امیرعبداللهیان: نسبت به تعهدات بین المللی خود پایبندیم / همکاری ایران با آژانس ادامه دارد

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدئویی به مناسبت سالگرد پیروی انقلاب اسلامی در خصوص سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای وزارت امور خارجه گفت: صمیمانه ترین تبریکات خودم را به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به یکایک ایرانیان در سراسر کشور تقدیم موی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از رشته‌های مهم فناوری و های‌تک در اوج قله قرار دارد و آنچه که حاصل شده است با هدایت‌های مقام معظم رهبری و با تلاش شبانه روزی جوانان این مرز و بوم به دست آمده است. 

امیرعبدالللهیان در خصوص اقدامات دشمنان ایران گفت: هرچند دشمنان ملت بزرگ ایران با ابزار تحریم تروریستی و پیگیری سیاست‌های شکست خورده ایران هراسی تلاش بر ناامیدسازی و ناامید کردن جوانان این مرز و بوم دارند. هرچند دشمنان از همه ابزارها برای جلوگیری از پیشرفت‌های متنوع ملت ایران استفاده کرده‌اند. اما بسیار خرسندیم که در تمامی حوزه‌هایی که آن‌ها استقلال سیاسی و پیشرفت ایران را هدف قرار داده‌اند ما بالاترین سطوح پیشرفت و توسعه را در ایران شاهدیم.ی‌کنم. مایه خرسندی است که ما در چهار دهه گذشته شاهد پیشرفت‌های شگرف و بزرگ در حوزه های علمی، فناوری، دفاعی، فنی و صنعتی، هوا و فضا، پزشکی و سایر حوزه های متنوع بوده و هستیم.وی افزود: در دولت جناب آقای رییسی همه متمرکز هستیم بر برنامه توسعه پایدار اقتصادی، بر تلاش مضاعف برای بی اثر کردن تحریم‌ها؛ اما همزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای موقعیت برتر ژئوپولیتیک در منطقه است، به عنوان کشوری که از تمدن ایرانی اسلامی برخوردار است، برای لغو تحریم‌ها نیز تلاش می‌کند. ما هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم. هیچگاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم. هر جایی که منافعی برای ملت بزرگ ایران متصور باشد ما فعالانه در آنجا حضور داریم، اما از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی خود قویا حمایت کرده و خواهیم کرد. وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دیپلماسی، پویا و تعامل هوشمند نگاه به آسیا و همسایگان را اولویت اصلی سیاست خارجی دولت جدید ایران قرار داده‌ایم. در این چارچوب در بیش از 500 روز گذشته اقدامات رو به جلویی را در باز تعریف همکاری با همه همسایگان ایران و نگاه به آسیا و توسعه مراودات با آسیا اعمال کردیم، اما همزمان در چارچوب سیاست خارجی متوازن برای توسعه همکاری‌ها با اروپا، آفریقا و قاره آمریکا از جمله آمریکای لاتین تلاش‌های جدی به عمل آمده است.

وی همچنین گفت: اروپا تنها سه کشوری که به ویژه در ماه‌های اخیر اقدامات غیر دوستانه را با جمهوری اسلامی ایران رقم زده‌اند نیست. بخش بزرگی از قاره اروپا با این سیاست‌ها همراه نبوده و در عین حال ما نگاهمان به توسعه مناسبات با یکایک کشورهای دنیا همچنان در دستور کار قرار دارد. ما علیرغم کارشکنی و بدعهدی آمریکا و سه کشور اروپایی نسبت به تعهدات بین المللی خود پایبند هستیم.

امیرعبداللهیان در خصوص همکاری با آژانس گفت: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تداوم دارد اما بر فنی ماندن این همکاری‌ها و دوری آژانس  از رویکرد سیاسی و گزینشی اصرار داریم. در این چارچوب ما به همکاری و مذاکره برای رسیدن به نتایج ملموس و عملی در راستای اولا تامین حداکثری منافع ملی و ثانیا توجه به منافع مشترک با دیگر طرف‌ها متعهد هستیم.

وی افزود: ما مذاکره را نه برای صرفا مذاکره بلکه برای دستاورد و نتایج جمعی آن مورد توجه قرار دادیم. از اینکه برخی مذاکره را بر ابزاری برای بازی های سیاسی و حزبی خود در غرب قرار داده‌اند به شدت و قویا انتقاد داریم. بارها گفته ایم مذاکره و دیپلماسی با هدف رسیدن به منافع مشترک و تامین حداکثری منافع ملی ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مایلم تاکید کنم که در دولت جدید ایران شرایط مناسبی را جهت تردد و سفر ایرانیان عزیز به سرزمین مادری فراهم کرده‌ایم. در این چارچوب سامانه پرسمان تردد در وزارت امور خارجه با هدف مقابله با سیاست ایران هراسی طراحی و فعال است. در این سامانه ایرانیان می‌توانند با اعلام مشخصات اولیه خود مطمئن شوند که فاقد هرگونه شاکی خصوصی در ایران بوده و در صورت سفر به یکایک استان‌های ایران با اطمینان در هر زمانی می توانند به محل اقامت دوم خود و کشور محل اقامت خود بازگردند. ما در وزارت خارجه متعهد هستیم تسهیلات لازم را برای تردد بدون مشکل ایرانیان به سرزمین مادری خودشان فراهم کنیم. اکنون این ظرفیت و این زمینه در غالب ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان عزیز کاملا فراهم است.

وی در آخر گفت: من یکبار دیگر تبریکات خودم را به مناسبت فرا رسیدن پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به شما تقدیم می‌کنم و امیدوارم در هر کجای جهان که هستید بهترین ها در زندگی و آینده شما رقم زده شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه