copy

ورود مجدد بورس به مدار میلیونی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص اصلی سهام که پس از اصلاح چند روزه، روند صعودی خود را دوشنبه از سر گرفته بود، در معاملات دیروز با رشد 7/  0 درصدی مجددا سوپرکانال یک میلیون واحدی را تصاحب کرد. برخلاف جو عمومی بازار، فشار عرضه در صنایع بزرگ شاخص 30 شرکت بزرگ را کاهشی کرد. در واقع، پالایشی‌ها و بانکی‌ها بیشترین فشار عرضه را طی روز گذشته تجربه کردند. رونمایی از عملکرد ضعیف شرکت‌های پالایشی در سال گذشته را باید مهم‌ترین عامل تشدید عرضه در سهام این گروه تلقی کرد. اما نکته جالب این بود که بازار بخش عمده تقاضا جذب گروه‌های متوسط بورسی شد. عنوان بیشترین میزان ورود پول خرد به صنایع غذایی، خودرویی و ساختمانی تعلق گرفت. برخی علاوه بر گزارش‌های ضعیف پالایشی‌ها، رسیدن به موعد آخرین مهلت ثبت‌نام ETFهای بانکی و بیمه‌ای را هم در فشار عمومی عرضه موثر ارزیابی کردند. 

بازار سکه

20-03 copy

سکه رکورد تاریخی را واگذار کرد

سکه پس از رکوردشکنی تاریخی، طی معاملات دیروز در مسیر نزولی قرار گرفت. کاهش بیش از یک درصدی نرخ دلار در بازار داخلی ارز و عقبگرد بهای جهانی اونس طلا از اوج 8 ساله سکه را از قله تاریخی خود پایین کشید. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز به قیمت 7 میلیون و 420 هزار تومان معامله شد و ریزشی 180 هزار تومانی نسبت به مدت مشابه روز دوشنبه ثبت کرد. با تشکیل صف فروش و کاهش یک درصدی قیمت در بازگشایی معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا، فاصله قیمتی بین معاملات فیزیکی و بورسی این فلز گرانبها به 125 هزار تومان کاهش یافت. به نظر می‌رسد علاوه بر عقبگرد اهرم‌های اقتصادی موثر بر قیمت سکه نظیر دلار و قیمت جهانی طلا، احکام سنگین قضایی برای «اخلال‌گران بازار» هم تقاضای احتیاطی برای این فلز گرانبها را تا حدی عقب رانده است. 

بازار طلای جهانی

20-04 copy

فروکش تلاطم در طلا 

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 سه‌شنبه به قیمت 1733 دلار رسید. فلز زرد روز دوشنبه بالاترین سطح قیمتی خود را از دسامبر 2012 تجربه کرد؛ اما بلافاصله پس از انتشار اخبار امیدوارکننده از ساخت واکسن کرونا توسط شرکت Moderna، با افت شدید مواجه شد و تا سطح 1727 دلار هم عقب رفت. اما تنش‌های دوباره بین آمریکا و چین(اعمال محدودیت‌های جدید برای فعالان چینی بورس نیویورک و ترغیب شرکت‌های آمریکایی برای مبادله کمتر با طرف‌های چینی) از طلا حمایت کرد. ضمن اینکه طرح حمایتی 500 میلیارد یورویی فرانسه و آلمان موج مثبتی را در بازارهای ارز و سهام اروپایی رقم زد و قیمت اوراق قرضه و طلا را زیر فشار گذاشت. انتظار برای گزارش‌دهی رئیس بانک مرکزی و وزیر خزانه‌داری آمریکا به کمیته بانکداری مجلس سنا این کشور منجر به اتخاذ مواضع احتیاطی در بین فعالان بازار جهانی در روز سه‌شنبه شد.

بازار اوراق مسکن

20-05

«تسه»ها روی قله 20 ماهه

قیمت هر امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 (تسه9710) پس از یک وقفه در میانه هفته طی روز گذشته با رشد 4/  2 درصدی مواجه شد و به کانال 64 هزار تومانی راه یافت. این بالاترین قیمت اوراق وام مسکن در 20 ماه اخیر(از شهریور سال 97) به شمار می‌رود. پیشروی تقریبا بی‌وقفه «تسه»ها را باید نتیجه تحولات تورمی بازارهای دارایی دانست. طبق سنتی نانوشته در اواخر بهار هر سال میزان جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن رونق می‌گیرد که به نظر می‌رسد این امر با کاهش محدودیت‌های قرنطینه به آب شدن یخ معاملات فیزیکی مسکن منجر شود و از تقاضا برای «تسه»ها حمایت کند. برخی تحلیلگران در حوزه مسکن پیش‌بینی می‌کنند که با خروج سرمایه‌گذاران فعال در بورس که دارایی خود را به سودای کسب بازده مناسب به معاملات سهام وارد کرده بودند، موج تورم به بازارهای موازی نظیر مسکن و متعاقب آن «تسه» سرایت خواهد کرد.

بازار نفت

20 copy

توقف نفت روی بام دو ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 1/  32 دلار معامله شد و خود را از کف قیمت روزانه (1/  31 دلار) جدا کرد. برخلاف ماه قبل، اتمام مهلت قراردادهای پیش‌فروش نفت در روز گذشته فشار شدیدی بر قیمت‌ها نیاورد. آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن کرونا از سوی شرکت‌های دارویی آمریکایی فعالان نفتی را به رشد تقاضای سوخت امیدوارتر ساخت. کاهش تولیدات نفت آمریکا هم از شاخص نفتی وست‌تگزاس حمایت موثری به عمل آورد. بر اساس آخرین برآوردهای EIA تولیدات نفت شیل آمریکا در ماه ژوئن به کمترین سطح از آگوست 2018 خواهد رسید. این موسسه پیش‌بینی کرده هفت تولیدکننده بزرگ نفت شیل آمریکا تولید روزانه خود را در ماه آینده 197 هزار بشکه کاهش خواهند داد. البته ریسک‌های بالقوه سمت تقاضا با موج جدید ابتلا به کرونا در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. 

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه