آمریکا: توافق ایران و عربستان می تواند نشانه یک گشایش بزرگ باشد

به گزارش روزنامه نشنال باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک توافق ایران و ریاض را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک که اخیرا با میانجیگری چین انجام شد، «لحظه‌ای بسیار مهم» تلقی کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، لیف در گفت‌وگویی اختصاصی با این روزنامه مدعی شد که این توافق «یک تنش‌زدایی است نه صمیمیت یا مصالحه. این توافق ازسرگیری روابطی است که تا رخدادهای ژانویه ۲۰۱۶ پابرجا بود.»
او در ادامه گفت که این اتفاق می‌تواند «نشانه‌ای از تنش‌زدایی گسترده‌تری باشد.»
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره حمایت آمریکا از این موضوع گفت: آمریکا به طور فعالانه سعودی‌ها را تشویق می‌کرد تا با ایرانی‌ها تعامل کنند. این چیزی بود که خودشان هم به آن فکر می‌کردند و وقتی دولت ما روی کار آمد، مشتاقانه به آن اقدام کردند.»
او همچنین درباره اهمیت این توافق گفت: ما فکر می‌کنیم این اتفاق خیلی خوب و بزرگی است.اگر ایران به تعهداتش عمل کند، یک گشایش مهم خواهد بود.
لیف با ادعایی علیه نقش ایران در منطقه مدعی شد که این توافق می‌تواند «منجر به عبور از فعالیت‌های ایران در حوزه سیاست خارجی آن در مدتی بیش از چهل سال باشد که منجر به ایجاد ناامنی در مناطق خارجی نزدیک به آن می‌شد و به نوعی هدف بالابردن امنیت خود آن را دنبال می‌کرد.»
او درباره نقش چین در انجام شدن این توافق، مدعی شد که پکن «نقش میزبان را داشت نه میانجی.»

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه