دو پرزیدنت در کاخ سفید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این یک بازی پیچیده است که عمدتا اسیر خودی‌های حزب می‌شود و معمولا کمتر تحت جریان انتخابات است. برای بایدن اما این رویه با همگرایی نیروهای درونی حزب دموکرات، تغییر کرده است و او به‌دنبال یک معاون کارآمد می‌گردد. قول وی برای انتخاب یک معاون زن، بلافاصله از نیمی از حدس و گمان‌ها برای انتخاب معاونت ریاست‌جمهوری کاست. این تصمیم به‌ویژه با تمایلات خاله‌زنکی بایدن که دوست دارد در مورد انتخاب‌هایش بلند فکر کند، همراه شده و رویه گذشته را تبدیل به یک رویه علنی و آشکار نزد افکار عمومی کرده و حالا به‌دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا، صحبت‌ها حول و حوش این مساله از طریق فضای آنلاین، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی درحال پیگیری است. خود بایدن نیز به‌طور فزاینده‌ای پیش‌نمای سیاسی این امر را برجسته ساخته و این احتمال مطرح است که شاید انتخاب وی، پیامدهایی چند دهه‌ای در پی داشته باشد: انتظارات پیش‌تر درباره انتخاب معاون ریاست‌جمهوری کاهش پیدا کرده بود اما این امر دقیقا برای بایدن ۷۷ ساله که کارزار انتخاباتی وی تک‌دوره‌ای بودنش را انکار نمی‌کند، فرق می‌کند. اگر داستان به انتخاب بایدن ختم شود، آنگاه معاون وی رهبر حزب برای ۴ سال آینده خواهد بود.

بایدن در یک برنامه دریافت کمک‌های مالی آنلاین، خود را مربی کشف استعداد‌های ورزشی یک تیم دانست و گفت: «من خود را پل این نقل‌وانتقال می‌دانم.» او افزود: «شما باید افراد بیشتری را روی نیمکت داشته باشید و بازیکنانی داشته باشید که مدام بگویند، مرا به زمین بفرست، من آماده‌ام. خب در اینجا بازیکنان زیادی آماده بازی هستند؛ زن و مرد.»

پیامدهای انتخاب بایدن بسیار عمیق خواهد بود. حتی اگر او در انتخابات ماه نوامبر ببازد، تصمیم او برای انتخاب یک زن، رهبر بعدی حزب دموکرات را مشخص کرده است و فقط دیگر این مساله باقی می‌ماند که این زن از طیف پیشرو باشد یا میانه‌رو. همین تصمیم بر یک دهه آینده حزب تاثیرگذار خواهد بود. هری رید، رهبر دموکرات سابق اکثریت سنا، تصمیم بایدن را بسیار مهم می‌خواند و می‌گوید: «۷۷ ساله بودن بایدن، موجب شده است تا افراد ببینند بایدن چه کسی را انتخاب می‌کند، چراکه وی می‌تواند بالقوه رئیس‌جمهوری بعدی ما باشد.» او تصریح می‌کند تا حالا در هیچ دوره‌ای از انتخابات چنین چیزی مشاهده نکرده است. سناتور پیشین میسوری، کلیر مک‌کاسکیل بی‌پرده‌تر سخن می‌گوید: «شما بلیت بخت‌‌آزمایی را به‌دست اولین رئیس‌جمهور زن می‌دهید.»

عوامل دیگری هم وجود دارند که تصمیم بایدن را بسیار مهم جلوه می‌دهد. ادعای تارا رید مبنی بر تجاوز جنسی علیه بایدن، این تضمین را می‌دهد که انتخاب یک زن به‌عنوان همراه می‌تواند نویدبخش مبارزه با آزار و اذیت‌های جنسی زنان در محیط کاری باشد. افزون بر این بسیاری از دموکرات‌ها نیز متقاعد می‌شوند که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا در سال ۲۰۲۴ یک زن خواهد بود.  با توجه به میل شدید ترامپ بر نامنصفانه کردن رقابت‌های انتخاباتی و تاثیر این ویروس بر جوامع غیرسفیدپوست و متعهد بودن به زنان رنگین‌پوست، بسیاری از دموکرات‌های پیشرو به این نتیجه رسیده‌اند که معاون وی یک زن سیاه‌پوست یا لاتین‌تبار خواهد بود. هری رید می‌گوید: «سوال مهم این است که آیا این زن لاتین‌تبار است یا سفیدپوست.»  بایدن تاکنون برای ارسال سیگنال مشخص درخصوص اینکه آیا وی برای یک دوره خود را آماده می‌کند یا نه، بسیار محتاط عمل کرده است. اما ارجاعات وی مبنی بر خدمتگزاری‌اش به‌عنوان یک چهره انتقالی و تلاش وی درخصوص بهبود اوضاع اقتصادی و سلامت مردم در فردای غلبه بر دوران تاج‌‌داری ویروس کرونا در آمریکا، بسیاری از دموکرات‌ها را به این باور رسانده است که وی در سن ۸۲ سالگی به‌دنبال دور دوم نخواهد بود و زمینه را برای ریاست‌جمهوری معاونش در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند.  هایدی هیتکامپ، سناتور سابق داکوتای شمالی با اشاره به انتخابات ماه نوامبر گفت: « من آرزو ندارم کسی مریض شود و عاشق بایدن هم هستم، اما مجبور به انتخاب کسی هستیم که در اواخر دهه هفتم زندگی‌اش به سر می‌برد.» وی همچنین در مورد رقابت‌های معاونت ریاست‌جمهوری در کارزار انتخاباتی بایدن گفت: «واقعا باید مشتاقانه منتظر شنیدن نامش باشیم.»

بسیاری از دموکرات‌ها بر این باورند که بایدن کسی را که افکاری مشابه خود دارد انتخاب خواهد کرد. اما این به آن معنا نیست که بایدن به‌رغم اینکه در هفته‌های اخیر مجددا تاکید کرده است که یک زن را برای معاونت خود انتخاب می‌کند، دیگر از ملاحظات سیاسی مصون شده است. وزن انتخاباتی وی پس از آن مشخص خواهد شد که وی معاونش را از میان سیاه‌پوستان انتخاب خواهد کرد یا اینکه به یک زن از ایالت‌های غربی میانه روی خواهد‌ آورد. برخی از افراد آگاه به نیویورک‌تایمز درباره فرآیند انتخاب معاون رئیس‌جمهوری در حزب فاش ساخته‌اند که در جلسات خصوصی دستیاران بایدن دیدگاه‌های خود را درخصوص انتخاب معاون بیان کرده‌اند. همچنین برخی از رهبران حزب به‌طور مستقیم با معاون سابق ریاست‌جمهوری صحبت کرده‌اند و دیدگاه‌هایشان را انتقال داده‌اند. این در حالی است که خود بایدن به‌طور غیرمعمول و آشکار در مورد نامزدهای احتمالی صحبت کرده است. وقتی مجری سی‌ان‌بی‌سی از بایدن در مورد برخی نام‌ها سوال کرد، او رک و پوست‌کنده گفت بله و اشاره کرد که وی تاکنون در این زمینه با ایمی کلوبوچر سناتور مینه‌سوتا، چرچن وایتمر، فرماندار میشیگان دیدار کرده و گفت‌وگوهایی تلفنی نیز با کاملا هریس، سناتور کالیفرنیا و الیزابت وارن از ماساچوست داشته است. مشاوران این نامزدها نیز گفته‌اند که هر ۴ تن مشتاق حضور در این پست هستند. این در حالی است که بایدن و مشاورانش همزمان با این نامزدها و چندین نامزد دیگر در حال رایزنی هستند. برخی مانند استن گرین‌برگ، محقق نظرسنجی دموکرات‌ها می‌گوید که بایدن باید وارن را انتخاب کند تا لیبرال‌ها و جوان‌ترها اشتیاق رای به وی پیدا کنند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه