جنگ روایت ها‌ از مذاکرات برجامی

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ متن پیشنهادی اتحادیه اروپا میان تهران و واشنگتن در حال پاس‌کاری است. پس از گذشت بیش از یک هفته آمریکا بالاخره پاسخ خود را به پاسخ ایران داد. بعد از دریافت این پاسخ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که پاسخ آمریکا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از سوی دیگر به نوشته یک رسانه آمریکایی پس از پاسخ آمریکا به جوابیه ایران قرار است مجدداً دیپلمات‌های ایران، ۱+۴ و آمریکا برای گفت‌وگوهای فنی به وین بازگردند. در این مدت شاهد اخبار ضد و نقیض در خصوص روند مذاکرات و متن توافق احتمالی هستیم. از سوی دیگر مقامات کشورهای ۱+۵ و تهران در خصوص روند مذاکرات به کلی ‎گویی روی آورده‌اند. در واقع جنگ روایت‌‎ها در رسانه‎‌ها ادامه دارد و اصل مذاکرات به پشت درهای بسته کشیده شده است. 

همزمان شاهد اتفاقاتی در منطقه و واشنگتن هستیم که بسیاری این رخدادها را در مسیر روند مذاکرات تعریف می‌کنند. 

حمله به مواضع ایران در سوریه!

چندی قبل رسانه‌های آمریکا از حمله نظامیان این کشور به اماکنی منتسب به ایران در شرق سوریه خبردادند. ادعایی که ساعاتی بعد توسط تهران تکذیب شد. 

 
 

در طول روزهای گذشته خبرهایی از حملات پهپادی به مواضعی در خاک سوریه که نیروهای آمریکا در آن مستقر هستند منتشر شده‌ که ارتش آمریکا مدعی است که در واکنش به این حملات در سرزمین‌های بیابانی دیرالزور در شرق سوریه حملاتی را انجام داده است. 

به نظر می‌رسد حملات آمریکا با خسارت محدود برای تلافی انجام می‌شود. همچنین تاثیری بر مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران ندارد. نیرو‌های آمریکایی مراقب هستند که هزینه و خسارات را افزایش ندهند که این امر نیز نشان می‌دهد اقدامات اخیر بیش‌تر به سیاست داخلی آمریکا مربوط می‌شود. در واقع واشنگتن بهترین راه را در احیای برجام می‎‌داند. در این روزهای حساس برای پرونده برجام نیز خواهان ایجاد تنش جدید با ایران نیست. 

تکاپوی مقامات اسرائیل برای زدن زیر میز برجام

در حالی که به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک شده است. مقامات اسرائیلی به تکاپو افتاده‌‎اند که میز مذاکرات برجامی را با شکست روبرو کنند. بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر می‌کند. از سوی دیگر یاییر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی بار دیگر علیه برجام لفاظی و تأکید کرد که با این توافق مخالف است. لاپید بدون انتقاد مستقیم از آمریکا گفت که با واشنگتن درباره تمام موضوع‌های مطرح گفت‌وگویی باز داریم. همچنین دیوید بارنیا، رییس موساد در ادامه تحرکات مقامات این رژیم علیه مذاکرات برجامی، توافق احتمالی با ایران را بر اساس «دروغ» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند.

در حقیقت اسرائیلی‌ها از مخالفین سرسخت پرونده برجام هستند. این بار نیز نگران بازگشت آمریکا به برجام شده‌اند و سعی دارند به هر نحوی زیر میز مذاکرات بزنند.

پرونده احیای برجام روزهای حساسی را می‎‌گذراند. هنوز مشخص نیست که قطاری که یک سال و شش ماه پیش از وین شروع به حرکت کرد آیا به عکس یادگاری در هتل کوبورگ می‌‎رسد یا خیر؟

روز سی و دوم مذاکرات

ساعت ۸:۳۴

روایت قطر از گفت وگوی امیر عبداللهیان و بن عبد الرحمان / دوحه به توافق هسته‌ای امیدوار است

 

براساس بیانیه این وزارتخانه، بن عبدالرحمن با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی‌اش درخصوص مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک با آمریکا را بررسی کردند.

وزارت امورخارجه قطر اعلام کرد: بن عبدالرحمان در این تماس تلفنی تاکید کرده است که دوحه امیدوار است، توافقی میان واشنگتن و تهران به دست آید  که نگرانی‌های همه را در نظر بگیرد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز ساعاتی پیش از گفت وگوی وزرای خارجه ایران و قطر در خصوص آخرین وضعیت مذاکره برای لغو تحریم‌ها خبر داد.

در تماس تلفنی شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان، مباحث مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر شد.

همچنین در این تماس، برخی مباحث کنسولی و آخرین وضعیت مذاکره برای لغو تحریم‌ها مورد ارزیابی و رایزنی طرفین قرار گرفت.

ساعت ۸:۱۵

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه هند و قطر

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امشب (یکشنبه) ۱۳ شهریور با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در خصوص موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و همچنین برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در حوزه  منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو،سلام آیت‌الله رئیسی به نارندرا مودی نخست وزیر هند را ابلاغ کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات رو به گسترش دو کشور، دستاورد سفر اخیر خود به هند را رضایت بخش توصیف و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا توافقات انجام شده در جریان این سفر رسمی را به مرحله اجرایی برساند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود:  برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور آمادگی داریم.

 امیرعبداللهیان علاوه بر موضوعات دوجانبه، وزیر خارجه هند را در جریان آخرین تحولات گفتگوها برای رفع تحریم‌ها قرار داد و از تلاش‌های دهلی نو در کمک به نزدیک کردن دیدگاه طرفین تشکر کرد.

جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری‌های بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد روابط در زمینه های گوناگون توسعه و ارتقاء پیدا کند.

وزیر امور خارجه هند تاکید کرد: ما همواره از حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران حمایت کرده و این حمایت در آینده نیز تداوم خواهد داشت. 

جایشانکار در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تدوین نقشه راه مناسبات، ابراز امیدواری کرد، با پیگیری موضوعات مهم در دستور کار فیمابین، شاهد توسعه و گسترش همه جانبه و بلندمدت روابط بین دو کشور باشیم.

* تماس تلفنی وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان

در تماس تلفنی امشب محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان، مباحث مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.در این تماس برخی مباحث کنسولی و همچنین آخرین وضعیت مذاکره برای لغو تحریم‌ها مورد ارزیابی و رایزنی طرفین قرار گرفت.

روز سی و یکم مذاکرات

ساعت ۱۶:۴۳

دولت بایدن مصمم به بازگشت به برجام است

یوسی کوپرواسر، ژنرال بازنشسته و عضو ارشد مرکز امور عمومی بیت‌المقدس و رئیس پیشین واحد تحقیقات در اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم به تلاش‌ برای استفاده از تمامی کارت‌هایش به منظور متقاعد کردن آمریکایی‌ها جهت بازنگشتن به توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند.

کوپرواسر گفت: تا وقتی توافق نهایی نشده است، باید کاری بکنیم، مطمئنا سفر رییس موساد[به واشنگتن] کارت اصلی ماست.

او با اشاره به تلاش‌های کارشکنانه رژیم اسراییل در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت که این رژیم پیامش را به تمامی بخش‌های دولت آمریکا منتقل می‌کند و رییس موساد در سفر آتی‌اش به واشنگتن با روسای جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدار خواهد کرد.

این ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی می‌گوید، با وجود این که رژیم اسراییل تمام تلاشش را می‌کند تا آمریکا را متقاعد کند که بازگشت آن به توافق کار اشتباهی خواهد بود، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق به شدت مصمم هستند چون می‌خواهند در موقعیت فعلی از هرگونه ضرورت تقابل با ایران خودداری کنند.

او مدعی شد، «آن‌ها[دولت بایدن] به نوعی به دولت اوباما تعهد دارند  و به همین دلیل است که می‌خواهند صرف‌نظر از خطراتی که در بر دارد، به این توافق بازگردند».

کوپرواسر همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم این بار هم بتوانیم انتظار رفتار متفاوتی از آمریکایی‌ها داشته باشیم، فکر می‌کنم آن‌ها قرار است گوش کنند و بعد هر کاری می‌خواهند بکنند.

اظهارات این مقام رژیم صهیونیستی در بحبوحه تلاش طرفین مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای و پیشرفت‌های اخیر در این زمینه مطرح می‌شود.

آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

این پیش‌رفت‌ها در مدت اخیر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشته و درباره انجام شدن توافق احتمالی ابزار نگرانی کرده‌اند.

علاوه بر این، پایگاه خبری صدی البلد، اخیرا با استناد به اظهارات برخی منابع رسانه‌ای در گزارشی نوشته بود، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.

طبق این گزارش، این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.

در بخشی از گزارش این رسانه عربی آمده است که واشنگتن قرار است در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران و بازگشت به برجام، امتیازات و بسته جبرانی امنیتی در اختیار تل آویو قرار بدهد و تاکید می‌کند گفت‌وگوها درخصوص این بسته هنوز رسمی نشده است اما به محض امضای توافق هسته‌ای، این "امتیازات جبرانی" هم علنی خواهد شد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه