آمریکا: برجام بر اساس اعتماد ساخته نشده است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ما بی وقفه برای آزادی این سه آمریکایی تلاش می‌کنیم. ما این را به عنوان اولویت اولیه این دولت در نظر گرفتیم.»

وی مدعی شد: «قرار بود هر کاری که ممکن است برای آزادی آنها انجام دهیم. این واقعیت که این سه آمریکایی هنوز در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و به ناحق بازداشت شده‌اند، متأسفانه بازتاب این واقعیت است که ایرانی‌ها تاکنون حاضر به مبادله نشده‌اند.»

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سخنانی در این خصوص گفت: «ما در موضوع تبادل زندانیان به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. از مارس سال گذشته یک سندی به طور غیرمستقیم بین ما و آمریکا به امضا رسید. طرف آمریکایی در حال آخرین بررسی فنی خودش قرار دارد.»پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ایرانی‌ها غیر قابل اعتماد هستند، پس چرا برای احیای برجام مذاکره می‌کنید، گفت: «برجام بر اساس اعتماد ساخته نشده است. اگر توافقی بود که بر اساس اعتماد بنا شده بود، ارزش کاغذی که روی آن نوشته شده بود را نداشت. برجام بر اساس راستی آزمایی ساخته شده است. بر اساس نظارت ساخته شده است.»وی ادامه داد: «این سخت‌گیرانه‌ترین و دقیق‌ترین پروتکل راستی‌آزمایی و نظارتی بود که تاکنون به صورت صلح‌آمیز مورد مذاکره قرار گرفته است و از طریق پروتکل‌های راستی‌آزمایی و نظارت، بازرسان بین‌المللی و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در طول دولت‌های متوالی توانستند تشخیص دهند که ایران در واقع به مفاد برجام پایبند بوده است.»

پرایس افزود: «این موضوع تا اواسط سال ۲۰۱۸ وجود داشت، زمانی که آخرین دولت (آمریکا) تصمیم گرفت توافق با ایران را کنار بگذارد و ایران از آن زمان برنامه هسته‌ای خود را به گونه‌ای توسعه داده است که کاملاً با برجام ناسازگار است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای قبلی خود مبنی بر اینکه توافق احیای برجام در دستورکار نیست، گفت: «برجام در دستور کار قرار نگرفته است و آن به این دلیل است زمانی که در دستور کار قرار گرفت، فرصت‌های مشخصی وجود داشت. در این خصوص ما فکر می‌کردیم که در پرتگاه هستیم، فقط برای اینکه ایرانی‌ها یک بار دیگر ثابت کردند که حرف‌هایشان قابل اعتماد نیست و آنچه را که با آن موافقت کرده بودند، پس بگیرند.»

وی ادامه داد: «آن چه همیشه به عنوان اولین راه حل در دستور کار ما قرار دارد، دیپلماسی است. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی تنها ابزار دائمی، بادوام و قابل راستی‌آزمایی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران است.»

پرایس همچنین درباره توافق ایران و عربستان نیز گفت: «ما از گفتگو حمایت می‌کنیم، از دیپلماسی مستقیم حمایت می‌کنیم. ما از هر چیزی که به تنش زدایی در منطقه کمک می‌کند حمایت می‌کنیم. به طور بالقوه (توافق ایران و عربستان) به جلوگیری از درگیری کمک می‌کند. اگر این نتیجه نهایی آن چیزی باشد که در روزهای اخیر اعلام شد، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.»

وی ادامه داد: «هر چیزی که به تنش‌زدایی و جلوگیری از درگیری کمک کند به نفع ماست و به نفع منطقه است. هرگونه تلاشی که به پایان دادن به جنگ یمن کمک کند، آشکارا در راستای منافع ماست. البته به نفع کشورهای منطقه نیز است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر رئیس جمهوری بلاروس به ایران نیز گفت: «در سفر لوکاشنکو به ایران، ما این را به نوعی گسترش روابط عمیق ایران و روسیه می‌دانیم. ما از نزدیک این سفر را دنبال می‌کنیم.»

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه