کرونا و بحران مالی در مساجد اروپا و آمریکا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هریس اقبال مدیرعامل خیریه اسلامی پنی اپیل (Penny Appeal) انگلستان در یادداشتی که در الجزیره منتشر کرده، می‌نویسد: رمضان امسال مساجد در انگلستان، اروپا و آمریکای شمالی به دلیل محدودیت‌های قرنطینه با بحران مالی روبه‌رو شده‌اند. کمک به این عبادتگاه‌های که برای حفظ سلامت روحی، اجتماعی و جسمی مسلمان و کل جامعه ضروری هستند، بر ما واجب است.

خیریه‌های اسلامی در کشورهای غیرمسلمان که خود از اعضای آسیب‌پذیر جوامع مختلف حمایت می‌کنند نیز از این همه‌گیری خسارت سختی خورده‌اند. اگرچه از زمان شیوع کرونا درآمد همه سازمان‌های خیریه در جهان کاهش یافته است اما با توجه به مصادف شدن این قرنطینه با ماه رمضان، خسارتی که به خیریه‌های اسلامی وارد شد، شدیدتر بود. بسیاری از خیریه‌های اسلامی حدود ۳۵ درصد یا بیشتر کمک‌های مردمی خود را در ماه رمضان دریافت می‌کنند. حال دریافت بخش عمده این کمک‌ها به خاطر دستورالعمل‌ فاصله‌گذاری اجتماعی، غیرممکن شده است.

برخی از سازمان‌های خیریه به ویژه سازمان‌های بزرگتر که از ذخایر مالی خوبی برخوردارند، ممکن از این بحران به سلامت عبور کنند. اما بسیاری از مساجد از چنین زیرساختی محرومند.

به عنوان نمونه، باز نگه داشتن کوچکترین مساجد در انگلستان، ماهانه چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار خرج برمی‌دارد. این مبلغ در مورد مساجد بزرگتری که ماهانه پذیرای ده‌ها هزار نفر هستند، گاهی به بیش از ۱۲۵ هزار دلار نیز می‌رسد.

بیشتر مساجد ذخیره نقدی چندانی ندارند و چرخشان به واسطه کمک‌های مردمی دریافتی از نماز جمعه به نماز جمعه، می‌چرخد. دیگر مساجد نیز تمام سال به کمک‌هایی که در ماه رمضان دریافت می‌کنند، وابسته هستند. حال با ادامه قرنطینه و دیگر محدودیت‌های کرونایی که نمی‌توان پایانی برایشان متصور شد، بسیاری از این مراکز دعا و عبادت ممکن است برای همیشه تعطیل شوند.

تعطیلی مساجد تراژدی‌ای است که تنها متوجه مسلمانان نیست. مساجد فقط مکانی برای راز و نیاز و نیایش نیستند و خدمات اجتماعی دیگری از قبیل آموزش، کمک‌های رفاهی، مشاوره و حتی توصیه‌های شغلی و حقوقی نیز ارائه می‌دهند. این عبادتگاه‌ها به آموزش فوق‌برنامه کودکان کمک می‌کنند، از زنان و سالمندان حمایت کرده و کانونی برای کار خیر هستند. بسیاری از مساجد در اروپا و دیگر نقاط جهان در این بحران جهانی حتی به خط مقدم مبارزه با کرونا پیوستند و ساختمان‌های خود را به محل اسکان و یا مراکز پخش غذا تبدیل کردند.

مساجد نیز مثل کسب و کارها، موسسات خیریه و مشاغل آزاد برای بقا در دوران کرونا، به کمک نیاز دارند. خیریه‌های اسلامی بزرگ که به لطف کمک‌های مسلمانان شرایط لازم برای عبور از این بحران را دارند، اینک باید هر چه در توان دارند را برای پشتیبانی از مساجد که لازمه بقای جوامع تحت پوششان هستند، به کار گیرند. البته این راهکار کوتاه مدت است و در بلند مدت باید زمینه را برای استقلال مالی مساجد و دیگر عبادتگاه‌ها فراهم کنیم.  

شرایط مساجد در کشورهای اسلامی

در کشورهای مسلمان بیشتر مساجد از وقف یا کمک‌های خیریه سلب نشدنی بهره‌ می‌برند. سیستم وقف که در طول قرون متمادی شکل گرفته، از موسسات دینی در روزهای جنگ، قحطی و همه‌گیری محافظت کرده است. این اعانات در کنار مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند تضمین کنند که مساجد از هر طوفانی به سلامت عبور خواهند کرد و به حمایت از جامعه مسلمانان و افراد از هر دین و مسلکی ادامه خواهند داد.

هریس اقبال در پایان می‌افزاید: ما باید سیستم‌های مشابهی را برای حفاظت از مساجد اروپا و آمریکا برقرار کنیم. اما تا آن زمان خیریه‌ها، سازمان‌ها و افرادی که منابع مالی لازم را دارند باید هر چه در توان دارند را برای کمک به این مراکز عبادت، حمایت اجتماعی و اتحاد، به کار ببندند

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه