حتما در بازار ارز دخالت می کنیم / دلار ۴۴ هزار تومانی نرخ ارز کشور نیست

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در تشریح سیاست‌های جدید پولی و ارزی اظهار داشت: سیاست کلی این بانک تامین نیازهای ارزی کشور با نرخ ۲۸۵۰۰ است. نرخ ۴۴ هزار تومان نرخ ارز کشور نیست؛ حتما در بازار ازاد دخالت می‌کنیم. این نرخی که الان در بازار هست نرخ تعریفی است که ناشی از انتظارات است. حتما مدیریت می‌کنیم تا نرخ دلار رو به پایین شود.وی افزود: بازار مبادله‌ی ارزی که ایجاد خواهیم کرد کل ارزهای غیرتجاری متشکل از ۴۰ نوع نیاز را تامین خواهد کرد که براساس عرضه و تقاضا خواهد بود. ارز ۴۲۰۰ قرار بود تمام نیازها را تامین کند اما ارز نیمایی ما برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات مورد نظر است. نرخ ۴۴ هزار تومان بازار آزاد نرخ واقعی نیست و علامت دهی غلط به بازار کالا می‌دهد.

فرزین با اشاره به این که به دوگانه رفاه و تولید اعتقاد داریم افزود» بخشی زیادی از ارزهای صادراتی برای بنگاه‌هایی است که یارانه دریافت می‌کنند که به این موارد نیز باید توجه کنیم.

نرخ ۲۸۵۰۰‌تومانی نیما در یک سال آینده

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: هدف‌گذاری برای تثبیت

خط و نشان برای بانک‌های مشکل‌دار / سیاست پولی و مالی باید هماهنگ باشد تا تورم کنترل شود

فرزین گفت:  در شبکه بانکی تفکیک دقیق بانک‌های تجاری، سرمایه‌ای و توسعه ای نداریم؛ باید این اتفاق بیفتد. یکی از مشکلات شبکه بانکی عدم کنترل لازم بر مصارف بانکی است که ما حتما برای تحقق بانکداری اسلامی و کنترل تورم انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: بانک‌ها علاوه بر فروش اموال مازاد، باید از بنگاه‌داری هم خارج شوند. ناترازی برخی بانک‌ها که برای نظام بانکی مشکل ایجاد کردند، حتما تعیین تکلیف می‌شوند. بانک مرکزی چندین سال است که طرف دارایی بانک‌ها را کنترل می‌کند، اما ما هر دو سمت ترازنامه را کنترل خواهیم کرد. همچنین گسترش قرض‌الحسنه و تسهیلات خرد در دستور کار جدی است.

فرزین با شاره به این که سیاست‌های جدید پولی به زودی اعلام می‌شوند و قطعا با بانک‌های متخلف بعد از گرفتن اختیارات لازم برخورد می‌شود افزود: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول و کنترل تورم است؛ اما این فقط توسط بانک مرکزی و سیاست‌های پولی امکان‌پذیر نیست.

رییس بانک مرکزی درباره برنامه برای مهار تورم گفت: اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم نیاز به یک هیات هماهنگی داریم؛ سیاست‌های پولی و مالی باید با یکدیگر همسو اعمال شود تا نتیجه بدهد. باید از سیاست‌های پولی که می‌تواند مثل تمام دنیا کوتاه‌مدت هم باشد، بیشتر استفاده شود.

وی ادامه داد: نرخ بهره مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و اخیرا هم گواهی سپرده با سود بالاتر منتشر شده، اما در آینده نزدیک از سایر ابزارهای پولی هم استفاده خواهد شد. در حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری صورت گیرد.

فرزین در باره کنترل نقدینگی نیز گفت: سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی را تا پایان سال دنبال می‌کنیم. البته اسفند ماه تقاضای نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و نباید انسداد پولی ایجاد کنیم که کسب‌وکارها و تولید به مشکل بخورند. نرخ  ۲۸۵۰۰‌تومانی ارز فعلا برای یک مدت یکساله است تا در یک سال آینده تا بازار به ثبات برسد. چون بازار معاملات آتی در کشور نداریم تولید کننده نمی‌تواند کاملا پیش‌بینی داشته باشد، پس مجبوریم یک ثبات نسبی در دوره کوتاه ایجاد کنیم.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه