گفت و گوی تلفنی مشترک سران تروئیکای اروپا با بایدن درباره توافق با ایران

 

به گزارش اقتصادآنلاین یکی از محورهای این گفت‌وگوی تلفنی مشترک درباره امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا در اوکراین بوده است.

سران سه کشور اروپایی و آمریکا بر ادامه حمایت از تلاش‌های اوکراین برای دفاع از خود در برابر حملات روسیه تاکید کردند. بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا و ضرورت جلوگیری از عملیات نظامی در نزدیکی این نیروگاه از جمله دیگر موضوعات مورد بحث این چهار نفر بوده استبر اساس بیانیه کاخ سفید، سران سه کشور اروپایی و بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده و بر ضرورت تقویت حمایت از شرکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی ‌و محدود کردن آن چیزی که فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه نامیده شده، تاکید کردند.

 
 

پایگاه خبری آکسیوس بامداد یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.

یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «توافق [در مذاکرات وین] ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و خلأهایی با ایرانی‌ها وجود دارد. در هر حال، [توافق با ایران] قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد».

مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند: «طی هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علی‌رغم ادعاهای مطبوعاتی، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است».

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شامگاه گذشته به شبکه خبری الجزیره گفت: «ما به طور منظم با اتحادیه اروپا (درباره پاسخ ایران) در ارتباط بوده و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا به صورت خصوصی دنبال می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه امتیازات جدیدی را برای ایران برای بازگشت به توافق پذیرفته‌ایم کاملا نادرست است».

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا در ماه‌های گذشته دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد..به نقل از فارس، «بوریس جانسون»‌ نخست وزیر موقت انگلیس، «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه، «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان و «جو بایدن»‌ رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی مشترک با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه