جهش همزمان طلا و نفت

20-01

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص کل بورس که طی 4 افت متوالی از کانال یک میلیون واحد عقب نشسته بود، در معاملات دوشنبه با رشد 8/ 2 درصدی به مدار مثبت بازگشت. پس از تجریه جدی‌ترین موج اصلاحی سهام در سال جدید، دوشنبه شاهد تغییر آرایش بازیگران از صف‌های فروش به صف‌های خرید بودیم. روز یکشنبه 93 نماد بورسی به ارزش 2654 میلیارد تومان با مازاد عرضه مواجه شده بودند در حالی که این عدد، دیروز به 13 نماد به ارزش 52 میلیارد تومان کاهش یافت. رفتار هیجانی سهامداران یکی از نکات مهمی است که از روند بازار در هفته‌های اخیر می‌توان برداشت کرد. به‌طوری که در روز‌های مثبت بازار سرمایه مازاد تقاضا و در روزهای منفی مازاد عرضه به وضوح قابل مشاهده است. محدودیت دامنه نوسان قیمت را باید مهم‌ترین عامل تزریق هیجان و ایجاد صف در بازار سهام دانست.

 

بازار سکه

20-03

تداوم سریال رکورد شکنی در بازار سکه

سکه تمام بهار آزادی ساعت 16 روز دوشنبه به قیمت 7 میلیون و 600 هزار تومان رسید و نسبت به روز گذشته با 280 هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو شد. سکه در حالی به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد که از آغاز سال تا کنون، 26 درصد رشد کرده است. دلار و اونس طلای جهانی به‌عنوان دو عامل تاثیرگذار بر روند قیمت سکه در همین بازه زمانی به ترتیب 10 و 20درصد رشد داشته‌اند. تشکیل صف خرید برای گواهی سپرده سکه و اختلاف قیمت آن با بازار آزاد منجر به تعلیق خرید و فروش این اوراق توسط بازارساز شد. سیاست‌گذار در سال 97 نیز با افزایش ناگهانی قیمت، دستور ممنوعیت معاملات در بازار آتی را صادر کرد، اما طبق تجربه سال 97، اعمال محدودیت‌ها نتوانست جلوی روند صعودی قیمت را بگیرد.

بازار طلای جهانی

20-04

سوخت پولی صعود اونس

بهای اونس طلای جهانی ساعت 16 در حالی با افزایش 2/ 1 درصدی به 1765 دلار در هر اونس رسید که از اکتبر 2012 این سطح از قیمت را ندیده بود. اتخاذ سیاست‌های انبساطی پولی توسط اکثر بانک‌های مرکزی، سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو و تاکید او بر بهبود طولانی و زمانبر آسیب‌های ناشی از کرونا سبب شد تا بخشی از سرمایه‌ها در بازار جهانی به سمت طلا سوق پیدا کند. فشارآمریکایی‌ها بر شرکت هوآوی و اقدام متقابل چینی‌ها و تهدید ترامپ به قطع روابط تجاری با چین سبب شده است که اونس جهانی طلا به‌عنوان یک دارایی کم‌ریسک در موج افزایشی اخیر، شاهد رشد 6/ 3 درصدی باشد. بعضی از پیش‌بینی‌ها قیمت 2000 دلار در هر اونس را برای فلز زرد دور از انتظار نمی‌دانند و بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی را مهم‌ترین حامی طلا می‌دانند.

بازار اوراق مسکن

20-05

افت در امتیاز تسهیلات مسکن

امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 (تسه 9710) اوراق با 95/ 0 درصد کاهش به کانال 62 هزار تومان بازگشت. این اوراق از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد 24درصدی در قیمت خود بوده است. تسهیلات مسکن در معاملات روز دوشنبه در حالی کار خود را به پایان بردند که برخلاف روزهای قبل تمامی تسهیلات متعلق به این گروه روز سبز رنگی را پشت سر نگذاشتند. امتیاز تسهیلات مسکن در روزهایی که بازار سرمایه روند اصلاحی به خود دیده بود در روز یکشنبه با بازگشت شاخص کل به مرز یک میلیون واحد، از رشد روزهای گذشته خود عقب‌نشینی کرد. از 27 مرحله از امتیاز‌های (تسه) قیمت 4 مرحله افزایشی رقم خورد. با وجود افت قیمتی در اکثر نمادهای متعلق به این گروه، هنوز تمامی این اوراق بالاتر از کانال 60 هزار تومان قرار دارند.

بازار نفت

20-06

صعود طلای سیاه به اوج دو ماهه

بهای نفت آمریکا ساعت 16 دوشنبه در بازار جهانی با رشد 7/ 7 درصدی مواجه شد و به 32دلار در هر بشکه رسید. طلای سیاه با رشد دیروز به بالاترین سطح طی دو ماه اخیر رسید. نشانه‌هایی از بازگشت اقتصاد به شرایط عادی همراه با کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای در اکثر کشور‌های جهان و رشد تدریجی تقاضا علاوه بر تاثیرگذاری بر بازار نفت سبب شد که اکثر بورس‌های جهانی روز سبزرنگی را پشت سر بگذارند. کاهش ذخایر نفتی و دکل‌های فعال نفتی در آمریکا، ریزش 4/ 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت آمریکا در کنار تصمیم غیرمنتظره عربستان به کاهش تولید یک میلیون بشکه دیگر علاوه بر توافق انجام شده در اوپک پلاس و همچنین انتشار اخباری در مورد بسته‌شدن میادین نفتی در عراق و عربستان و کویت از عواملی بوده است که نفت به بالاترین قیمت خود از 16 مارس برسد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه