زلنسکی بار دیگر علیه ایران اتهام‌زنی کرد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که در ماه‌های اخیر لفاظی علیه جمهوری اسلامی را تشدید کرده کرده است، در یک مصاحبه‌ای تازه، اتهام‌زنی‌ها علیه ایران را تکرار کرد.

بنا بر گزارش «اوکرینفورم» زلنسکی در مصاحبه ای که به صورت زنده از کانال یوتیوب دفتر ریاست جمهوری اوکراین پخش شد، به رسانه‌های جمعی ایتالیا گفت: «به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آن‌ها [روسیه] تولید می‌کند چندین بار کاهش یافته است اما با این‌حال، چنین چالش‌هایی همچنان وجود دارد زیرا ایران بیش از یک هزار پهپاد ساخت ایران و دیگر تسلیحات به آن‌ها [روسیه] فروخته‌ است. سلاح‌های دیگری وجود دارد، ما اطلاعات دقیقی در این زمینه داریم، آن‌ها اخیراً چنین اقدامی کرده‌اند».

این اولین باری نیست که رئیس‌جمهور اوکراین به همراه متحدان غربی خود، چنین اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند و پیش از این نیز وی در تریبون‌های مختلف مدعی شده بود که ایران از طریق فروش پهپاد به روسیه در کشتار غیرنظامیان اوکراینی مشارکت دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی با رد این ادعاها تأکید کرده بودند که فروش پهپادهای ایران به روسیه به دوران قبل از جنگ اوکراین مرتبط شده و این‌که ایران از نحوه استفاده چنین پهپادهایی هیچ اطلاعی ندارد.

طبق این گزارش، زلنسکی در گفت‌وگو با رسانه‌های ایتالیا از «رم» برای ارائه سامانه‌های پدافند هوایی به خصوص سامانه «SAMP-T» برای محافظت از اوکراین در مقابل حملات روسیه قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین ضمن هشدار به آن دسته از سیاستمداران ایتالیایی که تأکید کرده بودند تنها کمک‌های بشردوستانه و نه سلاح در اختیار کی‌یف قرار گیرد، گفت که تسلیحاتی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد درحال حاضر یک کمک دفاعی به حساب می‌آید که به محافظت از مردم اوکراین و توانمندی این کشور برای بقا در مقابل حملات روسیه کمک می‌کند.

زلنسکی که مدت‌ها است برای دریافت سلاح‌های سبک و سنگین دست به دامان کشورهای غربی شده است، از پوتین به شدت انتقاد و او را «درنده» توصیف کرد.

وی در این خصوص گفت: «پوتین همچون یک یغماگر و درنده است و احساس می‌کند وقتی کشوری در این انجمن از نظر دریافت کمک دچار ضعف می‌شود، حس قدرت و انسجام پیدا می‌کند و شروع به اعمال نفوذ می‌کند و انجمن اتحادیه اروپا را در خصوص کمک به ما دچار اختلاف می‌کند».

ولودیمیر زلنسکی روز گذشته (شنبه 13 می) برای دیدار با مقام‌های ایتالیا وارد رم شد. وزیر خارجه ایتالیا با حضور در فرودگاه «کیامپینو» شهر رم از ولودیمیر زلنسکی استقبال کرد. رئیس‌جمهور اوکراین با «سرجیو ماتارلا» همتای ایتالیایی و «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر این کشور به صورت جداگانه دیدار کرد.

کشورهای غربی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته، از طریق تشدید فشار تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و همچنین از طریق عرضه انواع تسلیحات سبک و سنگین به کی‌یف، نه تنها کمکی به آرام شدن درگیری‌ها در اوکراین نکردند بلکه بیش از پیش بر آتش‌ ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نپیوستن ایتالیا به کارزار تحریم‌های بی سابقه غربی‌ها علیه روسیه، این کشور عضو اتحادیه اروپا موضعی هماهنگ با دیگر کشورهای غربی اتخاذ کرده و همزمان به حمایت از اوکراین ادامه داده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه