آمریکا: به دنبال راه حل دیپلماتیک با ایران هستیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آکسیوس روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از این سفیر آمریکا در تل آویو ادعا کرد: آمریکا به دنبال راه حلی دیپلماتیک با ایران طبق شرایطی است که بایدن ارائه کرده است.بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که باید برطرف شوند و هنوز حل و فصل نشده اند

آکسیوس همچنین به نقل از این مقام آمریکایی مدعی شد  بایدن در تماسی که هفته گذشته با یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی برقرار کرد به وی اطمینان داد که آمریکا هرگز دستان این رژیم را برای دفاع از خود نمی بندد و مانع دفاع تل آویز از خود نمی شود.

همزمان با رسیدن مذاکرات به مراحل پایانی و در حالیکه مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، تحرک مخالفان بازگشت احتمالی آمریکا به برجام افزایش یافته است.

 
 

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید اعلام کرده است مذاکرات روند رفت و برگشت منظم است. در حال بررسی پاسخ و هماهنگی با متحدان اروپایی خود  هستیم.

 وی تصریح کرد: بصورت علنی مذاکره نخواهیم کرد.  برخی از اختلافات رفع شده اند اما اختلافات دیگری همچنان باقی مانده اند.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشد.

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه کشورش از توافق هسته ای (برجام) خارج شده است، ادعا کرد چنانچه ایران آماده عمل تعهداتش در توافق ۲۰۱۵ باشد ما نیز متقابلا به آن عمل خواهیم کرد.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

 
;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه