سقوط یورو با تشدید بحران انرژی

 

اقتصادآنلاین - در حالیکه تهدید رکود اقتصادی وجود دارد، اروپا با افزایش شدید قیمت ها هم دست و پنجه نرم می‌کند.در این خصوص و در مجمع سالانه بانکداران مرکزی در جکسون هول در این هفته، رییس بانک مرکزی فرانسه هشدار داد که سیاست‌های اقتصادی باید برای مدت زمان بیشتری انقباضی بماند.

طبق داده‌های منتشر شده از کمیسیون معاملات آتی کالا در روز جمعه،تعداد خالص موقعیت های فروش یورو باز شده توسط سفته بازان در۲۳ آگوست به ۴۴۱۰۰ قرارداد رسیده است درحالیکه در هفته قبل از آن این عدد ۴۲۸۰۰ بوده است. این بزرگترین بازار نزولی یورو را نشان می‌دهد که از زمان شروع پاندمیک در هفته ابتدایی مارچ ۲۰۲۰ رخ داده است زمانی که سرمایه‌گذاران ۸۶۷۰۰ موقعیت فروش ثبت کردند.محمد امین اسلامی پناه؛ افزایش موقعیت‌ها فروش یورو و همچنین سخنرانی رییس فدرال رزرو، مبنی بر افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم،‌باعث افزایش ارزش دلار و ایجاد یک بازار صعودی برای دلار در مقابل یورو شده است.سقوط یورو با تشدید بحران انرژی

 
 

تا همینجا یورو ۱۵ درصد افت داشته است و به زیر ارزش دلار رسیده است.هفته گذشته یورو در حالی به کمترین ارزش ۲۰ ساله خود رسید که قیمت گاز و برق بدلیل ترس از اینکه روسیه جلو تامین عرضه انرژی را بگیرد، به بالاترین مقدار خود رسید.

یک کارشناس حوزه استراتژی مالی می‌گوید: در حال حاضر یورو کاملا تابعی از شوکهای انرژی است. مهمترین شاخص تعیین کننده برای یورو این است که چه اتفاقی برای نورداستریم و قیمتهای بالای گاز می‌افتد. او افزود:یورو همچنان برای پایین رفتن جا دارد، شرایط کوتاه مدت خوب بنظر نمی‌رسد.

افزایش چشمگیر قیمت گاز باعث شده است که سرمایه گذاران به بررسی مجدد این موضوع بپردازند که تورم بالا چقدر دوام دارد و چقدر سخت میتواند به اقتصاد منطقه یورو آسیب برساند؛ چرا که از بخش تولید کود گرفته تا تولید شیشه، قیمت بالای گاز میزان تولید را کمتر و کمتر می‌کند.

دیوید آدامز،کارشناس استراتژی مالی میگوید:افزایش احتمال  کاهش ارزش یورو دلار را به یک “نقطه امن در طوفان” تبدیل کرده است چرا که افزایش قیمت گاز تاثیری بر روی آمریکا ندارد.

یورو ضعیف، سوخت تورم بالا را تامین میکند؛ همچنین باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی از جمله گاز می‌شود. اقتصاددانان انتظار دارند که شاخص مصرف کننده منطقه یورو با نرخ بی سابقه ۹ درصد در سال افزایش پیدا کند.

بعضی سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا پیشنهاد داده‌اند که نرخهای بهره افزایش پیدا کنند تا تورم به کنترل دربیاید، به بیان دیگر عنوان می‌کنند که باید افزایش نرخی ۰.۷۵ واحد درصدی برای جلسه ۸ سپتامبر درنظر گرفته شود. در حالیکه برخی معتقدند که سیاستهای انقباضی شدیدتری برای کنترل تورم لازم است.

یک ریسک برای سرمایه گذاران که بر روی کاهش ارزش یورو شرط میبندند این است که تداوم جریان پول از منطقه یورو به آمریکا و سایر نقاط دنیا می‌تواند باعث چرخش جهت این جریان در ۶ تا ۱۲ ماه آتی بشود؛ چراکه بانک مرکزی منطقه یورو نرخ بهره را افزایش داده و اوراق این منطقه را جذابتر می‌کند. جذابیت نسبی نگهداری اوراق منطقه یورو در حال افزایش است؛ چراکه بازدهی برای اوراق دولتی منطقه یورو نسبت به اوراق آمریکایی آن بعد از هزینه‌های هجینگ می‌تواند بیشتر شود.

ترس بازار این است که این شرایط فقط در مورد یک زمستان سخت نباشد و حداقل دوسال طول بکشد. بعضی کارشناسان معتقدند که یورو نمی‌تواند هیچ حرکت به سمت بالایی داشته باشد هرچند که نرخهای بهره با افزایش همراه باشند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه