رفع تدریجی محدودیت های کرونایی در برخی کشورها از امروز

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این یک تست بزرگ برای این کشورها و به واقع هر ملت دیگری است که در پنج ماه و اندی گذشته آماج حملات ویرانگرانه «کووید 19» قرار گرفته است. اسپانیا که قربانیان متعددی را برجای نهاد، مدعی است می‌تواند موج دوم حمله احتمالی این بیماری را بی‌اثر کند اما نگرانی‌ها به قوت خود باقی است. قرار است رستوران‌ها و کافه‌ها بخصوص در شهرهای کوچک و روستاها با نیمی از ظرفیت خود آغاز به کار مجدد کنند و روند بازگشایی شامل کلیساها، تماشاخانه‌ها و موزه‌ها هم می‌شود ولی مقرر شده است فقط از دو سوم مراجعان عادی استقبال شود. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در عین این بازگشایی‌ها به مردم هشدار داده است که در صورت عدم مراقبت یک دور تازه از قدرت‌نمایی کرونا را موجب خواهند شد. در فرانسه هم پس از 60 روز قفل بودن درها و قرنطینه نیمه کامل مردم و ادارات، از امروز درهای بسیاری گشوده خواهد شد. برای سفرهای تا سقف 100 کیلومتر احتیاج به کسب مجوز از مقام‌های عالی نیست و وسایل نقلیه عمومی از حالت فعالیت با یک دوم ناوگان و توان خود به فعالیت با 75 درصد توان‌شان تغییر وضعیت خواهند داد.

 دوچرخه‌سواری کنید

تفاوت فرانسه با اسپانیا این است که هنوز به فرانسوی‌ها اجازه باز کردن غذاخوری ها، سالن‌های سینما و موزه‌ها داده نشده است و مراکز خرید بزرگ هم همچنان بسته خواهند ماند. در بریتانیا که آمار کشته‌هایش در بالاترین سطح و در رقابت با اسپانیا و ایتالیا است، تدابیر بازگشایی ادارات و مغازه‌ها در دست اجرا است اما با احتیاط بیشتر و دایره شمول کمتر. دولت مرکزی لندن به مردم اجازه داده است بیشتر از گذشته به خیابان‌ها بروند اما برخی اصناف و کسب و کارها همچنان نیمه تعطیلند. این دولت در ابتکاری جالب رفت و آمدها در سطح برخی شهرها را فقط با دوچرخه مجاز اعلام کرده است زیرا می‌داند این وسیله نقلیه یک نفره نمی‌تواند موجب ازدیاد اشاعه «کووید 19» شود.

 آغاز مجدد برخی سفرهای هوایی

سیاست بازگشایی حرفه‌ها و واحدهای تحصیلی و صنعتی به اروپا محدود نمی‌شود و به کره خاکی بسط یافته و اگر در کره جنوبی روند عادی‌سازی امور شدت گرفته، در برزیل و استرالیا هم که در قاره‌هایی در دوردست (امریکای جنوبی و اقیانوسیه) قرار دارند، همین سیاست‌ها برقرار است. خوشبینی‌ها در نیوزیلند نسبت به عارضه‌ای که ابتدا در ووهان چین شناسایی و سپس غافلگیر شد، در سطح بالایی قرار دارد به حدی که پروازهای عادی و هر روزه از این کشور به سمت کشور همسایه- استرالیا- تا آخر این هفته از نو برقرار خواهد شد.

 پدربزرگ، کجایی که ببوسمت!

نخستین دلمشغولی مردم در سطح جهان در ایام طولانی قرنطینه، ندیدن اقوام و خویشان از نزدیک و اکتفا به تماس‌های اینترنتی و فقط دیدن ویدئوهای یکدیگر بوده است. به همین خاطر است که اینجا و آنجا می‌شنویم افراد مختلف می‌گویند دل‌شان برای بوسیدن مجدد پدربزرگ و مادربزرگ‌شان بشدت تنگ شده است. در عین حال همین خانواده‌ها از کثرت خانه‌نشینی خود و اعضای خانواده به تنگ آمده‌اند. شوهرها و زنان به جان یکدیگر افتاده‌اند و حتی فرزندان دلبند آنها که همیشه «عزیز دل» بودند، آنقدر شیطنت کرده‌اند که پدرها و مادرها از دست‌شان دیوانه شده‌اند.

 مدارسی که به سختی باز می‌شوند

این‌چنین است که روند فرستادن مجدد بچه‌ها به مدارس در کشورهایی مثل فرانسه، اسلوونی و بلغارستان با استقبال پدر و مادرها روبه‌رو شده اما در آلمان، یونان، پرتغال و ویتنام ترس از تبعات گشایش واحدهای تحصیلی باعث استمرار در تعطیلی آنها شده است. در ایرلند شمالی این احتیاط به حدی می‌رسد که مقرر شده مدارس تا سپتامبر (شهریور) تعطیل بمانند و این بدان معنا است که فصل تحصیلی جاری بدون حضور بچه‌ها در مدارس سپری و تمام خواهد شد. در نیکاراگوئه که  مدعی است کرونا چندان آسیب‌رسان نبوده، مدارس طی این مدت هرگز بسته نبوده اما به اعتراف مقام‌های حکومتی 40 درصد والدین اصلاً بچه‌های خود را به آموزشگاه‌ها نفرستاده‌اند و ژاپن که فصل جدید تحصیلی معمولاً از آوریل (فروردین) آغاز می‌شود، پس از تأخیر در اجرای این تاریخ حالا صحبت از تعویق آن تا سپتامبر (شهریور) در میان است ولی در ماداگاسکار مدارس از دیروز (یکشنبه) بازگشایی شد و رئیس جمهوری این کشور در حرکتی سمبلیک در یکی از مدارس حاضر شد و به هر یک از بچه‌ها ماسک مراقبتی و قدری مایع ضد عفونی داد.

 در پارک‌ها بدوید اما شلوغ نکنید

سیاست‌های موسوم به «دو قدم به سمت جلو و یک قدم به سمت عقب» که توصیف دقیق و درستی از روند  بازگشایی‌ها با احتساب شکل و روش فعالیت مجدد حرفه‌ها و واحدهای کاری و مراکز تحصیلی است، در سایر کشورها هم در دست اجرا است. در آفریقای جنوبی به مردم اجازه داده شده به پارک‌ها بروند و بدوند و روی وسایل تمرینی و عضله‌سازی مستقر و با آنها تمرین کنند اما به مدیران پارک‌ها دستور داده شده از تجمع بیش از حد افراد جلوگیری کنند. در اوگاندا به کارگران متعلق به واحدهای مهم تولیدی اجازه داده شده به سفرهای دور برای ارسال محموله‌های خود بروند و «ایست مراقبت»‌های وسط راه، کاری با آنها ندارند منوط به اینکه لوگوی وزارت بهداشت روی شیشه جلویی کامیون آنها نصب شده باشد.

چه خوب که آرایشگاه ها باز شد!

از همه جالب‌تر تجلی عشق مردم به محل‌ها و مشاغل پیش پا افتاده‌ای است که پیش‌تر باز بودن‌شان اصلاً توجهی را جلب نمی‌کرد اما تعطیلی سه ماهه‌شان مردم را کلافه کرده بود و حالا که مجدداً باز شده‌اند، مردم قدرشان را بیشتر فهمیده‌اند. یکی از این اصناف، آرایشگاه‌ها است که در بعضی جاها دادن نوبت به متقاضیان پرشمار آنها الزامی شده است و ثبت نام کرده‌ها به حدی زیادند که نوبت بعضی آدم‌ها فقط دو ماه دیگر می‌رسد!

 تغییر یک سیاست قدیمی در کوبا

در هند بازگشایی نسبی برخی اماکن و بخصوص رستوران‌ها و کافه‌ها به حدی پر سر و صدا و توأم با ازدحام شد که دولت دهلی نو در یک سیاستگذاری مجدد تأکید کرده که فرمانداری‌های محلی فقط 50 درصد این اماکن را باز بگذارند و این باز بودن نوبتی باشد و فروش الکل هم از نو ممنوع شده است مگر برای مقاصد ضدعفونی باشد. در یونان، کلیساها از اواخر این هفته بازگشایی می‌شوند و در کوبا که همیشه با پخش تلویزیونی آیین‌های کلیسایی و مراسم برخاسته از مسیحیت مخالفت می‌شد، برای راضی کردن مردمی که راهی به این اماکن ندارند، تصمیم به پخش آیین‌ها و شکرگزاری‌های روز یکشنبه از تلویزیون شهر‌هاوانا گرفته شده است.

یکی «سبزی خوردن» می‌خواهد، دیگری از قحطی می‌ترسد

در اروپای غربی نگرانی‌ها حول این محور است که چرا سبزیجات و حتی نمونه‌های پلمب شده و بهداشتی‌شان برخلاف گذشته در دسترس عموم نیست تا آنها را با غذاهای پخته خود میل کنند اما در نقاطی دیگر از جهان و بخصوص کشورهای فقیر و جهان سومی این ترس حاکمیت دارد که کمبود هرگونه مواد غذایی، قحطی‌های تازه و کشنده‌ای را موجب شود و سر سازمان ملل نیز آنقدر گرم و مشغول تأمین ماسک و ژل‌های ضدعفونی برای سطح دنیا است که تأمین غذای اولیه مستمندها را از یاد برده است. با این همه آیین‌های ماه مبارک رمضان و لزوم روزه‌داری در کشورهای مسلمان گیتی برقرار است و پنجه پرقدرت کرونا نتوانسته است کوچک‌ترین آسیبی را به رویکرد بزرگ مذهبی وارد کند. البته عربستان هنوز نتوانسته است تضمینی را برای مراسم سالانه حج برای زوار فراهم آورد و ترس از کرونا، تکلیف این آیین الهی را نامعلوم کرده است.

 کرونا هم «حفتر» را فراری نداده است

در لیبی نه «کووید 19» بلکه جنگ‌های داخلی بین دولت تریپولی و یک ژنرال شورشی به نام حفتر هر رویداد دیگری را زیر سایه خود برده است اما در ژاپن که سابقه برخورد با فاجعه هسته‌ای سال 1945 خود را دارد، گام‌ها و اقدامات بازدارنده بیماری کرونا اصولی‌تر و با صبر بیشتری آمیخته است و هیچ کس تصمیم‌های برخاسته از سر عجله و آشفتگی نمی‌گیرد. چنین روندی در مکزیک که زلزله به یار همیشگی‌اش تبدیل شده و بوسنی که چند سال با فاجعه هجوم ددمنشانه صرب‌ها جنگید نیز برقرار است و از اقدامات آنها بیشتر بوی پختگی می‌آید. در السالوادور تدابیر بازگشایی آغاز نشده چون حاکم شدن موج مرگ و میرها هم دیرتر شروع شد ولی برخورد با افراد خاطی و کسانی که به قرنطینه خانگی بی‌توجهی نشان بدهند و به خیابان‌ها بریزند، بسیار سفت و سخت‌تر صورت می‌گیرد و حتی به بازداشت موقتی چهار هزار نفر در 10 روز اخیر منجر شده است.

 برای مردم بنوازید

در کلمبیا که چند قدم از السالوادور جلو است، به مردم بوگوتا پایتخت این کشور اجازه داده شده که از دیروز (یکشنبه) در خیابان‌ها و پارک ها به تفرج و ورزش بپردازند اما اگر پلیس ببیند که فاصله‌گذاری‌های فردی در این ارتباط مراعات نمی‌شود، حق برخورد تند با خاطیان را دارد. در مایورکای اسپانیا که همیشه یک شهر ساحلی توریستی بوده، فرمانداری محلی دستور داده گروه‌های موسیقی در پارک‌ها برای مردم بنوازند تا پس از دو ماه قرنطینه و خمودگی، روحیه‌شان شاد شود اما تجمع بیش از دو نفر در هر یک از گوشه‌های پارک‌ها ممنوع است. در برزیل اوضاع برعکس است و رئیس جمهوری این کشور آنقدر بی خیال با مسائل هولناک کرونا برخورد کرده که هر روزه تظاهراتی کم و زیاد در ریودوژانیرو و سائوپائولو برقرار است.

به گرمای فوتبال خوش آمدید

در چنین شرایطی بازگشایی فوتبال باشگاهی در آلمان و کره جنوبی (البته بدون تماشاگر) و باز شدن مجدد برخی تئاترها و مراکز هنری در سوئیس به این معنا است که دنیا و 213 کشور به رسمیت است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه