جنگ روایت ها‌ از مذاکرات برجامی

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ متن پیشنهادی اتحادیه اروپا میان تهران و واشنگتن در حال پاس‌کاری است. پس از گذشت بیش از یک هفته آمریکا بالاخره پاسخ خود را به پاسخ ایران داد. بعد از دریافت این پاسخ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که پاسخ آمریکا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از سوی دیگر به نوشته یک رسانه آمریکایی پس از پاسخ آمریکا به جوابیه ایران قرار است مجدداً دیپلمات‌های ایران، ۱+۴ و آمریکا برای گفت‌وگوهای فنی به وین بازگردند. در این مدت شاهد اخبار ضد و نقیض در خصوص روند مذاکرات و متن توافق احتمالی هستیم. از سوی دیگر مقامات کشورهای ۱+۵ و تهران در خصوص روند مذاکرات به کلی ‎گویی روی آورده‌اند. در واقع جنگ روایت‌‎ها در رسانه‎‌ها ادامه دارد و اصل مذاکرات به پشت درهای بسته کشیده شده است. 

همزمان شاهد اتفاقاتی در منطقه و واشنگتن هستیم که بسیاری این رخدادها را در مسیر روند مذاکرات تعریف می‌کنند. 

حمله به مواضع ایران در سوریه!

چندی قبل رسانه‌های آمریکا از حمله نظامیان این کشور به اماکنی منتسب به ایران در شرق سوریه خبردادند. ادعایی که ساعاتی بعد توسط تهران تکذیب شد. 

 
 

در طول روزهای گذشته خبرهایی از حملات پهپادی به مواضعی در خاک سوریه که نیروهای آمریکا در آن مستقر هستند منتشر شده‌ که ارتش آمریکا مدعی است که در واکنش به این حملات در سرزمین‌های بیابانی دیرالزور در شرق سوریه حملاتی را انجام داده است. 

به نظر می‌رسد حملات آمریکا با خسارت محدود برای تلافی انجام می‌شود. همچنین تاثیری بر مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران ندارد. نیرو‌های آمریکایی مراقب هستند که هزینه و خسارات را افزایش ندهند که این امر نیز نشان می‌دهد اقدامات اخیر بیش‌تر به سیاست داخلی آمریکا مربوط می‌شود. در واقع واشنگتن بهترین راه را در احیای برجام می‎‌داند. در این روزهای حساس برای پرونده برجام نیز خواهان ایجاد تنش جدید با ایران نیست. 

تکاپوی مقامات اسرائیل برای زدن زیر میز برجام

در حالی که به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک شده است. مقامات اسرائیلی به تکاپو افتاده‌‎اند که میز مذاکرات برجامی را با شکست روبرو کنند. بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر می‌کند. از سوی دیگر یاییر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی بار دیگر علیه برجام لفاظی و تأکید کرد که با این توافق مخالف است. لاپید بدون انتقاد مستقیم از آمریکا گفت که با واشنگتن درباره تمام موضوع‌های مطرح گفت‌وگویی باز داریم. همچنین دیوید بارنیا، رییس موساد در ادامه تحرکات مقامات این رژیم علیه مذاکرات برجامی، توافق احتمالی با ایران را بر اساس «دروغ» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند.

در حقیقت اسرائیلی‌ها از مخالفین سرسخت پرونده برجام هستند. این بار نیز نگران بازگشت آمریکا به برجام شده‌اند و سعی دارند به هر نحوی زیر میز مذاکرات بزنند.

پرونده احیای برجام روزهای حساسی را می‎‌گذراند. هنوز مشخص نیست که قطاری که یک سال و شش ماه پیش از وین شروع به حرکت کرد آیا به عکس یادگاری در هتل کوبورگ می‌‎رسد یا خیر؟

روز بیست و نهم مذاکرات

ساعت ۲۳:۵۰

کاخ سفید: درصورت آمادگی ایران برای عمل به تعهدات ما نیز آماده ایم

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران مدعی شد از ابتدای مذاکرات، رویکرد آمریکا اصولی بوده است.

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: ما از استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قاطعانه حمایت می کنیم.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد نباید بین اجرای مجدد توافق هسته ای با تعهدات ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای هیچ ارتباط و شرطی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد احیای برجام نباید مشروط به تحقیقاتی شود که طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای، جزو وظایف قانونی است. ترجیح این است که بازگشت به برجام با حل شدن مسائل باقیمانده در آژانس باشد.

وی مدعی شد ایران باید به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و مسایل پادمانی مربوط به پرونده ایران در آژانس غیر سیاسی است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پاسخ ایران و هماهنگی با متحدان اروپایی خود است.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی افزود: مذاکرات روند رفت و برگشت منظم است. در حال بررسی پاسخ و هماهنگی با متحدان اروپایی خود  هستیم.

 وی تصریح کرد: بصورت علنی مذاکره نخواهیم کرد.  برخی از اختلافات رفع شده اند اما اختلافات دیگری همچنان باقی مانده اند.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه