ارزش لیر ترکیه به پایین تر سطح خود رسید

 

ببه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار است در تاریخ 14 مه برگزار شود، بر عدم اطمینان سرمایه‌گذاران می‌افزاید.

نتایج این انتخابات تعیین خواهند کرد که آیا ترکیه به سیاست های غیرمتعارف در دوره ریاست جمهوری طیب اردوغان ادامه می دهد یا به قول مخالفان به ارتدکس باز می گردد.ه گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه در روز پنجشنبه به پایین ترین رقم خود یعنی 18.962 واحد در برابر یک دلار رسید و این در حالی است که سرمایه گذاران نگران اثرات اقتصادی زلزله‌های هولناکی هستند که ماه گذشته در این کشور رخ داد.وزارت خزانه داری ترکیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که 2.25 میلیارد دلار با انتشار اوراق قرضه یورو که سررسید آن در سال 2029 است، وام گرفته است، که میزان وام گرفته شده از بازارهای بین المللی را در سال جاری به 5 میلیارد دلار می‌رساند.خزانه داری این کشور گفت که بازدهی سرمایه گذاران در آخرین دور انتشار اوراق قرضه 9.50 درصد بود که نسبت به 9.75 درصد در اوراق منتشر شده به یورو در ماه ژانویه کاهش نشان می‌دهد و افزود که تقاضا بیش از سه برابر مقدار صادر شده بود.

بر اساس این گزارش، بیش از یک سوم مبلغ صادر شده به سرمایه گذاران در بریتانیا و بیش از 20 درصد به سرمایه گذاران در ایالات متحده فروخته شده است.

لیر ترکیه به لطف اعمال فشار مقامات در بازار ارز از جمله کاهش حدود 9.4 میلیارد دلاری ذخایر از زمان اولین زلزله در اوایل ماه فوریه، از ماه اوت تا حد زیادی باثبات بوده است.

استفاده از این ذخایر یکی از ویژگی های معمول سیاست اقتصادی غیرمتعارف دولت ترکیه در سال های اخیر به ویژه پس از سقوط تاریخی ارز در اواخر سال 2021 بوده است.

بانک مرکزی این کشور ذخایر خود را از چند طریق پر می کند، از جمله اینکه صادرکنندگان را ملزم می کند بخشی از ارزهای دریافتی را به آن بفروشند.

مقامات این کشور چندین گام را به منظور کاهش تقاضا برای ارزهای خارجی پس از زلزله اخیر برداشته‌اند و تفاوت قیمت‌های خرید و فروش را در معاملات ارز و طلا افزایش دادند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه