حباب درانتظار بازار سکه/ کنترل بیشتر بازار طلا با شروع نوسانات ارز

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: بازار سکه، مستعد حباب است. زیرا با ایجاد حباب، بازیگران بازار هیچ مسیری برای استفاده از بازار نداشته و فعالان بازار نیز مسیری برای ضرب سکه ندارند.

وی افزود: برای مثال، بازار سکه درمقابل بازار شمش آب‌شده، مستعد حباب است. اگر حباب‌های منفی در بازار ایجادشود، بازار فرصت استفاده را دارد، اما احتمال رخ‌دادن این امر کم است.

رادپور اضافه‌کرد: زمانی که بازار با مازاد تقاضا مواجه‌شود، از قیمت‌های ذاتی خود فاصله می‌گیرد و حباب ایجاد می‌شود. افزایش قیمت طلا، تاثیر بدی را در بازار ایجاد می‌کند. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که، ظرفیت ذخیره انبارها را محدود می‌کنند، اجازه ثبت صندوق طلای جدید را نمی‌دهند و اجازه افزایش سرمایه صندوق‌های موجود را نمی‌دهند.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح‌کرد: بخشی از این موضوع مربوط به شکل دارایی پایه ما است. باید به این نکته توجه‌کرد که طلا نیز مانند ارز بوده و هنگامی که مقام ناظر یعنی بانک مرکزی، نگران نوسانات ارز می‌شود، تمایل به کنترل طلا نیز دارد. زیرا احتمال خروج ارز به‌منظور خرید طلا نیز وجوددارد.

وی اظهارداشت: با بالارفتن قیمت سکه یا نوسانات بازار ارز، اولین بازاری که آسیب می‌بیند، بازار طلا است. باید دلایل ریشه‌ای این موضوع که با ایجاد نگرانی‌هایی درخصوص بازار ارز، بازار طلا آسیب می‌بیند را بررسی‌کرد.

رادپور افزود: دلایل این امر، مشابه‌دانستن طلا و ارز است. افزایش قیمت و ایجاد حباب، به‌عنوان سیگنالی منفی تلقی می‌شود. دلیل دیگر نیز این است که، بازار طلا براساس سکه طلا معامله می‌شود و اختیار آن در دست بانک مرکزی است. حباب، تنها باحضور بانک مرکزی حل می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: با تعطیل‌شدن هر نوع از بازار، نگرانی به آن تزریق می‌شود. این امر، عامل تحریک بازار است. بانک مرکزی اگر اقدام به تعطیل‌کردن بازار نکند، بایستی ضرب سکه را انجام‌دهد و نگران جلب توجه به بازار طلا با ضرب سکه است.

وی بیان‌کرد: به‌طورمعمول، شاهد این امر بوده‌ایم که زمانی که بانک مرکزی خبر ضرب سکه را اعلام می‌کند، توجه زیادی به بازار طلا جلب می‌شود. بانک مرکزی، قصددارد با بستن بازار گواهی سکه، این امر را کنترل‌کند اما تعطیل‌شدن بازار منجر به بازگشت آرامش به آن نمی‌شود.

رادپور گفت: اگر بازار گواهی سکه بسته‌شود و صندوق‌ها به فعالیت خود ادامه‌دهند، حباب در صندوق‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. زیرا دارایی پایه آنها که گواهی سکه است، در بازار موجود نیست. باید به این نکته توجه‌کرد که اگر قصد تعطیل‌کردن بازار گواهی را داریم، بایستی برای صندوق‌ها ایدهای درنظر بگیریم.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح‌کرد: توصیه من به بانک مرکزی و سازمان بورس این است که بادرنظرگرفتن استاندارها و درصورت امکان، دارایی پایه‌ای بورس طلا را تغییردهند، تا با بازار بزرگ‌تری مواجه‌شویم و از آن استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: ما شاهد این امر بوده‌ایم که در زمان‌های رونق بازار طلا و استفاده فعالان از فرصت‌های آن، مقام ناظر این بازار را تعطیل کرده‌است. زیرا نگران بازار ارز بوده‌است. بازار آتی سکه که حدود 10 تا 12 سال سابقه‌داشت، تعطیل شده‌است. اگر این امر رخ نمی‌داد و فرصت استفاده افراد وجودداشت، این بازار، پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه را دارا بود.

رادپور افزود: این امر به منابع ارزی ما باز می‌گردد و نگرانی درخصوص این موضوع به بازار ارز بر می‌گردد. بانک مرکزی که تنها مرجع تولیدکننده طلا استاندارد در کشور است، فرصت‌هایی را برای تولید شمش دراختیار شرکت‌های دیگر قراردهد تا فشار واردشده به بانک مرکزی کاهش‌یابد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توصیه دیگر من، بازگشایی بازارهای جایگزین است. زیرا زمانی که دارایی پایه بورس طلای کشور، سکه است، این امر حساس‌تر می‌شود. با تعطیل‌کردن بازار گواهی سکه، ازبین‌رفتن تقاضا و پیامدهای نگران‎‌کننده که موجب افزایش طلای نقدی در بازار می‌شود، قطعی نیست.

 وی بیان‌کرد: درواقع، مقام ناظر با انجام این کار، اقدام به ضعیف‌کردن خود و ایجاد تاثیرات بیشتر، پیرامون این امر شده‌است.

رادپور گفت: با بسته‌شدن بازار، سکه‌های نقدی بایستی به سرمایه‌گذاران تحویل داده‌شود. زیرا حدود 15هزار کدبورسی در بازار گواهی وجوددارد. البته باید درخصوص صندوق‌ها، تصمیم‌گیری انجام‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح‌کرد: بازار گواهی مستقل از بازار سکه نیست. با بسته‌شدن بازار گواهی، واسطه ازبین می‌رود و مراجعات مردم به‌صورت حضوری انجام می‌شود. این امر فعالیت واسطه‌گری را افزایش می‌دهد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه